רב-סרן במיל' ר', נווט קרב מטייסת 119 ("טייסת העטלף"), סיפר הערב (ראשון) בריאיון ל-ynet על התחושות בעקבות השתתפותו בשרשרת היירוטים אל מול המתקפה האיראנית של מאות טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מים. "לילה כזה היסטורי נותן תחושת סיפוק וגאווה", אמר ר', "זו הסיבה שהתגייסתי לפה. יש הרבה רגעים שאקח מהטיסה הזו, רגעים שאנחנו עוד מעכלים את מה שקרה בהם".
תיעוד מיירוטי הכטב״מים וטילי השיוט מאיראן
(צילום: דובר צה"ל )

ההישג של חיל האוויר הישראלי בשיתוף צבאות ארה"ב ומדינות נוספות בא לידי ביטוי ביירוט של 99% מהכלים ששוגרו לשטח המדינה מאיראן. הרפובליקה האיסלאמית שיגרה כ-150 טילים שנשאו כמות כוללת של 46 טונות חומר נפץ, ועוד כ-200 כטב"מים שנשאו כמות כוללת של ארבע טונות חומר נפץ. לפי ההערכות, אם העצמים במשקל כולל של 50 טונות היו פוגעים במטרות, זה היה מוביל להשמדה לחלוטין של שני בסיסים צבאיים על כל תכולתם.
ר' היה כמעט שעתיים באוויר, ובמהלכן היה מעורב בהפלת כמה כלים ובאופן אישי יירט טיל שיוט ששוגר מאיראן. "כבר כמה ימים שאנחנו במודיעין טוב לגבי אירוע כזה שיקרה", סיפר נווט הקרב. "אנחנו עם מוכנות גבוהה בטייסת בפרט ובחיל האוויר בכלל על מנת להגיב למה שלא יגיע. ועדיין, עד שאתה לא באוויר ופוגש את הכלים, אתה לא יודע מה יעמוד מולך".
1 צפייה בגלריה
נווט הקרב שיירט כלי טייס איראנים
נווט הקרב שיירט כלי טייס איראנים
"אתה לא יודע מה יעמוד מולך". נווט הקרב רס"ן במיל' ר'
חיל האוויר נחלק במהלך הפעולה הדרמטית לכמה גזרות על מנת להתפרש על שטח הגנה רב ככל האפשר. כמה מהכלים ששוגרו מאיראן זכו לתגובה מתוך שטח ישראל, ואחרים מאזורים רחוקים יותר. מטוסי הקרב חגו באוויר לאורך כל שעות המתקפה, והצוותים עשו משמרות על כל גזרה בהתאם למודיעין שהתקבל בחיל.
"אני טס ב-F-16I", סיפר ר'. "המראנו קצת אחרי חצות לכיוון מזרח המדינה, המשימה שלנו הייתה ליירט כלים אוויריים בחלק הזה. למרות שהתכוננו לדברים האלה, בסוף אתה לא יודע מה תפגוש. לאור המלחמה יצא לי לקחת חלק בהרבה טיסות של הגנה על שמי המדינה ואז לא הגיעו בסוף כלים, ולכן היה הרבה אדרנלין רגע לפני המפגש הראשוני באוויר שהיה מלווה בהתרגשות.
"כשראיתי את הכלים הבנתי שזה רגע האמת, שאנחנו חייבים למנוע מהכלים האלה להיכנס לשטח ישראל. יש הרבה דריכות ורצון להצליח, ויש אחריות כבדה ששום כלי לא יגיע לעורף. בסוף, בעיניי, הרגע הכי משמעותי היה בעצם המגע הראשוני, נתקלנו במספר כלים וממש התחלנו יחד עם כוחות ההגנה הנוספים להפיל את המטרות. לראות את כל המערך של ההגנה האווירית מסביבנו היה ממש מעורר השתאות".
בחיל האוויר יזכרו את הלילה שבו איראן תקפה בפעם הראשונה את ישראל משטחה לדורות. "אני מגויס מ-7 באוקטובר, מאז אנחנו נותנים בטייסת מענה לכל הזירות", סיפר ר'. "לילה כזה נותן תחושת סיפוק וגאווה, זו הסיבה שהתגייסתי לחיל האוויר".
אינפו אינפוגרפיקה מתקפה איראנית איראן כטב"מים כטב"מ טיל טילים בליסטיים
אף אחד מ-185 הכטב"מים מסוג שאהד 238 ששיגרו האיראנים ושלוחיהם לא חדר את גבולות המדינה, וכך גם אף אחד מ-36 טילי השיוט ששוגרו. מתוך 110 הטילים הבליסטיים, מסוג "חייבר שכן", מספר קטן חדר לשטח ישראל, ומספר קטן עוד יותר התפוצץ. נזק קל נגרם לבסיס נבטים, אבל דובר צה"ל הודיע בהצהרתו הבוקר כי הבסיס מתפקד.
70 מהכטב"מים יורטו על-ידי האמריקנים, וגם מטוסי הקרב הבריטיים שהגיעו מקפריסין נטלו חלק ביירוטים. האמריקנים והבריטים ביצעו את היירוטים בין היתר בעיראק ובסוריה. בירדן הודיעו כי גם הם השתתפו ביירוטים.
מטוסי הקרב של חיל האוויר יירטו את יתר הכטב"מים מחוץ לגבולות המדינה. ההישג הגדול הוא ההצלחה של מטוסי הקרב ליירט מספר כטב"מים כה רב, נחילי כטב"מים ענקיים למעשה. הכטב"מים שיורטו, מסוג שאהד 238, הם כטב"מים מתאבדים שמהווים דגמים משופרים לשאהד 136, שבו רוסיה משתמשת כמעט מדי יום נגד אוקראינה.