קריב: לא להביא לקריאה שנייה ושלישית את החקיקה
(צילום: לשכת עורכי הדין )

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, נמנע מהגעה בצהריים (חמישי) לאירוע של מועצת לשכת עורכי הדין בתל אביב, בעקבות הוראה של קצין הכנסת ובשל איומים שהתקבלו במשטרה, כלשונו. עשרות מפגינים קראו קריאות נגד רוטמן, נתניהו ולוין מחוץ לאירוע, שעוסק במהפכה המשפטית - והוא הצהיר שישתתף בו בזום מרחוק - אך בסופו של דבר ביטל את השתתפותו.
"אנשים שמאמינים בדמוקרטיה לא חוסמים את דרכו של אדם לדיון ולהצגת עמדה בצורה מנומסת", אמר רוטמן אחרי ההחלטה. "אנשים שמאמינים בדמוקרטיה מאמינים בשיח ולא באלימות. לצערי, עקב התראות שהתקבלו, והערכות מצב מעודכנות, קצין הכנסת הורה לי לא להגיע היום לאירוע בלשכת עורכי הדין, כשכבר הייתי בדרכי למקום".
2 צפייה בגלריה
ועדת חוקה חוק ומשפט
ועדת חוקה חוק ומשפט
ח"כ רוטמן. "הורו לי לא להגיע כשכבר הייתי בדרך"
(צילום: עמית שאבי)
2 צפייה בגלריה
על רקע ההפגנות מחכים לשמחה רוטמן בלשכת עורכי הדין בתל אביב
על רקע ההפגנות מחכים לשמחה רוטמן בלשכת עורכי הדין בתל אביב
מפגינים מחוץ לאירוע של לשכת עורכי הדין בת"א
לדברי רוטמן, "יש כאלה שרוממות ה'דמוקרטיה' בגרונם, אך הם רוצים שהדיון יתנהל במעמד צד אחד, והם משתיקים בבוטות ובבריונות את הרוב בישראל. אנו נמשיך ונקדם את הערכים והעמדות שבשמם נבחרנו, ולא ניכנע לחבורה אלימה וקיצונית שהשתלטה על השמאל הישראלי וקובעת את סדר היום שלו".
בעקבות הודעתו של רוטמן, לפיה לא יגיע לאירוע בתל אביב שבו משתתף גם ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, הציעו כמה חברי מועצה שלמען השוויון - גם ח"כ קריב יופיע בזום - עוד לפני שרוטמן ביטל את השתתפותו גם מרחוק. עו"ד ערן בן ארי ועו"ד אילן בומבך תהו בפני קריב: "האם זה בסדר ששניכם תהיו באופן שוויוני בזום?".
חבר המועצה עורך דין רועי אברמוביץ' אמר כי "אני איש ימין ויש פה אורח מכובד ולא נגרש אותו". ח"כ קריב ציין בפניהם: "עזבתי ישיבות כנסת מספיק זמן מראש. הגעתי כדי להיות כאן. אני אצא ל-10 דקות ותחליטו. הדיון אם אני צריך לדבר או לא - לא צריך להיות בנוכחותי". עו"ד בומבך התחרט וביקש מקריב לדבר, ועו"ד ליאור שפירא, מ"מ יו"ר הלשכה, אמר: "קריב ידבר כך או כך. זו ההחלטה שלי".
עם תחילת האירוע, התייחס ח"כ קריב לאפשרות שהקואליציה והאופוזיציה יגיעו להסכמות סביב המהפכה המשפטית. "לא יודע אם ניתן להגיע אליה (הסכמה רחבה- ג"מ) אבל אסור לוותר. יש בידינו סימנים גדולים שהכוונה של הקואליציה היא לסיים את מעשה החקיקה עד תום כנס החורף של הכנסת בעוד שבועיים וחצי. זה לומר מראש שפנינו לא להידברות". קריב אמר כי בניגוד לראשי מפלגות האופוזיציה, הוא קורא למנוע את הבאת החקיקה לקריאה שנייה ושלישית כרגע. "אנחנו מודעים לצורך לחולל שינויים במערכת המשפט, אבל אני מאתר ברפורמה מעט מאד דברים שנוגעים לשיפורה וחיזוקה של המערכת, בוודאי במפגש שלה עם האזרח", אמר.
קריב הוסיף שני עקרונות יסוד בוועדה לבחירת שופטים, בעיניו. "לא יכול להיות שלקואליציה תהיה שליטה מלאה על הליכי בחירת השופטים - וההצעה כרגע מעניקה שליטה מלאה לממשלה", הוא אמר. העיקרון השני, לדברי קריב, הוא חלקה של לשכת עורכי הדין בוועדה. "הלשכה מוצגת בדיונים באור שלילי. אני חושב שיש לכם תרומה גדולה בהליכי מינוי השופטים", אמר לחברי המועצה. עוד ציין כי "יש הסכמה רחבה שהעליון יבטל חוקים ברוב של שני שלישים. כרגע ההסדרים שמוצעים הם ביטול הביקורת החוקתית".
גם חברי מועצת הלשכה תמכו בהישארות הנציגים בוועדה. "לייצוג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים יש ערך עצום. הם צריכים להיות עצמאים. על זה כל הלשכה מסכימה", אמר עו"ד אילן בומבך. עו"ד נידאל עוואדה אמר מנגד: "לדעתי יש מקום לפרק את הלשכה. המקום הזה עשה רע להרבה אנשים. אני לא חושב שהלשכה ראויה להגנה". חברי מועצה אחרים זעמו על דבריו.
עו"ד עמית בכר אמר ל-ynet כי "נציגי הלשכה מביאים את הקול המקצועי לוועדה, הם מייצגים את כלל הציבור הוצאתם מהוועדה פוגעת קודם כל בציבור. הלשכה אינה פוליטית ונציגיה אינם פוליטיים בשנים האחרונות בחרו הרכב מגוון של שופטים לעליון".
יו"ר ארגון הפרקליטות, אורית קורן, הביעה גם היא תמיכה בהישארות נציגי הלשכה בוועדה. "יש חשיבות ראשונה במעלה. זו הדרך היחידה שהקול המקצועי והאמיתי של אנשים שמכתתים את רגליהם בבית משפט יוכלו לומר את דעתם המקצועית. רוצים שופטים הגונים", אמרה.