הקהל העצום בדאחייה שבביירות, כמאה אלף איש, המתין לשמוע איך מתכוון חיזבאללה לפעול. בנאומו הראשון אחרי ארבעה שבועות של מלחמה, נסראללה קימץ בתשובות והתחייב ש"הכל פתוח" ו"בכל רגע אנחנו יכולים לפתוח במערכה נגד האויב".
נראה שלא רק ההמונים מול המסך בבירת לבנון התאכזבו - גם בבונקרים בעזה, הנהגת חמאס צפתה להרבה יותר. שם התחננו להתערבות מצד חיזבאללה וכעת הבינו שנסראללה לא מתכוון לסייע בשום צורה מלבד מחמאות. יותר מכל דבר אחר, נסראללה הוכיח בנאומו שהוא מתחמק מלתקוף את ישראל בעוצמה כי ברור לו שישראל תתקוף ותחריב את ביירות - כמו את עזה.
ככל שהתארך נאומו היה ברור שנסראללה לא ייתן בו אור ירוק לחיזבאללה להיכנס למערכה מלאה. מצידו, הוא הציג את המצב הקשה הכלכלי-מדיני-חברתי בישראל, וגם את המצב הנפשי הרעוע של אזרחיה, כלשונו. שוב ושוב הבהיר מדוע חיזבאללה "לא צריך" להיכנס לעימות.
איש אקדמיה בביירות שהאזין לדברי נסראללה אמר לי בלגלוג שהוא נשמע כמו "נמר של נייר"
1 צפייה בגלריה
תומכי ארגון הטרור חיזבאללה צופים בנאום נסראללה בלבנון
תומכי ארגון הטרור חיזבאללה צופים בנאום נסראללה בלבנון
תומכי חיזבאללה צופים בנאום נסראללה בלבנון
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
עם זאת, נסראללה ציין פעם ועוד פעם את "גבורתם" ואת "אומץ ליבם" של תושבי עזה - והסביר ש"טופאן אל-אקצא", המערכה העזתית נגד ישראל, נולדה אצל בכירי החמאס בלי לשתף גורמים מבחוץ, גם לא גורמים אוהדים "כמונו".
הוא לא בחל בשקרים מרתיחים, האשמות נגד פעולות ישראל, והתעלם כמובן מזוועות חמאס. נסראללה הודה שלחיזבאללה יש 57 הרוגים ועוד הרוגים פלסטינים בלבנון, שלא נקב במספריהם. על "בריחת" תושבים בגליל הוא דיבר, אבל נמנע כמובן מלהזכיר את בריחת תושבי דרום לבנון.
החשש מהסלמה בביירות משמעותי. ראש ממשלת לבנון, נגיב מיקאתי, מתחנן להפסקת אש של 48 שעות "כדי שלבנון תוכל להתעשת". איש אקדמיה בביירות שהאזין לדברי נסראללה אמר לי בלגלוג שהוא נשמע כמו "נמר של נייר".
גם את ההמון שגדש את המשטח העצום בדאחיה - מחציתם עונדים את דגל חיזבאללה לצווארם והמחצית השנייה את הכאפייה הפלסטינית - נסראללה כנראה לא הצליח לשכנע. נראה היה מהבעות פניהם שהיו רוצים לשמוע מהמזכ"ל יותר מהצהרות לוחמניות ריקות.
איראן, הסביר נסראללה, נמצאת לגמרי בתמונה - גם בעזה גם בלבנון - והשליט חמינאי מבטיח ניצחון. "הלא אילו רק רצינו, היינו שולחים כוחות תיגבור לעזה. אבל הם לא זקוקים לנו", הוא טען.
נסראללה דיבר על הקשר שמתקיים בשלושת השבועות האחרונים בינו לבין לשכת השליט עלי חמינאי בטהרן. כאן חשוב להזכיר את ההודעה הבהולה שלשכת חמינאי שלחה לנסראללה בשבוע הראשון של הלחימה בעזה: כדי לתקוף את ישראל, חיזבאללה צריך לקבל פתווה, פסק הלכה מיוחד, ואין לך פתווה כזאת. כך שבינתיים, נראה שהמתח בגבול הצפון יישאר, אך התלקחות לא צפויה בטווח הקרוב.