357 ימים אחרי טבח 7 באוקטובר, וכשבזירות הדרום והצפון עדיין נמשכת הלחימה, נשא אחר הצהריים (שישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו את נאומו בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. "לא התכוונתי לבוא לכאן השנה, אבל אחרי ששמעתי את השקרים וההשמצות של רבים פה - החלטתי לבוא להציג את העובדות", אמר נתניהו בפתח דבריו, לאחר תשואות ומחיאות כפיים של יושבי האולם, כשמנגד נציגים ממדינות שונות יצאו מהמקום כמחאה.
פתח דבריו של נתניהו באו"ם
(צילום: UN WEB TV)
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם בניו יורק
הברכה של ישראל - לעומת הקללה. נתניהו באו"ם
(צילום: UN WEB TV)
עוד הדגיש ראש הממשלה בפתח הנאום כי "מדינתי במלחמה על חייה". לדבריו, "ישראל רוצה שלום, משתוקקת לשלום, עשתה שלום - ותעשה שלום שוב. אבל אנחנו מתמודדים עם אויבים פראיים, ואנו צריכים להגן על עצמנו - מול האויב הרצחני הזה.
"הוא רוצה לא רק להשמיד אותנו, אלא את האנושות - ולהחזיר אותנו לעידן קודר של טרור", הוסיף נתניהו. "הקללה של התוקפנות של איראן, או הברכה של ההשלמה בין יהודים לערבים". עוד אמר נתניהו כי "הברכה הזו הייתה ריאלית בעבר באמצעות נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, למעשה היא הייתה קרובה מתמיד. אבל אז באה הקללה של 7 באוקטובר. אלפי מחבלים, מגובים על ידי איראן, הגיעו על טנדרים ואופנועים - וביצעו מעשי זוועה. הם רצחו 1,200 איש, אנסו נשים, ערפו ראשים, שרפו תינוקות ומשפחות שלמות בחיים. זה הזכיר מראות מגרמניה הנאצית.
"הם חטפו 255 איש ממדינות רבות ולקחו אותם למרתפים של עזה", המשיך נתניהו. "אני רוצה להבטיח שלא ננוח עד שכל החטופים יחזרו. לא נחסוך מאמץ ונשיב את כולם. הקללה החלה כשחמאס פלש לישראל, אך לא נגמרה שם. ישראל נאלצה להגן על עצמה בעוד שש חזיתות שמאורגנות על ידי איראן. באפריל איראן לראשונה תקפה ישירות את ישראל, וירתה מאות טילים וכטב"מים. יש לי מסר לאיראן - אם תתקפו אותנו אנחנו נתקוף אתכם. אין מקום באיראן שהזרוע הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע - וזה נכון לכל המזרח התיכון".
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
"לא ננוח עם שכל החטופים יחזרו". נתניהו באו"ם
(צילום: REUTERS/Mike Segar)
ראש הממשלה הציג במהלך נאומו שתי מפות של המזרח התיכון, הראשונה עם "ברכה ושלום", ואילו השנייה עם "קללה וטרור". לדבריו, "תראו את המפה השנייה של הקללה של איראן, זרועותיה פגעו בנתיבי שיט, פגעו באומות מבפנים והפיצו סבל. מצד אחד יש ברכה ועתיד של תקווה - ומצד שני עתיד שחור של ייאוש.
"אם אתם חושבים שזו רק קללה לישראל - אתם צריכים לחשוב שוב", הדגיש נתניהו. "התוקפנות של איראן תגיע לכל מדינה במזרח התיכון ועוד מדינות בעולם המערבי. איראן רוצה להפיץ את המהפכה מעבר למזרח התיכון, לכן היא בונה טילים בליסטיים עם ראשי חץ גרעיניים - כדי לאיים על העולם כולו.
"מזה זמן רב העולם עוצם עין מול התוקפנות החיצונית והפנימית - והיא צריכה להיגמר עכשיו", הדגיש נתניהו, שקרא לאו"ם להחזיר את הסנקציות נגד איראן כדי שלא תגיע לנשק גרעיני. "אסור לנו לאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני. ישראל תעשה כל שביכולתה כדי שזה לא יקרה".
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו באומות המאוחדות
נתניהו מציג את מפת ה"קללה" באו"ם
(צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם בניו יורק
מפת ה"ברכה" שהציג נתניהו באו"ם
(צילום: UN WEB TV)
הוא התייחס למפות פעם נוספת, ושאל את הנוכחים באולם "איזה מפה תעצב את העתיד? הברכה לאזור ולעולם - או הקללה שאיראן והפרוקסי שלה מפיצות עם טרור וכאוס?". הוא הוסיף: "ישראל קיבלה החלטה לקדם את הברכה. אנו בונים שותפות לשלום עם שכנותינו".
בנוגע למלחמה ברצועת עזה, אמר נתניהו: "מזה שנה החיילים האמיצים של צה"ל מוחצים את חמאס. המבצע הצבאי השמיד כמעט את כל הגדודים, אנחנו ממוקדים בחיסול היכולות האחרונות של חמאס. אבל נשארנו ממוקדים במשימה הקדושה שלנו - להחזיר את החטופים הביתה". ראש הממשלה הדגיש כי יש לו מסר נוסף לעולם כולו, אמר: "אנחנו מנצחים", ובקהל נשמעו תשואות רבות.
למרות הלחימה ברצועת עזה, הבהיר נתניהו "לטרוריסטים עדיין יש יכולת שליטה על עזה, על ידי גניבת האוכל שאפשרנו לסוכנויות הבינלאומיות להכניס. חמאס גונב הכול - ואז מעלה המחירים. ממלאים את כרסם ואז ממלאים הכיסים בכסף שסחטו מעמם, ככה הם נשארים בשלטון. גם זה צריך להסתיים ואנו עובדים להביא את זה לסיום". לדבריו, "אם חמאס יישאר בשלטון, הוא יתחמש מחדש - ויתקוף את ישראל שוב ושוב כפי שהבטיח. לכן חמאס צריך ללכת.
"אלה שאמרו חמאס צריך להישאר, תארו לכם שהיו מאפשרים לנאצים לבנות מחדש את גרמניה. זה מגוחך, זה לא קרה אז וזה לא יקרה עכשיו", הוסיף נתניהו, שהדגיש: "לא נסכים למעורבות של חמאס ב'יום שאחרי'. אנו מוכנים לעבוד עם שותפים ולאפשר ממשל אזרחי בעזה שמאמין בדו קיום ושלום".
8 צפייה בגלריה
משפחות החטופים באו"ם
משפחות החטופים באו"ם
משפחות חטופים שהתלוו לנאום נתניהו באו"ם
(צילום: Perry Bindelglass)
8 צפייה בגלריה
האומות המאוחדות בניו יורק
האומות המאוחדות בניו יורק
עצרת האו"ם בניו יורק, לפני נאום נתניהו
(צילום: איתמר אייכנר)
הוא התייחס פעם נוספת לסוגיית החטופים שעדיין מוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה, ושלח מסר למחבלים שמחזיקים בהם: "תשחררו אותם. מי שחי יש להחזירו - ומי שרצחתם בברוטליות יש להחזיר למשפחות שלהם. למשפחות מגיע מקום שבו יוכלו להתאבל ולזכור".
הוא טען כי המלחמה יכולה להסתיים כבר עכשיו, ואמר כי "כל מה שצריך לקרות זה שחמאס ייכנע, יניח את הנשק - וישחרר את כל הנשק. אבל אם הם לא - אנחנו נילחם עד שנגיע לניצחון מוחלט. אין לכך תחליף". בנוגע ללחימה מול חיזבאללה בלבנון, אמר נתניהו כי ישראל צריכה להביס גם את ארגון הטרור הזה. "חיזבאללה הוא ארגון טרור - שרצח אזרחים אמריקנים, צרפתים ועוד לאומים. לא ננוח עד שהתושבים יוכלו לחזור בשלום לבתיהם, לא נאפשר לחיזבאללה לשבת על הגבול ולתכנן עוד 7 באוקטובר.
"לישראל אין ברירה - ויש לה כל זכות להסיר את האיום ולאפשר לתושבים לחזור לבתיהם", אמר נתניהו. "זה בדיוק מה שאנו עושים. צה"ל חיסל חלק ניכר מהרקטות של חיזבאללה - שנבנו במימון איראן. חיסלנו מפקדים שאחראים לרצח ישראלים, אמריקנים וצרפתים, ואז חיסלנו את המחליף, ואת המחליף של המחליף. נמשיך בתקיפות - עד שנשיג את כל היעדים שלנו".
לדבריו, "אנו מחויבים להסיר את הטרור שמאיים על כל האנושות - אבל כדי להבין הברכות של המזרח התיכון צריך להמשיך בהסכמי אברהם, ולהשיג הסכם שלום היסטורי בין ישראל לסעודיה". ראש הממשלה פנה בדבריו לנציגים של סעודיה באו"ם, אך בניגוד לשנה שעברה, הפעם הם לא נכחו באולם.
ראש הממשלה תקף בנאומו את קארים חאן, התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), המבקש להוציא צווי מעצר נגדו ונגד שר הביטחון יואב גלנט, ואמר כי "בהתחשב באנטישמיות של האו"ם, שאף אחד לא יהיה מופתע מכך שהתובע של ה-ICC, שזה ארגון הקשור לאו"ם, שוקל להוציא צווי מעצר כאלו". לדבריו, "התובעים כאן נחפזו להוציא פסק דין, הם לא סומכים על בתי המשפט העצמאיים של ישראל, והעובדה שזה כך, בניגוד לבתי משפט אחרים בעולם, קשה להסביר את זה כמשהו אחר מלבד אנטישמיות טהורה".
על הגינויים שנשמעו נגד ישראל באו"ם הדגיש ראש הממשלה כי "הכמות שלהם - לא דומה לשום דבר אחר שהאו"ם מגנה". לדבריו, "זה מגוחך, זה בדיחה וזו צביעות". בהמשך, אמר נתניהו בעברית "נצח ישראל לא ישקר", ובאולם נשמעו קריאות "עם ישראל חי" לצד תשואות. הוא הוסיף בעברית: "לאנשים בישראל ולחיילים של ישראל אני אומר: תהיו חזקים, חיזקו ואימצו - ואל תיראו מפניהם כי אדוני אלוהיך הוא הולך עמך. עם ישראל חי, האנשים של ישראל חיים, היום, מחר - ולנצח".
8 צפייה בגלריה
מפגינים ב ניו יורק נגד בנימין נתניהו ו ישראל לקראת נאום ב עצרת ה או"ם
מפגינים ב ניו יורק נגד בנימין נתניהו ו ישראל לקראת נאום ב עצרת ה או"ם
הפגנות נגד נתניהו בניו יורק
(צילום: Alex Kent / Getty Images)
באולם, לצד משפחות החטופים שהתלוו למשלחת של ראש הממשלה נתניהו, ישבו ביציע אלן דרשוביץ, ריצרד קמפ, דאגלס מאריי והרב שמואל בוטח. למרות שהנאום לא שודר בשעת פריים טיים בארה"ב ובישראל, נתניהו ייחס חשיבות רבה לדברים אותם הוא מציג בפני אומות העולם. ראש הממשלה קיצר את המסע לארה"ב בגלל ההסלמה בצפון, וצפוי להמריא חזרה לארץ אחרי צאת השבת בניו יורק. למסע התלוו נציגי משפחות חטופים.
"בשל דיווחים שגויים רבים סביב יוזמת הפסקת האש בהובלת ארה"ב, חשוב להבהיר כמה נקודות", צוין בפתח ההודעה. "השבוע שיתפה ארה"ב את ישראל בכוונתה לקדם, יחד עם שותפים בינלאומיים ואזוריים נוספים, הצעה להפסקת אש בלבנון.
"ישראל שותפה למטרות היוזמה בהובלת ארה"ב, שתאפשר לאנשים לאורך הגבול הצפוני שלנו לחזור בבטחה לבתיהם. ישראל מעריכה את המאמצים של ארה"ב, מכיוון שהתפקיד שלה הכרחי בקידום היציבות והביטחון באזור". לפי לשכת ראש הממשלה, "הצוותים שלנו נפגשו כדי לדון ביוזמה וכיצד נוכל לקדם את המטרה המשותפת. נמשיך בדיונים הללו בימים הקרובים".
8 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו במטוס כנף ציון בדרכו לנאום בעצרת הביטחון של האו"ם
 ראש הממשלה בנימין נתניהו במטוס כנף ציון בדרכו לנאום בעצרת הביטחון של האו"ם
נתניהו וצוותו במטוס "כנף ציון" לפני הנחיתה בניו יורק
( צילום: אבי אוחיון, לע״מ)
הודעת לשכת נתניהו נמסרה כאמור על-רקע האכזבה האמריקנית מהתגובה של ראש הממשלה שהייתה מנוגדת להבנות המוקדמות בין הצדדים, לפיהן הוא היה צריך לברך על היוזמה. בשיחות שקיים השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר עם עמוס הוכשטיין, השליח המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן, ושליחו למזרח התיכון ברט מקגורק, עלתה דרישה מהצד הישראלי לפרסם הודעה חיובית על היוזמה.
קרובי חטופים שנמצאים בשבי חמאס קראו לנתניהו לפני הנאום שלא לשכוח את יקיריהם. מכבית מאייר, דודתם של החטופים זיו וגלי ברמן, אמרה: "ראש הממשלה ינאם היום באו"ם שוב באנגלית רהוטה. סביר להניח שיתהדר בהישגים הבאמת מרשימים בגזרת הצפון, וביכולות האינסופיות של הצבא שלנו. ואני אמשיך לקוות שהוא יאמר על הבמה הזו שמטרת העל היא הצלת הנשמות המעונות שהופקרו במשמרת שלו".
לקראת נאום נתניהו בעצרת האו"ם, הפגינו אלפי אנשים בניו יורק ובכללם פרו-פלסטינים שקראו לסיום המלחמה בעזה ומחו על הגעת ראש הממשלה לארה"ב. בחלק מהמחאות פרצו עימותים אלימים בין מפגינים לשוטרים, שהגיבו בגז מדמיע ובעשרות מעצרים. בשדרה החמישית של ניו יורק הניפו מפגינים דגלי פלסטין ושלטים שעליהם נכתב בין היתר "להפסיק את הסיוע האמריקני לישראל" ו"לשלוח את נתניהו להאג". מחאה של אנטי-ישראלים נערכה גם סמוך למלון שבו שוהה נתניהו.
במהלך עצרת האו"ם התייחס ראש ממשלת סלובקיה ללחימה בישראל. "תפסיקו את שפיכות הדמים, תפסיקו את הסבל, החזירו את החטופים הביתה וסיימו את הכיבוש", אמר בנאומו ראש ממשלת סלובקיה. בהמשך פנה ישירות לנתניהו, והוסיף: "תעצור את המלחמה הזאת עכשיו". הקהל במקום הגיב לקריאה במחיאות כפיים.
ראש ממשלת פקיסטן, שנאם לפני נתניהו, האשים את ישראל ב"רצח עם בעזה וטבח של אזרחים". לדבריו, "דמם של ילדי עזה מכתים לא רק את ידי המדכאים, אלא גם את אלה שמאפשרים את הקונפליקט האכזר הזה. כאשר אנו מתעלמים מהסבל - אנו פוגעים באנושיות שלנו. לא מספיק לגנות, צריך לפעול עכשיו ולדרוש הפסקה של שפיכות הדמים הזו. צריך לעבוד על שלום ופתרון שתי המדינות".