בטקס הממלכתי השני לאזרחים שנפלו ב-7 באוקטובר לא ינאם אף נציג של משפחות הנופלים. מי שינאם בטקס יהיה אייבי מוזס, ראש ארגון נפגעי פעולות האיבה, שאין לו קשר אישי ל-7 באוקטובר. מוזס אמר שהתבקש לנאום על ידי מרכז ההסברה.
לפי הערכות, במרכז ההסברה העדיפו שהוא ינאם ולא נציג ממשפחות ה-7 באוקטובר מחשש למחאות וביקורת נגד רה"מ. בשיחה עם חדשות קשת אמר מוזס: "משרד ההסברה ביקש שאני אנאם, כי מופיע גם שם ראש הממשלה וגם הנשיא, לא רוצים שיהיה צעקות או דברים כאלה. בשנה שעברה הבאנו מישהי מהמשפחות, ואני הזמנתי אותה לשאת כמה דברים ומשרד ההסברה מאוד מאוד כעסו. כל הסיפור הזה טעון כל כך".
3 צפייה בגלריה
אייבי מוזס
אייבי מוזס
אייבי מוזס. "לא רוצים צעקות בטקס"
(צילום: יואב דודקביץ)
ממערך הטקסים והאירועים הממלכתיים נמסר: "לא היו דברים מעולם. איש לא פנה לאייבי מוזס מטעם המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים על מנת לקבוע מי ינאם בטקס הזיכרון. מאז ומעולם הוא כיו"ר הארגון היציג נושא דברים בשם המשפחות השכולות בטקסי האזכרה הממלכתיים". עוד אומרים במערך כי נציגי משפחות שכולות בטקס אומרים קדיש ומניחים זרים וכל אלה נקבעים רק על ידי הארגון היציג בוועדת הנצחה עצמאית.
הטקס הממלכתי אמור להתקיים במסגרת אירועי יום האבל אותו קבעה הממשלה. הממשלה אישרה את ההצעה לקבוע "יום אבל לאומי" לציון שנה ל-7/10, בכ"ה בתשרי התשפ"ה, 27 באוקטובר השנה, צמוד לשמחת תורה. ביום האבל יורדו דגלי המדינה לחצי התורן בכל מוסדות המדינה ויתקיימו שני טקסי אזכרה ממלכתיים בהר הרצל, לצד קיומן של פעולות העוסקות באירוע. הממשלה הסמיכה את שרת התחבורה מירי רגב להיות השרה האחראית על טקסי האזכרה הממלכתיים.
3 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בטקס הזיכרון הלאומי
משפחות החטופים בטקס הזיכרון הלאומי
טקס המשפחות. קיבלו אלפי הודעות לאחר האירוע
(צילום: דנה קופל)
על רקע אישור הממשלה לקביעת יום אבל לאומי, חלק ממשפחות חטופים הביעו התנגדות לכל קביעת יום לציון המתקפה או טקס - עד שיקיריהן המוחזקים בשבי בעזה ישובו לבתיהם. "כל הטקסים וימי האבל מיותרים לגמרי, אלה הסחות דעת", אמר יהודה כהן, אביו של החייל החטוף נמרוד כהן: "לממשלה הזאת אין זכות לציין שום יום אבל או לקיים טקס. כבר חודשים שיש אפשרות להגיע להפסקת אש ולעסקת שחרור חטופים. שכחו מזה, מאז פרשת גדעון סער ופיצוץ הביפרים. כולם חזרו ללחימה, נלחמים ונלחמים, אזרחים וחיילים נהרגים. והחטופים שלנו, הם מתים שם, הם סובלים שם".
יונתן שמריז, שהיה ממארגני טקס המשפחות, אמר בשיחה עם ynet: "אני חושב שחייב להיות יום אבל לאומי, הוא צריך להיות ממלכתי, הדגל צריך לרדת לחצי התורן וצריכה להיות צפירה ודקת דומייה. עם זאת אני חושב שממשלה שעדיין לא לקחה אחריות, ולא עשתה ועדת חקירה ממלכתית לא יכולה להוביל את הטקסים האלה".
3 צפייה בגלריה
טקס הזיכרון הלאומי בתל אביב
טקס הזיכרון הלאומי בתל אביב
טקס הזיכרון הלאומי בתל אביב
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
בקיבוץ בארי אמרו כי יציינו את יום האבל הלאומי לטבח ב-7 באוקטובר ולא בתאריך אחר: "אנחנו עדיין מעבירים את מתינו לקבורה באדמת בארי, אנחנו עדיין פועלים ללא לאות בניסיון להחזיר את חטופינו. בשבוע שעבר ציינו בבארי את יום השנה לטבח בטקס מכובד ועצוב מאוד. התקיים גם טקס לאומי וטקס ממלכתי. אנחנו בקיבוץ בארי לא רואים שום סיבה לציין שוב בשנה זו את היום הנורא בטקסים נוספים.
"לגבי שנה הבאה והלאה - אם לא ניתן לקיים את יום האבל במועד העברי בו התבצע הטבח, חג שמחת תורה, צריך לציינו בתאריך הלועזי, 7 באוקטובר. ציון יום אבל בתאריך עברי שלא מייצג דבר נראה לנו לא רלוונטי וחוטא למטרה. לכן אנו מבקשים לציין את יום האבל הלאומי ב-7 באוקטובר עצמו, ולא להסתמך על תאריך עברי, ונבקש מהממשלה להיות קשובה לכך. עבורנו, שספגנו על בשרנו ונפשותינו את הנורא מכל, שאיבדנו כל כך הרבה ביום המקולל הזה - לעד הוא יישאר יום מקולל והוא היום בו נתאבל ביתר שאת משאר ימי השנה, הקשים לנו גם כן, עדיין".
פורסם לראשונה: 22:45, 13.10.24