ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום (רביעי) התייעצות "חירום" בעקבות המשבר עם ארה"ב והאיום באמברגו נשק, בצל הדרישה מישראל להגדיל את היקף הסיוע ההומניטרי שייכנס לרצועת עזה. בדיון התגבשה הבנה שמול הביקורת הגוברת בעולם - ולא רק מצד ארה"ב - ישראל חייבת להגדיל את הסיוע שייכנס, אחרי שהיום אפשרה הכנסה של 50 משאיות לצפון רצועת עזה. בהתייעצות סוכם שהשר רון דרמר יגבש מענה ביניים לדרישות האמריקנים.
1 צפייה בגלריה
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
(צילום: דובר צה"ל, Erin Schaff / Pool via REUTERS, אלכס קולומויסקי)
העברת סיוע הומניטרי לצפון הרצועה, היום
(צילום: מתאם פעולות הממשלה בשטחים)

ביום ראשון הקרוב צפוי הקבינט המדיני-ביטחוני לקיים דיון מעמיק בסוגיית הסיוע ההומניטרי, אבל גם על הדרישות האחרות של ארה"ב: ביקורים של הצלב האדום אצל עצירים פלסטינים והקפאת החקיקה נגד אונר"א.
בישראל אמרו גם הערב שלא הייתה החלטה על הרעבה - וכי בניגוד לדיווחים, ישראל לא אימצה את "תוכנית האלופים" שבבסיסה פינוי האוכלוסייה שמצפון לציר נצרים, והטלת מצור שם. בקבינט צפוי להתקיים דיון גם בסוגיית חלוקת המזון על ידי חיילי צה"ל - צעד שאליו הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט מתנגדים בטענה שהוא יסכן אותם, ויעלה כסף רב. מי שתומך בו ודוחף אליו הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
נתניהו כבר הנחה את מערכת הביטחון להיערך לחלוקת הסיוע במקום הארגונים הבינלאומיים. בחודשים האחרונים בחנו בלשכת ראש הממשלה שורת אפשרויות בנושא - ואחת מהן הייתה למנות פרויקטור לחלוקת הסיוע ההומניטרי.
בארה"ב דורשים מישראל לפתור את המשבר ההומניטרי בצפון הרצועה תוך 30 יום - ואיימו שאם לא, היא תיאלץ להתמודד עם משבר חימושים חריף - בזמן שארצות הברית ממשיכה לעכב משלוחים של פצצות 900 ק"ג. למעשה, אם הצעדים שדורשים האמריקנים לא ייושמו, הדבר עלול להוביל להשלכות על המשך הסיוע הצבאי לישראל, שמחייב את החתימה של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין, שחתומים גם על המכתב החריג והתקיף שהועבר לישראל.
היום הודיעה ישראל כי 50 משאיות סיוע נכנסו לצפון רצועת עזה. אתמול נכנסו 12, ושלשום נכנסו 30 - מה שמעמיד את מספר המשאיות שנכנסו לצפון הרצועה בימים האחרונים על 92.
על פי מזכר הביטחון הלאומי מחודש מרץ האחרון, ישראל התחייבה לאפשר ולא למנוע באופן שרירותי או להגביל, במישרין או בעקיפין, את ההובלה או המסירה של סיוע הומניטרי של ארה"ב, ואת המאמצים הבינלאומיים הנתמכים על ידי הממשל האמריקני לספק סיוע הומניטרי.
גורמים ישראלים אמרו אמש כי מדובר במכתב החריף ביותר שארה"ב שלחה לישראל זה עשרות שנים, ובמיוחד בכל מה שנוגע לאספקת נשק.