2 צפייה בגלריה
שיר משה
שיר משה
שיר משה
(צילום: מאיר תורג'מן)
שיר משה, סוהרת הביטחון שהייתה בתפקיד באגף שממנו ברחו ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, העידה אתמול (ד') על הנהלים הבעייתיים בעבודתה. "אי אפשר לזהות את האסירים על המיטות, אסור לנו להדליק את האור או להעיר אותם".
מול חברי ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע התייצבה משה, צעירה בת 19 שמשרתת בשב"ס במסגרת שירות החובה שלה. בליל הבריחה היא הוצבה באגף שממנו ברחו המחבלים. "אני חיילת צעירה, בת 19, לבד שם באגף מול מחבלים רוצחים. תמיד יש פחד שלפתע יתקפו אותי כשאני מבצעת ספירות שקטות במהלך הלילה".

העדויות על הבריחה - כתבות נוספות

לפי נוהלי שב"ס, בתחילת הערב מתבצעת ספירה שבה מפקד המשמרת נכנס עם סוהרים שמאבטחים אותו וטאבלט ועושה ספירה של האסירים בתא בהתאם לתמונות שמופיעות בטאבלט. לאחר מכן התאים ננעלים ומתבצעת בכל חצי שעה ספירה שקטה של סוהר ביטחון שעובר בין התאים, מציץ מבחוץ ומשתדל לא להטריד את האסירים.
באותו הערב שבו הייתה הבריחה מפקדי הכלא עזבו את המתחם בסביבות 17:00 בערב ומי שנשאר להשגיח על הכלא הם סוהרי הביטחון, רובם בשירות חובה. משה נשארה באגף 2 יחד עם סוהר ביטחון נוסף והם התחלקו בשעות – בכל ארבע שעות סוהר אחר עשה את הספירות השקטות.
"הייתי לבד באגף, כל חצי שעה עשיתי סיבוב בין התאים, כפי שדורשים בספירה שקטה. הארתי עם הפנס למעלה כדי לא לסנוור את האסירים, שלא יתעוררו ויגיבו או יתלוננו עליי למפקד המשמרת", סיפרה. "אסור לנו להדליק להם את האור, להעיר אותם או להקריא שמות. נתקלתי לפעמים בדלת שירותים שהסתירה את האסירים או וילונות שהסתירו אז ביקשתי שיזיזו".
2 צפייה בגלריה
המנהרה ממנה הצליחו לברוח האסירים הביטחוניים בכלא גלבוע
המנהרה ממנה הצליחו לברוח האסירים הביטחוניים בכלא גלבוע
הפתח של המנהרה בתוך התא בכלא גלבוע
(צילום: דוברות שב"ס)
בתחילת הערב נתבקשו סוהרי הביטחון לבצע "תשמוע" לתא 5, כלומר שהסוהר יעמוד מחוץ לתא מבלי שיראו אותו ויקשיב לשיחות של אסירים. לפי משה, סמל המשמרת ביצע ספירה שקטה בשעה 01:00 וראה את אחד מהאסירים בתא עומד, אבל הדבר לא עורר בו חשד. "הוא האחרון שראה את אחד מהאסירים לפני שברחו. רבע שעה אחר כך הם ירדו למנהרה שחפרו".
חברי הוועדה העירו לה על כך שבשעה 01:15 הבריחה הייתה בעיצומה, אך הדיווחים של משה לאחר מכן ביומן היו שהכל בסדר ואין חריגות. "ראיתי שם בתא 5 מיטות מסודרות ועליהן שמיכה. מבחינתי ראיתי שיש שם אסירים בתא, זה לא נראה לי חריג".
"צריך להבין שלא יכולתי להתעכב ולהדליק אור. אני לא רוצה שאסיר יתלונן עליי שסנוורתי אותו. זאת ספירה שבה אני לא מצליחה לראות כלום", הוסיפה. "יש חשש מהתגובה של האסירים שהערנו אותם. חששתי שיקרה לי משהו, אני חיילת בת 19 לבד מול שישה מחבלים רוצחים עם דם על הידיים. אם אני מדליקה להם את האור ומעירה אותם – יכולה להיות תגובה קשה מצדם".
פורסם לראשונה: 23:01, 09.02.22