משדר הבוקר באולפן ynet

בעוד פחות משבע שעות תיפתח מליאת הכנסת למרתון הצבעות ונאומים שיסתיימו רק עם אישור ההצעה לפיזור הכנסת - אך בקואליציה ובאופוזיציה נמצאים במרוץ נגד הזמן כדי לאשר הצעות חוק אחרונות לפני פגרה ממושכת של בחירות. כל הפרטים - במשדר הבוקר של אולפן ynet.
כל העדכונים לקראת בחירות 2022 במקום אחד
בקואליציה מעוניינים לאשר את הארכת התקנות בהתנחלויות עם פיזור הכנסת, אך האופוזיציה מקשה ומתנגדת להצעה. נסביר, פיזורה של הכנסת יביא להארכה זמנית של התקנות למספר חודשים, ובאופוזיציה לא מעוניינים לסייע לגוש המרכז-שמאל וליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, ומעדיפים את ההארכה הזמנית כדי שהסוגיה תהווה מכשול לכל ממשלה עתידית שאינה בראשות הליכוד ונתניהו. באופוזיציה אומרים: "לא יקום ולא יהיה, לא נאריך את התקנות. אנחנו נשלים את זה, בינתיים נאריך את תוקפן זמנית".
2 צפייה בגלריה
לפיד, בנט ונתניהו
לפיד, בנט ונתניהו
הכנסת תתפזר, הקואליציה והאופוזיציה עדיין לא הגיעו להסכמות
(צילום: אלכס קולומוסיקי, אוהד צויגנברג, רויטרס, יש עתיד)
2 צפייה בגלריה
תקנות יו"ש יוארכו? נזרי הזהיר: "כאוס זה אנדרסטייטמנט"
תקנות יו"ש יוארכו? נזרי הזהיר: "כאוס זה אנדרסטייטמנט"
תקנות יו"ש יוארכו? נזרי הזהיר: "כאוס זה אנדרסטייטמנט"
(צילום: יואב דודקביץ', רויטרס)
רק בתחילת החודש הזהיר רז נזרי, המשנה לשעבר ליועצת המשפטית לממשלה, כי אם התקנות אכן לא יעברו עד סוף החודש "כאוס זה אנדרסטייטמנט". הוא טען כי במקרה שכזה "אין לנו דין להחזיק 3,500 אסירים ביטחוניים".
ראש הממשלה נפתלי בנט מתח אז ביקורת חריפה על חברי האופוזיציה ואמר: "יש פה קבוצה שאומרת 'נזרע כאוס אם לא תעבירו לי את השלטון'". לדבריו, "בן אדם מסתובב עם ג'ריקן ורוצה לשרוף את היער. מעולם לא הייתה רמה כזו של חוסר ממלכתיות מהאופוזיציה". הוא קרא לשרים: "צאו ותתראיינו על הדבר הזה".
אתמול ניהל בנט את ישיבת הממשלה האחרונה שלו בתפקיד, וביקש מהשרים: "לנצל כל יום, כל שעה וכל דקה שעוד נותרה כדי לנקות שולחן. להאיץ את כל מה שאפשר לפני פיזור הכנסת. בזמן הקרוב לצערי ישראל תצא למערכת בחירות שבמהלכה פעולות ממשלה מסוימות כבר לא יתאפשרו, אך האחריות שלנו כלפי אזרחי ישראל ממשיכה גם בתקופת בחירות".
בנט: "להאיץ מה שאפשר לפני פיזור הכנסת"
(צילום: אלי מנדלבאום)

ישיבת הממשלה האחרונה, כנראה, של בנט הייתה עמוסה במיוחד, כללה 18 סעיפים ונראתה כמו ניקוי שולחן. הממשלה הספיקה לאשר שורה של החלטות: שיקום העיר טבריה, תכנית חירום של שרת התחבורה להתמודדות מול הפקקים, סיוע לדיור לצד"לניקים שנתקע הרבה שנים; רתימת ההייטק הישראלי לחדשנות אקלימית בהובלת משרדי החדשנות, איכות הסביבה וכמובן האוצר, וכן פעולות לקידום פטור מוויזה לארה"ב.
כיפופי הידיים מתבטאים גם בתאריך הבחירות, שכן הצדדים עדיין לא הגיעו לתאריך מוסכם. שתי האופציות הנשקלות - 1 בנומבר או 8 בנובמבר. בקואליציה מפעילים לחצים בדמות חוק הנאשם שנמצא בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. בשל אי-ההסכמות ייתכן שהאירוע של פיזור הכנסת ויציאה לבחירות יתארך עד ליום רביעי או אפילו לשבוע הבא. עם זאת, נציין, בשני הצדדים מעוניינים להגיע להסכמות.
לפני שלושה שבועות, בשעה שהקואליציה כבר קירטעה אבל הבחירות לא היו ודאיות, אישרה מליאת הכנסת את חוק האחים השכולים בקריאה טרומית בתום דיון סוער. החוק אמור לתת לאחים שכולים הכרה בסיסית מהמדינה, משרד הביטחון והביטוח הלאומי, ולא לבסס את כל הקשר שלהם לרשויות על הוריהם. בנוסף, החוק גם מעניק להם זכאות לסל טיפולים רגשיים מורחב.
כעת סביר שהחוק לא יעבור עד לפיזור הכנסת, לאחר שעבר בהצבעה הקודמת ללא התנגדות. האחים השכולים מעוניינים להמשיך ולקדם את החוק: גם להם ברור שהסיכויים של החוק לעבור בקריאה שלישית בכנסת הזו נמוכים, אבל בכנסת ישנו מנגנון "דין רציפות" - שבו אם הצעת חוק עברה בקריאה ראשונה לפני הבחירות, הכנסת הבאה תוכל להמשיך ולקדם אותו מאותו שלב.