סרטון הדגלים בחלקה הצבאית בבית העלמין

כרזת "במותם ציוו לנו את הדמוקרטיה" על קבר לוחם שנהרג במלחמת יום הכיפורים, סרטון עם דגלים בחלקה צבאית בבית עלמין: יום הזיכרון יחל הערב (שני), מחר יגיעו לבתי העלמין בני המשפחות, החברים - וגם הפוליטיקאים - כדי לחלוק כבוד לנופלים, אבל כבר עתה נראו מחאות שקשרו בין היום הקדוש להפגנות של החודשים האחרונים.
על קבר של בן 23, שנפל בקרבות בסיני במלחמת יום הכיפורים, נכתב: "במותם ציוו לנו את הדמוקרטיה". בסרטון שהופץ בימים האחרונים נראית חלקה צבאית בבית עלמין - ככל הנראה קריית שאול בתל אביב - כשלצד קברי הנופלים בה מונחים דגלי ישראל. לצד זאת נכתב בסרטון "במותם ציוו לנו את הדמוקרטיה".
4 צפייה בגלריה
יום הזיכרון בבית העלמין קריית שאול
יום הזיכרון בבית העלמין קריית שאול
"במותם ליוו לנו את הדמוקרטיה", על הקבר בקריית שאול
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
יום הזיכרון בבית העלמין קריית שאול
יום הזיכרון בבית העלמין קריית שאול
(צילום: מוטי קמחי)
אחד מיוזמי הסרטון הוא גבי דנציגר, שאחיו דניאל - טייס חיל האוויר - נפל ב-1970. דנציגר סירב להתייחס למחאת "זעקת החללים", והסביר כי היא מדברת בעד עצמה: "הכול ברור מהסרט".
גרסה ערוכה של סרטון המחאה שצולם בחלקה הצבאית שותפה גם בידי ירון גיסין, טייס קרב במילואים שהיה בן עשר כששכל את אחיו איתן במלחמת יום הכיפורים, בקרבות ברמת הגולן. גיסין נאם בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בשבת האחרונה בהוד השרון.
"אם אחי היה יכול, הוא היה מניף איתי דגל. במותו הוא ציווה לנו את החיים. את החופש. את השוויון. את הדמוקרטיה", כתב גיסין בפייסבוק ולצד הסרטון הסביר כי "הדגלים הונחו על ידי קבוצת אחים שכולים לצורך הצילום בלבד ולאחר מכן הוסרו".
יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם, מתח ביקורת: "בשעות האחרונות, תחת הכותרת 'חללי צה"ל מצטרפים למחאה', רץ ברשתות החברתיות סרטון שמנסה לעשות שימוש ציני בזכרם של הנופלים לצרכים פוליטיים. אנו מגנים זאת בכל תוקף ורואים בכך פגיעה חמורה ברגשותיהם של רבים מקרב משפחת השכול, שאינם מזדהים עם האמירה הזו".
4 צפייה בגלריה
סרטון חללי צה"ל מצטרפים למחאה
סרטון חללי צה"ל מצטרפים למחאה
הדגלים על הקברים, מתוך הסרטון
לדברי יו"ר יד לבנים, "לאיש, מאף צד של המפה הפוליטית, אין זכות לעשות שימוש בחללי צה"ל לצרכיו. בתי העלמין הצבאיים הם המקום הקדוש ביותר במדינת ישראל ואני קורא לכולם - אנא, הימנעו מצעדי מחאה או תמיכה כלשהם על קברי החללים. בואו נעבור יחד את יום הזיכרון, ברגישות, באחדות ומעל הכל ובשמירה על כבוד הנופלים".
לביקורת הצטרפה גם חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם-רפאלי, שבעלה הראשון, סגן-אלוף משה מועלם ז"ל, נפל באסון המסוקים ב-1997. "יוצאת משיחה מרגשת עם מאות מפקחים במשרד החינוך ומקבלת בוקס בבטן מסרטון מזעזע שאני אפילו לא יודעת איך להגדיר אותו", היא צייצה בטוויטר. "מתביישת במי שנגע בזוועה הזאת ולא עצר את החרפה. מועלם אהובי, אתה ואני יודעים שרוב הציבור הישראלי זוכר אותך ואת הנופלים בכבוד ובהוקרה. אנחנו ממשיכים לבחור בחיים ובטוב".