גורם בכיר בבית הלבן אמר הלילה (בין שישי לשבת) בתדרוך לעיתונאים כי חלו עיכובים במאמצים לפנות אזרחים זרים מעזה דרך מעבר רפיח, לאחר שמחבלי חמאס ניסו לברוח מהרצועה יחד איתם. לדברי הגורם, ניסיון ההסתננות של המחבלים נמנע לבסוף, אך הדבר הביא כאמור לעיכוב מהלך הפינוי.
הגורם התייחס גם לסוגיית החטופים, ואמר כי כל מאמץ להביא לשחרורם יהיה כרוך בהפסקת אש משמעותית. הוא הסביר כי במהלך שחרורן של נטלי ויהודית רענן ב-20 באוקטובר תורגל "פיילוט" להפסקת אש, והתקווה בבית הלבן היא כי דבר דומה יקרה גם בעת שחרור יתר החטופים. הגורם הדגיש כי "כל ניסיון לשחרור של יותר מ-200 החטופים ידרוש עצירה משמעותית בלחימה".
עוד ציין הגורם כי מתקיימים מגעים דרך ערוצים עקיפים בניסיון להביא לשחרור החטופים, אך הדגיש כי מדובר בתהליך "קשה ביותר". "אנו מקיימים מאמצים אינטנסיביים לשחרור החטופים מעזה, אך אין כל הבטחה שנגיע לעסקה", הבהיר.
2 צפייה בגלריה
מעבר רפיח
מעבר רפיח
תושבי עזה במעבר רפיח
(צילום: Mohammed ABED / AFP)
2 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים
פליטים פלסטינים
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD )
כמו כן, הגורם אמר כי בשלב זה אין כל סיכום על הפסקת אש בין ישראל לחמאס, אך ציין: "אנו משוחחים רבות עם ישראל, והם ליטשו את התוכנית המקורית שלהם". עוד הוסיף כי שאלת הפסקת האש תלויה ב"תחושת הביטחון של ישראל שמתקפה כזאת לא תוכל לחזור על עצמה".
בתוך כך, בכיר בממשל האמריקני שנשאל על ידי רשת CNN בנוגע לאפשרות של הפסקת אש, השיב כי "ארגון טרור שחטף 200 בני ערובה ורצח 1,400 אנשים, מתחבא כעת במנהרות, כולל המנהיגים שלו - כך ש'הפסקת אש' הוא לא ביטוי שהייתי משתמש בו".
הגורם הבכיר התייחס גם ל"תמונות הנוראיות", כלשונו, מהפצצת מחנה הפליטים ג'באליה, ואמר כי ארה"ב "מנהלת עם ישראל שיחות ישירות על החלטותיה הצבאיות, שואלת על יעדיה והאם הם מושגים". דבריו מגיעים לאחר שדווח כי גורמים אמריקנים ביקשו מצה"ל להסביר את התקיפה האווירית על מחנה הפליטים.