בני משפחת טקה בבית המשפט
(צילום: אסף מגל)
בבית משפט השלום בחיפה נמשך היום (חמישי) משפטו של קצין המשטרה המואשם בגרימת מותו ברשלנות של סלומון טקה (18) לפני שנתיים וחצי. בדיון נשמעה עדותו של אחד הנערים שהיה אחד מבני החבורה שהיו לצד סלומון טקה ז"ל בעת האירוע והתעמת עם קצין המשטרה בדקות שקדמו לירי. בכך הסתיים שלב עדי התביעה במשפט, כאשר בדיון הבא שיתקיים באמצע חודש ינואר יעלה על דוכן העדים קצין המשטרה עצמו.

פרשת סלומון טקה - כתבות נוספות

כמו בכל הדיונים המשפטיים הקודמים, גם בדיון הזה נכחו בני משפחת טקה, בהם ההורים ווביג'יג' ו-וורקה. מחוץ לבית המשפט נצפו מספר תומכים במשפחה, שהחזיקו כרזה גדולה עליה נכתב: "צדק לסלומון".
נציגי מח"ש הגישו לבית המשפט את עדותו של הנער כפי שמסר אותה ואף שיחזר בפניהם לאחר האירוע את שקרה. בחקירה הנגדית ביקש הסנגור עו"ד יאיר נדשי להוכיח כי הנער שיקר בעדותו במח"ש כפי שהוא משקר במרבית דבריו בעדותו בבית המשפט.
3 צפייה בגלריה
הבוקר בבית משפט השלום חיפה
הבוקר בבית משפט השלום חיפה
משפחתו של סלומון טקה הבוקר בבית המשפט
(צילום: אסף מגל)
"אני אומר לך שאתה היית סוחר סמים ומכרת סמים לילדים בבית ספר עבור הדילר סלומון טקה", אמר עו"ד נדשי לנער, וזה השיב: "לא, זה לא נכון". לאחר שהסנגור הקשה עליו ושאל מדוע סירב למסור לחוקר מח"ש את הטלפון הנייד שלו לאחר האירוע, השיב העד: "אני לא זוכר שסירבתי לתת לחוקר את הטלפון הנייד שלי למרות שהציג לי צו של בית המשפט. הייתי מאוד בלחץ אז".
הסנגור עו''ד יאיר נדשי: "יש מזכר של חוקר מח"ש שכתב שסירבת לתת את הטלפון שלך. אתה ידעת למה לא עשית את זה, כי אתה עבריין ולא רצית שייחשף מה שיש על הטלפון. חלק קשור לאירוע של השוטר".
העד: "זה לא נכון. למה שאסתיר את זה?". הסנגור: "אני חושב שסירבת גם כי לא רצית שיראו את ההודעות שמחקת מהטלפון הנייד". הנער: "אני לא עונה על זה".
עו"ד נדשי: "בטלפון הנייד שלך נשמע קטע קול שלך שאתה אומר 'אני אחסל כל שוטר, הבני זונות האלה'. אני מבין שלא סבלת שוטרים". העד: "לא אמרתי את זה'. עו''ד נדשי: "בזמן האירוע הייתה עליך סכין?", "לא עונה על זה", אמר הנער.
3 צפייה בגלריה
הבוקר בבית משפט השלום חיפה
הבוקר בבית משפט השלום חיפה
הסנגור עו"ד יאיר נדשי הבוקר בבית המשפט בחיפה
(צילום: אסף מגל)
באשר למפגש עם קצין המשטרה סיפר הנער: "עברנו בגן ציבורי, פתאום הגיע אלינו אדם ואמר לנו אני שוטר והראה תעודה. כאן התערב השופט זאיד פלאח. הוא פנה לעד ושאל: "למה שייגש אליכם פתאום ויציג עצמו כשוטר? מה עשיתם?" הנער: "לא יודע. אולי בגלל שהיינו כמה חבר'ה גדולים עם ילד קטן בן 13. אולי הוא חשב שעשינו משהו".
הסנגור אמר לעד כי בצילום שהוא (הנער) צילם נראה קצין המשטרה מחזיק טלפון ביד. "אני לא זוכר", שב הנער ואמר. הסנגור: "אני אומר לך שהוא התקשר למשטרה. למה הוא התקשר למשטרה? עשיתם לו משהו רע?" הנער: "הוא לקח לי את הטלפון".
בשלב זה השמיע עו"ד נדשי לעד את שיחת הטלפון המוקלטת של הקצין למוקד 100 של המשטרה, בעת שהזעיק שוטרים לסיוע לאחר שחש מאוים ומותקף. בהקלטה נשמע מישהו צועק ברקע: "תחטוף בלוק".
"זה הקול שלך?", שאל עו"ד נדשי את הנער. "לא, זה לא הקול שלי. אני לא איימתי להביא לו בלוק בראש. אני גם לא זרקתי עליו אבנים. צילמתי אותו כי חשבתי שהוא בא אלינו להציק לנו סתם בגלל שאנחנו אתיופים".
עו''ד נדשי: "ואני אומר לך שאתה שיקרת. לחוקר מח"ש אמרת שאתה לא יודע למה הלכתם אחרי השוטר באותו היום. כאן בביהמ"ש אמרת שהלכתם אחריו כדי שיחזיר לך את הטלפון. זה משהו חדש. בעצם שיקרת לבית המשפט". "הייתי בלחץ", השיב הנער. עו''ד נדשי: "יכול להיות שבזמן שהלכתם אחרי השוטר גם נגעתם בו?" הנער: "לא עונה על זה". "ויכול להיות שגם קיללתם אותו?" שאלה הסנגור, "לא זוכר", תשובת העד.
בהמשך סיפר הנער על רגע שליפת האקדח. "בשלב מסוים השוטר הוציא את האקדח. אחרי שהוא ירה, סלומון נפל", הוא אמר. הסנגור: "אבל סיפרת בעדותך במח"ש שאתה ונער נוסף רצתם לכיוון בית העם מיד כשהוציא את האקדח. אז איך יכולת לראות מה קרה מאחורי הגב שלך?". העד: "אני ראיתי את השוטר יורה וסלומון נופל".
3 צפייה בגלריה
סלומון טקה
סלומון טקה
סלומון טקה ז"ל
הסנגור: "ואני אומר לך שאתה שיקרת לחוקר מח"ש ואתה לא רצת לבית העם, אלא עמדת וזרקת אבנים לעבר השוטר וגם פצעת אותו". העד: "זה לא נכון. אני יודע שלא זרקתי אבן על השוטר. אני בטוח שלא החזקתי אבן".
עו''ד נדשי הציג בפני הנער את שחזור האירוע כפי שנעשה איתו על ידי חוקרי מח"ש. "ראיתי את סלומון מרים אבן אבל הוא לא עשה איתה כלום. השוטר הוציא אקדח, ירה ולא פגע", נשמע הנער מתאר בשחזור. עוד סיפר אז כי טקה לא השליך אבנים על השוטר טרם הירי.
"אני אומר לך שאתה משקר", הטיח בו הסנגור. "אתה ראית את סלומון זורק אבנים על השוטר וגם אתם זרקתם עליו אבנים ופצעתם אותו. לפי מה שאתה אומר השוטר ירה בסלומון טקה בלי שום סיבה". הנער: "לא יודע. הוא ירה על סלומון סתם".
"ראית או לא ראית את השוטר יורה?", נשאל העד וענה: "ראיתי רק שהוא מחזיק את האקדח ואז ברחתי. לא אמרתי למח"ש שראיתי את השוטר מכוון את האקדח לעבר סלומון. אני לא זוכר שאמרתי את זה". השופט פלאח אמר בשלב זה לעד: "אתה שם לב שאתה לא זוכר הרבה דברים".
הוריו של סלומון טקה ז"ל אמרו כי הם באים לבית המשפט לחפש את הצדק. "המשפט מתנהל ועד עכשיו יש קצת קושי", אמר האב וורקה. "גם כשמביאים עדות וראיות, זה כל פעם משהו אחר ושונה. אנחנו מרגישים בלבול. אנחנו רוצים צדק. אנחנו באים לחפש את הצדק. כדי להגיע לצדק לוקח המון זמן. קשה לנו להגיע לבית המשפט. בכל פעם שאומרים לי שיש דיון לחץ הדם שלי עולה והלב שלי דופק חזק. בכל פעם אני מפחד שאשמע חלילה משהו שיגרום לזה שהמשפט לא יגיע לצדק, שתהיה אי הבנה".
האב וורקה הוסיף: "צריך להסתכל על אמריקה. שם הרגו בחור שחור, אחרי שנה מצאו פתרון ומצאו צדק. אנחנו במדינת ישראל שלוש שנים נסחבים בבית משפט. שוללים לימודים לילדים שלנו".
האם ווביג'יג' אמרה בעיניים דומעות: "מאז שבני סלומון נפטר החיים השתנו. אני משתמשת בבית המשפט לעת צרה. עדיין לא לקחתי חופש. הצער והכאב מלווים אותי בכל יום".
מאז האירוע נמצא הקצין תחת אבטחה כבדה ומתגורר בדירת מסתור, בשל האיומים על חייו ועל חיי אשתו וילדיו.