בהצהרה מיוחדת על טקס הזיכרון ל-7 באוקטובר, שנתקל בהתנגדות חריפה של קיבוצי העוטף ושל משפחות רבות שיקיריהן נרצחו או נחטפו בשבת הארורה, שרת התחבורה מירי רגב ניסתה אולי לגלות אמפתיה מסוימת למוחים - אך במקום זאת עוררה עוד יותר זעם. בין השאר, השרה בחרה להשתמש במונח "רעשי רקע" בתיאור המחאות, וגם השוותה בין הטקסים האלטרנטיביים המתוכננים לטקס הישראלי-פלסטיני ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.
רגב בהצהרה על טקס הזיכרון
(צילום: אלכס גמבורג)

אמרה או לא אמרה? רגב משווה בין טקסי הקיבוצים לטקס הישראלי-פלסטיני - ומתנערת בלי להתנצל
(צילום: אלכס גמבורג)

4 צפייה בגלריה
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
מירי רגב תדרוך עיתונאים - שיעסוק בנושא הערכות לטקס הממלכתי לציון שנה לטבח השבעה באוקטובר
רגב בהצהרה
(צילום: שלו שלום)
המתנגדים לטקס, נציין, דורשים שהטקס הממלכתי לא יאורגן על-ידי רגב או שר כלשהו בממשלה. רבים מהם מארגנים כמחאה טקס משלהם, שיהיה מנותק מזה שמארגנת רגב. משפחות 7 באוקטובר שמארגנות טקס לאומי משלהן, למשל, הגיבו לדבריה של השרה רגב, ומסרו כי "'רעשי הרקע' עליהם דיברה השרה רגב הם אנחנו. משפחות שכולות, תושבי העוטף והצפון, המילואימניקים ששילמו ומשלמים מחיר כבד על מאורעות 7 באוקטובר. בדבריה המחישה השרה רגב את הניתוק המוחלט בהחלטת הממשלה להפיק טקס מהונדס ומנותק במיליוני שקלים, מצולם וערוך מראש, עבור עצמה.
"על הממשלה להודיע כי התקציב שהוקצה לאירוע הממשלתי יועבר במלואו לטקס של העם - טקס הזיכרון הלאומי שמארגנות המשפחות השכולות ונציגי הקהילות שהופקרו ב-7 באוקטובר", הוסיפו. השרה רגב התייחסה לדבריהם, ואמרה: "אני מכבדת אותם, ואין לי כוונה להתווכח עם אף ארגון. אני מייצגת כאן את ממשלת ישראל שקיבלה החלטה. יש את מערך הטקסים והסמלים שפועל מול ההפקה, ואנו מבצעים את הטקס על פי החלטת הממשלה ועל פי הפרוטוקול. נכבד כל גורם".
בהמשך, רגב טענה כי לא כינתה את המחאה "רעשים" - על אף שאמרה זאת מפורשות, כמה פעמים. לצד זאת, בהצהרתה רגב גם הודתה שהיה מחדל ב-7 באוקטובר ואמרה כי היא מבינה לליבם של אלה שכועסים על "המדינה, הממשלה, מערכת הביטחון והצבא". באותה נשימה, היא אמרה כי תפעל להקמת "ועדת חקירה", מבלי לציין "ממלכתית". רגב אף ציינה כי "יהיה זמן גם למחדל", ואישרה סופית שהטקס יתקיים ללא קהל ולא בשידור ישיר - מחשש למחאות.
התנועה הקיבוצית התייחסה לדברי השרה, והמזכ"ל ליאור שמחה מסר כי "אם מישהו היה צריך הוכחה למה רגב לא מתאימה - היא סיפקה לו עשר סיבות היום". לדבריו, "בגלל אמירות כאלה מירי רגב מוכיחה למה היא לא מתאימה להוביל טקס ממלכתי וקדוש של כל חלקי עם ישראל. בעקבות דבריה, בהם תקפה את התנגדות הקיבוצים שנפגעו בטבח כ'רעשי רקע' בלבד, אנו אומרים כי להפקת טקס מאחד נדרשת רגישות מרבית וכיבוד כל הקהלים".
4 צפייה בגלריה
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים, מאי
(צילום: נחום סגל)
הוא הוסיף כי "המדינה האהובה שלנו חוותה אסון נורא ב-7 באוקטובר. גם התנועה תקיים אירוע מרכזי וגם כל קיבוץ בנפרד. אנחנו מקווים שממשלה תתעלה לגודל השעה ותשתף את הנפגעים מקיבוצי, ערי ומושבי הנגב המערבי, ביניהם נכרתה ברית ב-7 באוקטובר".
מטה המשפחות להחזרת החטופים מסר כי "ההחלטה לערוך את הטקס ללא קהל, לאחר הודעת מטה המשפחות והודעות הקהילות כי לא ישתפו פעולה עם טקס השרה - נובעת מהפחד של הממשלה והשרה להסתכל למשפחות החטופים, הנרצחים והמפונים בעיניים ולקחת אחריות אמיתית על ההפקרה שהחלה ב-7 באוקטובר ונמשכת כבר 321 ימים. הממשלה והשרה רגב בוחרים שוב להתעלם 'מהרעשים': אותם הרעשים שהביאו לחורבן 7 באוקטובר, רעשי ההפקרה ורעשי ההפגזות שהרגו חטופים שנחטפו בחיים.
"מטה משפחות החטופים מתעלם גם הוא מהרעשים וממשיך לפעול למען הצלת חטופים. שום טקס לא יציל חיים - רק עסקה. לא תהיה חזרה לנורמליות ולהפקות של השרה רגב כל עוד ישנם חטופים בעזה", הוסיפו במטה המשפחות.
4 צפייה בגלריה
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
סיור עצוב בניר עוז, אחד מכל ארבעה חברים נרצח, נחטף או נעדר
ההרס בקיבוץ ניר עוז
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בסיור בכפר עזה
משפחות החטופים בסיור בכפר עזה
כפר עזה
(צילום: תומר שונם הלוי)
רגב, מצידה, התייחסה למחאת קורבנות הטבח על קיום הטקס הממלכתי, ואמרה כי "אני מוכנה לחטוף ואני חוטפת מכיוונים שונים מבלי שאנשים יודעים את העובדות. אני מתעלמת מהרעשים, ואני אמשיך להוביל את הטקס הזה כפי שעשיתי בטקסים הקודמים, גם מתוך כבוד לאלה שכועסים ומבקרים".
השרה הוסיפה כי "אי-אפשר לא לציין באופן ממלכתי את יום השנה לטבח, ונכון עשתה ממשלת ישראל בהחלטתה לקיים טקס ממלכתי. כמו שאנו פועלים למען המפונים, כך הממשלה החליטה לשמר ולכבד את כבודם. אין בית במדינה שאין לו אח, מכר, קרוב או שכן שלא חווה את הטרגדיה והכאב. אנו עם אחד ומדינה אחת. אני מתייחסת לטקס בחרדת קודש, ורואה בהחלטה לקחת על עצמי את הובלתו שליחות ציבורית - מבלי שאנשים יודעים את העובדות. בכל זאת אני ממשיכה, רואה את החשיבות ומתעלמת מהרעשים, ברגישות ובכובד ראש כפי שעשיתי".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "מירי רגב 'מתעלמת מרעשי הרקע'. רעשי הרקע של משפחות החטופים, רעשי הרקע של הנרצחים, רעשי הרקע של החיילים שנהרגו, רעשי הרקע של הקיבוצים שנשרפו, רעשי הרקע של מדינה שלמה ששקעה במשמרת שלה לעצב אינסופי. ‏הכל רעשי רקע, העיקר שיהיה להם טקס בטלוויזיה".
השרה אמרה בהצהרתה כי הטקס יביא לידי ביטוי שלושה ערכים: זיכרון, גבורה ותקווה, "שיהיו עוגני הטקס". היא הוסיפה: "האירוע יערך בדרום באופן טבעי, מקום שספג אבדות כבדות. חברת ההפקה שנבחרה להפיק את הטקס עדיין בוחנת את החלופות למיקומו של הטקס. בימים האחרונים החלטתי על מתכונתנו - הטקס יתקיים ללא קהל והוא לא יועבר בשידור ישיר. זאת על מנת לאפשר לקהילות רבות בארץ שבחרו ביוזמה מקומית לקיים טקסים. החלטות אלה יאפשרו לנו לקיים את הטקס כמשדר טלוויזיוני מכובד, אותנטי ורגיש".
עוד הדגישה השרה כי "הטקס הוא לא של מירי רגב או אדם כזה או אחר - הוא של מדינת ישראל. הממשלה קיבלה החלטה שהוא יהיה ממלכתי. גם יום הזיכרון זה רגיש, גם השואה זה רגיש, וגם המשואות בצל הפגנות, קורונה או מלחמה זה רגיש. לא חסרים לנו אירועים רגישים לצערי. אז מה? נרים ידיים? לא. הממשלה קיבלה החלטה". לדבריה, "בסוף יש טקס ממלכתי אחד, ואני קוראת לכולם לקחת חלק ולהתאחד סביב זה".
רגב, נציין, ניסתה להתנער בהמשך מההשוואה שעשתה בין הטקסטים האלטרנטיביים לטקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני - אך לא התנצלה על דבריה, ובחרה להכחיש את עצם קיום ההשוואה.
פורסם לראשונה: 17:19, 22.08.24