קמפיין הבחירות של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, דורש מהשירות החשאי לנקוט צעדים חסרי תקדים בכל הנוגע לאבטחתו בשבועות האחרונים של הקמפיין, לקראת הבחירות שיתקיימו ב-5 בנובמבר. לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט" מאמש (שישי), שמתבסס על שורת מיילים ששלחה מנהלת הקמפיין לראש השירות החשאי, טראמפ דורש בין היתר להתנייד ברחבי המדינה במטוסים צבאיים; להרחיב את הגבלות הטיסה מעל נכסיו והעצרות שהוא מקיים; להציב זכוכית משוריינת לטובת עצרות בשבע המדינות המתנדנדות; ושיירת כלי רכב צבאיים שתסיע אותו ממקום למקום.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם מאחורי זכוכית משוריינת ב צפון קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ נואם מאחורי זכוכית משוריינת ב צפון קרוליינה ארה"ב
טראמפ נואם מאחורי זכוכית משוריינת בצפון קרוליינה. אוגוסט השנה
(צילום: Peter Zay / AFP)
ארה"ב בוחרת 2024 – סיקור נרחב בעמוד המיוחד של ynet:
הרקע לדרישות חסרות התקדים הוא התדרוך של גורמי מודיעין בארה"ב לנשיא לשעבר בנוגע ל"איומים איראניים להתנקש בחייו", שהתבצע לטענת הקמפיין לפני כשלושה שבועות. בהצהרה שמסרו אז אנשיו של טראמפ, נטען כי "גורמי מודיעין זיהו שבחודשים האחרונים חלה התגברות באיומים האיראניים. מדובר באיומים אמיתיים וספציפיים מאיראן להתנקש בטראמפ, בניסיון לערער את ארה"ב ולזוע בה כאוס".
מהמיילים שהגיעו לידי ה"פוסט", ולפי גורמים המעורים בפרטים שדיברו בעילום שם, הדרישות הן חסרות תקדים - שכן אף מועמד לנשיאות לא הוטס ממקום למקום במטוסים צבאיים לקראת הבחירות. עם זאת, צוין כי הדרישות הגיעו בעקבות תדרוכים של גורמי מודיעין שלפיהם איראן "עדיין מתכננת להתנקש בטראמפ". הגורמים ציינו עוד כי "אנשיו של טראמפ חוששים מטילים וכטב"מים".
במיילים ששיגרה מנהלת הקמפיין סוזי וויילס לראש השירות החשאי רונלד רואו ג'וניור, היא הביעה מורת רוח מהתנהלות השירות, וטענה כי לאחרונה נאלץ הקמפיין לבטל אירוע ציבורי "בדקה האחרונה", בשל "מחסור בכוח אדם" מצד הארגון. לטענתה, בעקבות זאת הוצב טראמפ "בחדר קטן עם כתבים", במקום האירוע שתוכנן. לדבריה, האיומים מפריעים לתכנון הקמפיין והיא "מצפה לקיים הרבה יותר אירועים בשבועות המסכמים שלו".
הירי בדונלד טראמפ בעצרת הבחירות בפנסילבניה
(מתוך Fox News)

4 צפייה בגלריה
טראמפ נורה בפנסילבניה
טראמפ נורה בפנסילבניה
טראמפ מפונה לאחר שנורה - ומניף את אגרופו
(AP)
כמו כן, וויילס טענה כי ממשל ביידן אינו מספק תוכנית רחבה מספיק להגנה על המועמד הרפובליקני. על רקע זה, לידי ה"פוסט" הגיע העתק של מכתב ששיגר לשירות החשאי המחוקק הרפובליקני מייקל וולץ, חבר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, המייצג את מדינת פלורידה ובעלת בריתו של טראמפ. במכתב, דרש וולץ "מטוס צבאי או הגנה נוספת על מטוסו הפרטי של טראמפ". דוברת מטעם הנשיא לשעבר סירבה להגיב כשנשאלה על הפרטים.
גם בשירות החשאי לא השיבו באופן ישיר על שאלות בנוגע לשיח המתנהל מול קמפיין טראמפ, אך דובר מטעם הארגון מסר הצהרה ובה טען כי טראמפ זוכה ל"הגנה ברמות הגבוהות ביותר". במקביל, ראש השירות החשאי, המהווה זרוע של הממשל הפדרלי, השיב לקמפיין טראמפ והודיע כי הממשל "בוחן מה ניתן לספק".
דובר הארגון הדגיש כי "משרד ההגנה מקצה סיוע באופן קבוע לנשיא לשעבר, בין השאר בתחומי חבלה וסילוק פצצות, יחידות כלבנים ותחבורה אווירית. כמו כן, אנו מחילים הגבלות טיסה מעל מקום מגוריו של הנשיא לשעבר ובעת נסיעותיו. בנוסף, הוא זוכה לרמות הגבוהות ביותר של 'אטבחה טכנית', הכוללת בין השאר כטב"מים, מל"טים למעקב נגדי וטכנולוגיות מתקדמות אחרות".

"אין ראיות המצביעות על קשר זר"

בתוך כך, גורמים בכירים בממשלו של הנשיא ג'ו ביידן אמרו כי "על בסיס המודיעין הנוכחי, לא סביר שיספקו לקמפיין טראמפ מטוסים צבאיים". אמנם גורם רשמי בממשל ציין כי בקשות אחרות אכן נבחנות, אך הוא הדגיש כי "ישנן מגבלות על כמות המקומות שבהם השירות החשאי יכול להציב זכוכית משוריינת בזמן נתון, והיא כבר מסופקת עבור עצרות הבחירות של טראמפ". הוא הוסיף: "אנו עושים כל שביכולתנו כדי להתמודד עם האיומים האמיתיים שלגביהם ניתן לפעול", וציין גם שממשל ביידן מיואש מכך שקמפיין טראמפ משחרר הצהרות שלתחושת הבית הלבן הופכות את התדרוכים שהוא מקבל בנושא איראן ל"פוליטיים".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב ראיין ווסלי ראות' האיש ש ניסה להתנקש ב טראמפ
ארה"ב ראיין ווסלי ראות' האיש ש ניסה להתנקש ב טראמפ
אין ראיות הקושרות אותו לאיראן. ריאן ראות' שנאשם בניסיון התנקשות בטראמפ בפלורידה
(מתוך פייסבוק)
4 צפייה בגלריה
תומס מתיו קרוקס
תומס מתיו קרוקס
טרם נמצאו ראיות ל"קשר זר". תומאס מת'יו קרוקס, שירה בטראמפ בפנסילבניה
(מתוך ניו יורק פוסט)
ב"וושינגטון פוסט" ציינו כי דרישות הקמפיין מהשירות החשאי מהוות "הסלמה" ביחסים בין הצדדים, שהתערערו לאחר שני ניסיונות ההתנקשות בנשיא לשעבר: בחודש יולי האחרון הוא נורה באוזנו הימנית במהלך עצרת בחירות שקיים במחוז באטלר שבפנסילבניה, ופונה מהמקום בשידור חי, כשדם על פניו; בחודש שעבר נכשל ניסיון התנקשות נוסף בחייו, כשחמוש בשם ריאן ראות' כיוון לעברו רובה מסוג AK-47 במגרש גולף בפלורידה, אך לא ביצע ירי, ונתפס לאחר מכן.
למרות שהגורמים המעורים בפרטים ציינו כי "אין ראיות הקושרות את איראן לשני ניסיונות ההתנקשות", ה-FBI לא פסל את האפשרות הזו. זאת מפני שמרגלים אמריקנים קבעו כי מנהיגי איראן מחפשים לנקום בבכירים אמריקנים, בהם טראמפ, שאותם הם מחשיבים כאחראים לתקיפה שבה חוסל ב-2020 בבגדד מפקד כוח "קודס" במשמרות המהפכה של איראן לשעבר, קאסם סולימאני. עם זאת, הגורמים הגדירו את היכולת של איראן לבצע תקיפות על אדמת ארה"ב כ"מוגבלת".
למרות התדרוכים על איומי איראן, ועל אף דרישות קמפיין טראמפ לאבטחה מוגברת, לפי שעה אין כאמור כל מידע רשמי או ראיות הקושרות את איראן לשני ניסיונות ההתנקשות. תומאס מת'יו קרוקס, המתנקש שירה בטראמפ בעצרת בפנסילבניה, היה רשום בתור מצביע רפובליקני, ובמכשירו נמצאו חיפושים של התנקשויות מהעבר לצד תמונות של טראמפ וביידן. בנוסף, גורמים שתודרכו על הירי אמרו כי אין כל ראיה המצביעה על "קשר זר".
במקביל, הסנאטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל, חבר בוועדה לביטחון לאומי ולענייני ממשלה, אמר כי הראיות שזמינות על קרוקס ועל הנאשם ממגרש הגולף, מתאימים יותר לפרופיל של "קיצונים אלימים מבית", שאותם ה-FBI סיווג כ"איום טרור פנימי שנמצא בעלייה". לדבריו, "היה מודיעין על איום פוטנציאלי מאיראן, אך היורה מ-13 ביולי לא היה קשור לכך".
פורסם לראשונה: 18:39, 12.10.24