1 צפייה בגלריה
צה"ל מגיב בלבנון לירי באצבע הגליל
צה"ל מגיב בלבנון לירי באצבע הגליל
תגובת צה"ל לירי לעבר שטח ישראל, השבוע
הכותרת
כללי המשחק החדשים עם חיזבאללה ואיראן | רונן ברגמן
26:05
כוחות צה"ל איתרו הערב (רביעי) נפל של מזל"ט נפץ "מתאבד" במרחב דרום רמת הגולן. כלי הטיס העוין התפוצץ בסמוך למבנים, אך אנשים ששהו בקרבתם לא נפגעו. מדובר בפעם הראשונה שבה מזל"ט נפץ מתפוצץ באזור. ראש המועצה האזורית גולן, חיים רוקח, ציין כי "היה הרבה מזל" שאיש לא נפגע. ב"התנגדות האיסלאמית בעיראק" - מיליציות פרו-איראניות הפועלות גם בעיראק ובסוריה - לקחו אחריות על שיגור המזל"ט, שלדבריהם כוון לעבר "מטרה חיונית", בתגובה לתקיפות צה"ל בעזה.
המזל"ט התפוצץ בשטח פתוח ליד היישוב חיספין שבדרום רמת הגולן, מבלי שהופעלו אזעקות, בסמוך לשעה 22:20. לא היה ניסיון ליירטו מאחר שככל הנראה לא זוהה בזמן שחדר לשטח ישראל מסוריה. בצה"ל בודקים מהיכן בדיוק המריא המזל"ט, וההערכה הראשונית היא שהמריא דווקא מסוריה. בימים האחרונים עלתה הכוננות בצפון לאירועים דומים, עקב חיסול הבכיר האיראני בסוריה, שביצועו יוחס לישראל.
התפוצצות המזל"ט בגולן מגיעה לאחר עשרות שיגורי רקטות מלבנון לעבר אזור הגליל במהלך היום ושלושה מזל"טים של חיזבאללה שהתפוצצו בהר דב - ותקיפות תגובה של צה"ל, שבמהלכן מטוסי קרב של חיל האוויר פעלו נגד מטרות טרור בשטח לבנון. במסגרת התקיפות הושמדו כמה תשתיות טרור, לצד אתרים צבאיים של חיזבאללה.
תיעוד מיירוטים סמוך לקריית שמונה
(צילום: אביהו שפירא, חיים חבלין, טוהר אלמדווי)

הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים מוקדם יותר היום הערכת מצב ואישור תכניות בפיקוד הצפון, יחד עם מפקד פיקוד הצפון אלוף אורי גורדין ומפקדים נוספים. הלוי אמר: "המשימה הראשונה שלנו היא להחזיר תושבים בביטחון, וזה ייקח זמן. אישרנו היום מגוון תכניות להמשך, ואנחנו צריכים להיות מוכנים להתקפה באם נדרש לכך. צה"ל ובתוכו פיקוד הצפון נמצאים במוכנות מאוד גבוהה. עד כה המערכה כאן מנוהלת בצורה נכונה וקפדנית, וכך זה צריך להמשיך. לא נחזיר את התושבים ללא ביטחון ותחושת ביטחון".
במהלך היום ערך שר החוץ אלי כהן סיור עם שגרירים זרים בגבול הצפון, במטרה להציג בפניהם את האיום שמהווה חיזבאללה על אזרחי מדינת ישראל. השר כהן אמר לשגרירים כי קיימות שתי אופציות להשבת הביטחון לגבול הצפון: אופציה מדינית הכוללת את יישום החלטת מועצת הביטחון 1701 משנת 2006 ונסיגה של ארגון הטרור לצפון נהר הליטני, או אופציה צבאית שבה ישראל תפעל להרחקת מחבלי חיזבאללה מהגבול.