תיעוד: רסולי בחקירתו, ואח"כ בסרטון נוסף מכחיש את ההודאה
(צילום: איראן אינטרנשיונל)

מנסור רסולי, אזרח איראני שבמבצע נועז של המוסד נעצר בתוך איראן והודה בחקירתו כי תכנן להתנקש בדיפלומט ישראלי באיסטנבול, כמו גם בגנרל אמריקני ובעיתונאי צרפתי, מכחיש כעת כל מעורבות בתכנון התנקשות שכזו. רסולי, שהקלטת ההודאה שלו בחקירה פורסמה רק לפני שבוע, טוען כעת בסרטון חדש כי "נחטף" וכי עבר עינויים במהלך החקירה.
סיכול תוכנית ההתנקשות, נזכיר, נחשף לפני שבוע על ידי אתר האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל", ובמהרה אישרו את הדיווח גם גורמים בישראל. אלו אף חשפו את אותה הקלטה של רסולי, ובה הודה כאמור כי נשלח על ידי גורמים באיראן לחסל עובד בקונסוליה הישראלית באיסטנבול, וכן גנרל אמריקני בגרמניה ועיתונאי בצרפת. באותה הקלטה הוא הוסיף כי שולחיו "התעקשו" שיוציא לפועל את החיסולים, והביע צער על מעורבתו בתוכנית ההתנקשות. למידע שמסר רסולי, כך דווח בשבוע שעבר, היה ערך רב בסיכול הפיגועים, והוא שוחרר לאחר מכן.
6 צפייה בגלריה
מנצור רנסולי בחקירה
מנצור רנסולי בחקירה
רסולי בחקירה ולאחריה. "איימו שיהרגו אותי ואת משפחתי"
(צילום: איראן אינטרנשיונל)
6 צפייה בגלריה
מנצור רסולי
מנצור רסולי
רסולי בתיעוד שפורסם בשבוע שעבר
רסולי – שתואר בדיווחים כאיש כוח קודס, יחידת העילית של משמרות המהפכה של איראן – מכחיש כעת את הטענות בסרטון חדש שפורסם אף הוא באתר "איראן אינטרנשיונל", שם דווח כי ההכחשה נעשתה ככל הנראה באילוצו של המשטר האיראני, שלו כמובן אינטרס בהכחשת הטענות הישראליות. לסרטון צורף קטע מתוך חקירתו של רסולי, בו הוא נראה עם כיסוי עינויים ומספק את אותה הודאה בהקלטה שנחשפה לפני שבוע.
"לפני כמה זמן ישבתי עם המשפחה ופתאום קיבלתי דרך אחד מהחברים שלי קובץ שמראה אותי באחד מהערוצים של האופוזיציה, הייתי המום ואני מפה מכחיש את הכול. אני מאחת המשפחות החשובות והמפורסמות, שמתעסקות בחקלאות", טוען רסולי בסרטון שהתפרסם כעת. לדבריו, "לפני כמה זמן קבוצה של עבריינים חטפו אותי והתיזו לי גז מדמיע בעיניים. הם סגרו לי את העיניים והפה ושמו שקית על הראש שלי ובסוף שמו אותי בצורה פראית בתוך האוטו ולקחו אותי למקום לא ידוע. לא ידעתי למה חוטפים אותי".
הוא טען כי בהמשך איימו עליו שיהרגו אותו ואת משפחתו, וכי עינו אותו "קשות": "אמרו לי שאני חייב להגיד את כל מה שהם אומרים, ואמרו לי להגיד שאני השליח של משמרות המהפכה ושנשלחתי להרוג אנשים באירופה ובטורקיה ושלקחתי 150 אלף דולר עבור זה. אני כמובן מכחיש את כל זה. הם גם לקחו לי את הטלפון ויכול להיות שישדרו עוד דברים ויגידו שזה מהטלפון שלי, כי הם מסוגלים להכול". הוא הוסיף כי פניו הם עדות לעינויים שעבר, אולם מהסרטון שפורסם קשה לומר שאכן יש על פניו סימני פציעות כלשהם.
6 צפייה בגלריה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה
משמרות המהפכה של איראן. המכשול האחרון בפני חידוש הסכם הגרעין
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ביידן ובנט. ישראל ובעלות הברית במפרץ התנגדו נחרצות להסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור, וביידן נסוג
(צילום: רויטרס, GettyImages)
רסולי, כך לפי החשד, נשלח על ידי כוח קודס להקים רשת מבצעית באמצעות גיוס של אזרחים מקומיים. החשיפה הראשונה על דבר מעצרו של רסולי התפרסמה כאמור באתר "איראן אינטרנשיונל", שמופעל ידי מתנגדי המשטר בטהרן ומדווח בפרסית מלונדון. בדיווח נכתב כי המתנקש שייך ליחידה 840 של כוח קודס, שעוקבת אחרי מתנגדי המשטר באיראן וגורמים מערביים נוספים, וכי לפי מסמכים הוא הודה שקיבל עבור המשימה 150 אלף דולר. עם השלמתה בעזרת סוחרי סמים הוא אמור היה לקבל מיליון דולר נוספים. בפעילות הסיכול, כך דווח בהמשך, הייתה גם מעורבות של יחידות מבצעיות של השב"כ.
פרסום ניסיון ההתנקשות מגיע כשברקע המבוי הסתום שאליו נקלע המשא ומתן הלא-ישיר בין ארה"ב לאיראן על חידוש הסכם הגרעין, כאשר לפי ההערכות סוגיית המחלוקת המרכזית שנותרה היא דרישתה של טהרן להוציא מרשימת הטרור האמריקנית את משמרות המהפכה. אחרי שבתחילה דווח כי וושינגטון מוכנה למהלך, ישראל ובעלות הברית האחרות של ארה"ב במפרץ הביעו את התנגדותן הנחרצת לכך. בהמשך אותת הממשל האמריקני כי יסרב לדרישה – לפחות ללא ויתור משמעותי מצד הרפובליקה האיסלאמית. במחלקת המדינה בוושינגטון רמזו לכך כאשר הודיעו בחודש שעבר: "אם איראן מעוניינת בהסרת סנקציות שלא כלולות במסגרת החזרה להסכם הגרעין, עליה לתת מענה לדאגותיה של ארה"ב שהן מעבר להסכם".
הסיכול המוצלח מהווה הישג חשוב למוסד, ובכירים ישראלים אמרו כי בשנה האחרונה הצליח המוסד לסכל עשרות פיגועים דומים, תוך שיתוף פעולה עם ארגוני ביון ברחבי העולם. הניסיון הכושל לפגוע בדיפלומט ישראלי בטורקיה, גנרל אמריקני בגרמניה ועיתונאי בצרפת מצטרף לניסיונות פיגועים שסוכלו בקפריסין, קולומביה, קניה, טורקיה ומדינות נוספות. בישראל ציינו כי בתקופה האחרונה המשטר האיראני מנסה לפגוע בישראלים וביהודים ברחבי העולם, וכי מדובר ב"טרור מדינתי" שנעשה בהוראת מנהיגי איראן ובאישור ובמימון של צמרת המשטר.
6 צפייה בגלריה
חיילים הודים הודו פיצוץ ליד שגרירות ישראל  ניו דלהי כלי רכב ניזוק נזקים נזק
חיילים הודים הודו פיצוץ ליד שגרירות ישראל  ניו דלהי כלי רכב ניזוק נזקים נזק
כוחות ביטחון הודיים ליד השגרירות הישראלית בניו דלהי, אחרי הפיצוץ שאירע לידה בינואר אשתקד
(צילום: EPA)
על רקע החשש מפעולות טרור איראניות נוספות, מוקדם יותר היום דיווח "איראן אינטרנשיונל" כי בשבועות האחרונים תוגברה משמעותית האבטחה סביב שגרירות ישראל בניו דלהי, בירת הודו, כתוצאה מהתרעות מפני תקיפה של משמרות המהפכה. לפי הדיווח, נסגרו הכבישים באזור הנציגות הישראלית בהודו – שהיא מהגדולות והחשובות של ישראל בעולם. כמו כן, מערך האבטחה כולל כעת אבטחה מסביב לשעון ומצלמות במעגל סגור בכל הרחובות הסובבים.
הערוץ האיראני הוסיף כי בשל האיומים האיראניים על המבנה, בנובמבר האחרון נערך תרגיל חסר תקדים של משטרת הודו, שביצעה תמרונים עם כוחות ישראליים באזור השגרירות כדי להתכונן לפיגועים אפשריים. לדברי מקור ישראלי, בתרגיל השתתפו כוחות משטרה וכוחות הודיים מיוחדים ללוחמה בטרור, וישראל השתמשה בטכנולוגיה מתקדמת וחדשנית כדי להגן על השגרירות. אשתקד, נזכיר, דווח כי בפיצוץ מטען החבלה אז ליד השגרירות נמצאה מעטפה שיועדה לשגריר ישראל – ובה אזכורים למפקד כוח קודס שחוסל, קאסם סולימני, ול"אבי תוכנית הגרעין" מוחסן פחריזאדה שנהרג גם הוא במארב ירי.