3 צפייה בגלריה
בא''ח כפיר
בא''ח כפיר
בסיס האימונים של חטיבת כפיר בבקעת הירדן
(צילום: נדב אבס)
שני אסונות, שורה של שאלות מטרידות: בעוד צה"ל ממשיך בחקירת שתי התקריות שאירעו בתוך ארבעה ימים בבסיס של חטיבת כפיר - ynet ו"ידיעות אחרונות" חושפים פרטים חדשים על המחדלים שהסתיימו במותו של לוחם ובפציעה קשה של שניים אחרים.
בסוף השבוע שעבר נהרג רב"ט דניס זינובייב מפיצוץ רימון שאסף ושמר בחדרו, ושלושה חיילים אחרים שהיו עימו בחדר נפצעו, אחד מהם באורח קשה. השבוע דיווחנו לראשונה על חשד לקשר שתיקה בין הלוחמים שידעו כי הרימון נלקח משטח אש בבקעת הירדן, וכעת נודע כי גם אחד המפקדים בפלוגה הבחין בזינובייב מרים את הרימון מהקרקע ולוקח אותו, אך הוא לא עצר אותו ולא הכריז על "נוהל נפל", שכולל דיווח לקצינים, התרחקות מהאזור והזעקת אנשי סילוק פצצות.
המפקד נחקר תחת אזהרה, ועורכי דינו מהסנגוריה הצבאית, אל"מ (מיל') שלומי ציפורי וסרן נל אליהו מסרו: "החקירה נמצאת בשלביה הראשונים והתייחסות לאירוע הטרגי תימסר במסגרת החקירה". מדובר צה"ל נמסר: "נפתחה חקירת מצ"ח. בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה".
אמו של דניס זינובייב ואחיו איגור מספרים עליו
( צילום: עידו ארז )

3 צפייה בגלריה
רב- טוראי דניס זינובייב ז"ל
רב- טוראי דניס זינובייב ז"ל
רב"ט דניס זינובייב ז"ל
(צילום: דובר צה''ל)
ארבעה ימים לפני התפוצצות הרימון הקטלנית אירעה תקרית קשה בפלוגה אחרת בחטיבת כפיר: רב"ט מ', חייל בודד שעלה מרוסיה, ניסה לשים קץ לחייו בירייה ונפצע קשה מאוד. שלשום פרסמנו שבמצ"ח חוקרים חשד שלפיו שני מפקדים נדרשו לשמור על הלוחם מחשש מובהק שישים קץ לחייו, ונשקו אף נלקח ממנו, אך אותם מפקדים נרדמו או עזבו את המקום. מ' ניצל את ההזדמנות, לקח נשק מהפלוגה השכנה (זו שבה אירע אסון הרימון) וירה לעצמו בראש. כעת הוא מאושפז במצב קשה במחלקה לטיפול נמרץ בהדסה עין כרם בירושלים.
ממידע שהגיע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה כי בימים שקדמו לניסיון התאבדותו, מ' התלונן על מצבו הנפשי בפני מפקדיו. הם דיווחו על כך לקב"נית היחידה, שמיהרה להפנותו לבית חולים פסיכיאטרי. בבית החולים הוא עבר סדרת בדיקות והוחלט לשחררו. מכיוון שמ' חייל בודד, הוא לא נשלח הביתה אלא בחזרה לבסיס, כדי לחכות לפסיכיאטר צבאי. אז, בעת שהמתין לפסיכיאטר, הוא ניצל את היעדרם של השומרים, הצליח להשיג את הנשק וירה בעצמו.
3 צפייה בגלריה
מקסים קפלן שניסה להתאבד בבא"ח כפיר
מקסים קפלן שניסה להתאבד בבא"ח כפיר
רב"ט מ' שירה בעצמו
בעקבות הפרסומים האחרונים, גם הורים לחיילים בבסיס פנו ל-ynet והתלוננו על כך שבצה"ל לא העניקו טיפול נפשי הולם לחיילי החטיבה בכלל, ולפלוגתו של מ' בפרט, אחרי שבספטמבר האוטובוס שבו נסעו כטירונים הותקף בירי על ידי מחבלים, וכמה חיילים ומפקדים נפצעו. "עוד אז פנינו לגורמי בריאות הנפש וביקשנו שיסתערו על הבסיס הזה וישלחו קב"נים. אמרו לנו שטירון במצוקה יקבל קב"ן רק אם ידרוש זאת או אם יקבלו את שמו", סיפרה אחת האימהות.
האם הוסיפה: "הבעיה היא שגם אחרי ניסיון ההתאבדות שהיה טראומטי לכולם וארבעה ימים לאחר מכן בפיצוץ הרימון בפלוגה הצמודה - גם אז לא עצרו לטפל נפשית בחיילים. התחננו שיגיעו קב"נים לבסיס הזה שחייליו כבר גמורים. הצענו שנשלח מטפלים מקצועיים מטעמנו למרות שיש להם קב"נית נפלאה שמשתדלת לעזור, אבל נדחינו". ההורים גם מבקשים שלא להאשים את החייל שנרדם בניסיון התאבדותו של מ': "אותו מ"כ בן 19 היה גמור מעייפות ועשה הכל לשמור על מ'. פשוט נעצמו לו העיניים תוך שהוא שם את היד עליו. הוא בעצמו עכשיו במצב נפשי מורכב מאוד", הסבירו.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לכך: "צה"ל מצר על המקרה הקשה, פועל וימשיך לפעול בכדי למנוע מקרים מסוג זה. חיילי בא"ח כפיר מלווים על ידי המפקדים וגורמי בריאות הנפש שזמינים עבורם לכל בקשה. בעקבות המקרה בו חייל נמצא ירוי בשבוע שעבר ביחידתו, חודדו הנהלים למפקדים ביחידה".