תיעוד הפיצוץ במפעל בעיר איספהאן

שגריר איראן באו"ם, אמיר סעיד אירוואני, שלח מכתב למזכ"ל האו"ם ולנשיא התורן של מועצת הביטחון במחאה על מתקפת הרחפנים במתקן הצבאי באיספהאן - והאשים כי מחקירה ראשונית עולה שישראל עומדת מאחורי התקיפה. אירוואני כינה את המתקן, שבו לפי הדיווחים ייצרה איראן נשק מתקדם, "מתחם תעשייתי" השייך למשרד ההגנה בעיר.
לדברי השגריר האיראני, התקיפה מהווה עבירה על החוק הבינלאומי והיא ראויה לגינוי. במכתבו הוא התייחס להצהרות שונות שמסרו ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא והרמטכ"ל, ומחה על איומם לפגוע בתשתיות חיוניות של איראן. הוא קרא לאו"ם לגנות את ההצהרות האלה, וציין כי איראן שומרת על "זכותה הלגיטימית" להגן על עצמה ולהגיב לכל תוקפנות ישראלית.
השגריר האיראני מחה גם על ההצהרה "הפרובוקטיבית והבלתי מוצדקת" של פקיד אוקראיני בנוגע לתקיפה באיספהאן, שבה בירך על תקיפת "התשתית החיונית" לדבריו באיראן. השגריר האיראני קרא למועצת הביטחון לגנות זאת.
במקביל, העיתון א-שרק אל-אווסט, שיוצא לאור בלונדון, דיווח מפי המרכז הסורי לזכויות אדם כי 11 אזרחי סוריה נעצרו בסמוך לגבול עם עיראק בגין ריגול לטובת הקואליציה הבינלאומית ולטובת ישראל. לפי הדיווח, כל העצורים הם בעלי אזרחות סורית שנמנים עם אנשי המיליציות הפרו-איראניות באזור.
1 צפייה בגלריה
תיעוד ממתקפת המל"טים
תיעוד ממתקפת המל"טים
תיעוד ממתקפת המל"טים
( צילום: רויטרס / WANA )
בתחילת השבוע דיווח ערוץ טלוויזיה סעודי כי הפיצוץ במתקן הצבאי באיספהאן נגרם כתוצאה מתקיפה שביצעו חילות האוויר של ארה"ב ומדינה נוספת ששמה לא צוין. עם זאת, כמה שעות לאחר מכן דיווחו גורמי מודיעין אמריקנים כי מתקפת המל"טים בוצעה על-ידי המוסד הישראלי. בטהרן טענו כי התקיפה סוכלה וכי במהלכה הופלו שניים משלושת המל"טים התוקפים. עוד אמרו באיראן כי המל"ט שהצליח לחדור למתקן גרם נזק קל בלבד וכי לא היו נפגעים.
לפי הגורמים האמריקנים הבכירים, שצוטטו ב"ניו יורק טיימס" בדיווח שעליו חתום גם כתב "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן - ומעורים בפרטי הדיאלוג בין ארה"ב לישראל על אודות הפעולה - הייעוד של המתקן הצבאי לא ברור בשלב זה, וגם לא ידועה מידת הנזק שנגרם כתוצאה מהתקיפה. עם זאת, ידוע כי איספהאן היא אתר מרכזי לייצור, מחקר ופיתוח של טילים עבור איראן, שמתבצעת בו גם הרכבה של רבים מטילי הטווח הבינוני שלה מסוג "שיהאב", שיכולים להגיע לישראל ומעבר לה.
אלוף במיל' יעקב עמידרור על הפרסומים על איראן: ארה"ב דאגה להדליף, נשארה מעט מאוד עמימות לצערי הרב
(צילום: ירון ברנר)

לפני כמה שבועות הכריזו גורמים אמריקנים בפומבי על איראן כספקית העיקרית של מל"טים לרוסיה לשימוש במלחמה באוקראינה. עם זאת, בדיווח הנוכחי ציינו הגורמים כי הם מאמינים שהתקיפה באיראן נבעה מהחששות של ישראל לגבי ביטחונה שלה, ולא כתוצאה מהפוטנציאל לייצוא טילים לרוסיה. התקיפה התרחשה בדיוק כאשר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן החל את ביקורו בישראל, הראשון שלו מאז שבנימין נתניהו חזר לכהן כראש ממשלה. בשבוע שעבר ביקר בישראל ראש ה-CIA וויליאם ברנס, אך לא ידוע האם במהלך ביקורו נדונה האפשרות של תקיפה באיספהאן.
איראן חשפה תיעוד שלדבריה נראים בו שרידי "הרחפנים המתאבדים" ששימשו למתקפה נגד מה שהגדירה כ"מפעל תחמושת" בעיר איספהאן שבמרכז המדינה – מתקפה שלטענתה נכשלה. בתיעוד נראים גם חורים קטנים בגג של מה שנטען כי הוא המתקן שהותקף, וכתב איראני שוחח עם העובדים בתוך המבנה – בניסיון ברור לחזק את טענותיה של טהרן כי המתקפה נכשלה. בדיווח על התיעוד, שאותו פרסם תאגיד השידור הציבורי של הרפובליקה האיסלאמית, צוין במפורש כי הפעילות במתקן נמשכת באופן שגרתי.
גורמים אמריקנים רשמיים מיהרו לפרסם הודעה ביום ראשון בבוקר, שלפיה ארה"ב אינה אחראית למתקפה. גורם אחד אישר כי ישראל ביצעה את התקיפה, אך לא היו בידיו פרטים על אודות יעדה. באיספהאן נמצאים ארבעה מתקני מחקר גרעיני קטנים, שבהם פועלים כורים גרעיניים שסופקו לאיראן על-ידי סין לפני שנים רבות. עם זאת, המתקן שהותקף בשבת ממוקם במרכז העיר ולא נראה קשור לגרעין.