מנהלי בתי ספר מתריעים שלא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים כסדרה ותובעים לקצר את יום הלימודים, לעבור לחמישה ימי לימוד, לחייב מורים מקצועיים גם לחנך כיתות ולקיים יום אחד בשבוע למידה מרחוק כדי להתמודד עם המחסור במורים.
בצעד חריג מבקשים עשרות מנהלי בתי ספר מהרצליה, רמת השרון, חוף השרון וכפר שמריהו משר החינוך יואב קיש להיענות לדרישות וזאת כדי שיוכלו לנהל את השנה כסדרה, למרות משבר המורים. הדרישות האלה נמסרו על רקע שערוריית ציוני הבגרויות - שלא נמסרו לחלק גדול מהתלמידים שנבחנו, כי מוריהם לא העבירו את ציוני המגן.
3 צפייה בגלריה
כיתת לימוד. קולטים אנשים ללא תעודות הוראה
כיתת לימוד. קולטים אנשים ללא תעודות הוראה
כיתת לימוד. קולטים אנשים ללא תעודות הוראה
(צילום: shutterstock)
על פי הערכות מנהלי בתי ספר, חסרים בכל הארץ אלפי מורים. הערכה זו מתייחסת הן למחסור פיזי במורים והן למחסור במורים בעלי תעודת הוראה והכשרה מתאימה שאת מקומם מאיישים כעת אנשים ללא הכשרה המלמדים את התלמידים. בשל המחסור במורים גדל מדי שנה היקף הכיתות בהן לומדים בין 60-70 תלמידים החולקים מחנכת אחת.
בשנה שהסתיימה שימשו 306 מורות מחנכות לשתי כיתות במקביל ולכן ברור שתלמידים רבים לא קיבלו מענה ותמיכה משום שהדבר בלתי אפשרי. בשנה שקדמה 245 מורות חינכו שתי כיתות במקביל. על פי המגמה, מספר הכיתות בהן מחנכת אחת על שתי כיתות ויותר ימשך ויתרחב גם בשנת הלימודים הקרובה. בשל המחסור במורים, בתי ספר נאלצים לשכור שירותי חברות חיצוניות ללימוד אנגלית וממשיכים לקלוט אנשים ללא תעודת הוראה.
במשרד החינוך מודעים למשבר שהחל לפני כעשרים שנה ומחריף משנה לשנה, אם כי רק בשנים האחרונות חדלו במשרד החינוך מהכחשות או טענות שמדובר במחסור נקודתי ומנסים להתגבר על הפערים. בין השאר כבר נערכים במשרד החינוך להעסיק 200 מורים בחוזים אישיים ומקדמים תוכנית להסבת 600 אקדמאים להוראה.
שי פרוכטמן, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, כתב לחברי האיגוד שלפי דיווח שקיבל באחרונה ממנהלת מחוז המרכז במשרד החינוך עולה שבמחוז זה בלבד חסרים 2,000 עובדי הוראה. "נתון שאינו כולל מחסור בסייעות, קציני ביקור סדיר, פסיכולוגים ויועצים חינוכיים", ציין.
ועידת החינוך 2024 - פאנל חינוך בזמן מלחמה
(צילום: ירון ברנר)

במכתב ששלחו לקיש כתבו המנהלים כי "לא נוכל לנהל בתי ספר ללא מורים, לא נתפשר עוד בקבלת מורים לא מתאימים, לא נאפשר עוד הכנסת ושילוב מורים ללא הכשרה והשכלה. ילדי ישראל יקרים לנו מפז ואל לנו לאפשר קיום מערכות בינונית ולא מקצועית".
הם ציינו במכתבם כי כיום מועסקים בבתי הספר מורים ללא הכשרה והשכלה מתאימה והדבר פוגע בחוסנה ובאיכותה של המערכת. "הדבר ניכר גם כלפי חוץ ובעיקר אל מול קהילת ההורים. אנו עסוקים ב'כיבוי שריפות' בשל אי התאמתו של חלק מהצוות לתפקיד. בית ספר הנלחם באופן בלתי פוסק כדי לשרוד מתקשה להתפתח. אל לנו להגיע לתהומות ולמקומות נמוכים מעבר לאלה שהגענו בשנים האחרונות", כתבו.
"מדי שנה אני בחרדות ולא ישנה בלילות עד ה-1 בספטמבר בשל מחסור במורים", אמרה בייאוש מנהלת מאזור השרון. "שנים אנחנו זועקים את הקושי הגדול לגייס מורים. המצב קטסטרופלי ומחמיר משנה לשנה. מקצוע ההוראה הוא מקצוע נכחד. יש לי מחנכת אחת לשתי כיתות, אנגלית אנחנו מלמדים באמצעות חברה חיצונית שהמורים שלה לא למדו הוראה, אינם מכירים את תוכנית הלימודים ומסרבים להיות בתקשורת עם הורי התלמידים. אנחנו נאלצים לקבל עובדים ללא תעודת הוראה וללא תואר ראשון".
מנהלת בית ספר ממרכז הארץ ספרה שכאשר הצליחה לשכנע סטודנטית להוראה ללמד בבית הספר שלה למרות שעדיים לא סיימה ללמוד, היא חזרה בה לאחר שהתברר לה שתקבל 3,750 שקלים למשרה מלאה משום שעדיין לא סיימה ללמוד והיא העדיפה לעבוד בצהרון תמורת 60 שקלים לשעה. לדבריה, "חסרים מורים למתמטיקה לכיתות הגבוהות. אף אחד לא בא. לא מוכן. בעבר התעקשתי לקבל רק איכותיים ועכשיו אני לוקחת כל מי שבא ומסכים. אמרתי למפקחת שאין לי מורה לאנגלית והיא אמרה לי תיקחי מורה אחרת, לא צריך הכשרה באנגלית. כל אדם שיש לו תעודת ליבה יכול ללמד. בשל המצב מנהלות מחנכות כיתות".
3 צפייה בגלריה
אביגיל סאמין
אביגיל סאמין
אביגיל סאמין. "המלחמה גרמה לקשיים נוספים"
(צילום: שאול גולן)
אביגיל סאמין, יו"ר משותפת של "מנהיגים", ארגון מנהלי ומנהלות בתי הספר אמרה, כי כבכל שנה, גם שנה"ל הבאה תתחיל במחסור באנשי צוות חינוכי מורים ומנהלים. "קשה לנו לגייס מורים. הקשיים שהביאה איתה המלחמה הובילו מורים רבים להחליט שלא ללמד שנה נוספת, ולשקול את צעדיהם גם בעתיד. מורים רבים מפונים מבתיהם, כמו תלמידיהם, ולכן לא יכולים להתחייב לבית הספר. המחסור יורגש בכל כיתה והדבר יבוא לידי ביטוי בכיתות עמוסות. הסיבה לנטישה היא המערכת - אלימות הורית שהולכת ומתרחבת, הקושי והמורכבות של כיתות גדולות עם שיעור מטורף של אוכלוסיות מיוחדות, וכל התמהיל הזה מקשה על המורים ועל המנהלים".
מנהלת בית הספר "נופים" בתל אביב, סמדר מורס, אמרה כי בעשור האחרון המחסור במורים מחמיר משנה לשנה ויש לכך השלכות קשות. "המשבר נובע ממקורות שונים ובמרכזם שכר המורה, מעמד המורה, תפיסת עובדי ההוראה, ותנאי עבודתם אשר נמצאים בתחתית הסולם. מציאות זו גורמת לכך שהביקוש ללימודי הוראה נמצא בשפל חסר תקדים ולצד זאת, מורים צעירים רבים פורשים מהמערכת כבר בשנים הראשונות לתפקיד", הסבירה.
3 צפייה בגלריה
סמדר מורס
סמדר מורס
סמדר מורס. "מורים צעירים פורשים מהמערכת"
(צילום: שאול גולן)
ממשרד החינוך נמסר כי הצורך בצוותי הוראה אינו אחיד על פני המחוזות השונים ועיקר החוסר קיים במחוזות תל אביב ומרכז והם נמצאים במיקוד מאמצים והקצאת משאבים. עוד נמסר, כי שר החינוך יואב קיש הורה על הקצאה תקציבית ייחודית לפתיחת מסגרות הכשרה בשני המחוזות הללו במטרה לגייס לפחות 700 אקדמאים להסבה להוראה שיכנסו ללימוד כבר בתחילת השנה. במקביל, החל מהשנה הבאה המשרד יקדם בשני מחוזות אלה כ-200 מועסקים בחוזים אישיים בהתאם להסכם עבודה עם הסתדרות המורים.
בנוסף, המשרד פועל באמצעות מגוון רחב של תוכניות לגיוס מורים, על מנת לצמצם את המחסור למינימום האפשרי בהם מיצוי שיבוץ בוגרי הכשרה להוראה בפועל, תוכנית לקליטה מיטבית של עובדי הוראה חדשים, בליווי חונך למניעת נשירה בשלב הכניסה. תוכניות הכשרה ממוקדות המכוונות לקהלי יעד חדשים בין היתר בהסבת אקדמאים ופורשי צבא, שילוב פרחי הוראה בבתי ספר, הרחבת משרות למורים המועסקים במשרות חלקיות והעסקת גמלאים.