המחסור החמור במטפלים ובצוותים בחינוך המיוחד הוביל לביטול שעות לימוד וטיפול במוסדות, ובמקרים רבים שוחררו התלמידים לבתיהם מוקדם - דבר שגרם לקיצור יום הלימודים ולשיבושים הן בשגרת יומם של הילדים והן לפגיעה בהוריהם העובדים.
כדי להתמודד עם המחסור, ולאפשר רצף לימודי עד השעה 16:45, יזם משרד החינוך במסגרת היערכות לשנת הלימודים הבאה מספר דרכים לגיוס צוותים. בין הצעדים, מענה על המחסור בצוותים באמצעות החברה למתנ"סים, זרוע הביצוע של משרד החינוך.
1 צפייה בגלריה
בית ספר רעים בבאר שבע
בית ספר רעים בבאר שבע
(צילום: בראל אפרים)
במכתב למנהלי מחוזות ולרשויות המקומיות ציין המשרד כי ככלל "יש לקיים למידה באמצעות הצוותים הקיימים, אך במקרים בהם לא ניתן לגייס עובדי הוראה ולאחר שנעשו כל המאמצים לאיתור, ניתן לפנות לחברה למתנ"סים לקבלת מענים לשנת הלימודים".
יצוין, כי הוועדה הציבורית לבדיקת המשבר העמוק והכאוס בחינוך המיוחד, על רקע חוק השילוב, חשפה כי במשך חמש שנים עד לשנה שעברה זינק באופן דרמטי מספר התלמידים הלומדים בחינוך המיוחד - מ-128,725 בשנת 2019 ל-199,926 בשנת 2023. מדובר בתוספת של 71,201 תלמידים המהווים גידול של 55.3%.
מצב זה מטריד את מערכת החינוך בשל החשש שהגידול המואץ באופן חריג יעמיק את המשבר ויקשה במתן מענים שהמערכת משוועת לקבל, וכי המערכת הרגילה לא תצליח להתמודד עם המחסור בצוותים חינוכיים ופרא-רפואיים.
משרד החינוך מסר: "המשרד משקיע מאמצים רבים בגיבוש מגוון פתרונות לבעיית המחסור בכוח אדם בחינוך המיוחד בכדי להבטיח שגרת יום לימודים תקינה, רציפה ואיכותית לכלל התלמידים. במקרים בהם מוסדות החינוך לא הצליחו לגייס עובדי הוראה ולאחר שנעשו כל המאמצים לאיתור, והתקיים שיח עם הרשות המקומית, יתאפשר למחוז להגיש בקשה לקבלת המענים באמצעות החברה למתנ"סים כזרוע ביצוע של משרד החינוך. המענה יינתן בימים א'-ה' בין השעות 16:45-14:30 לאורך כל שנת הלימודים בבתי הספר".
החברה למתנ"סים מסרה: "בתור זרוע ביצוע של משרד החינוך, החברה למתנ"סים נערכת בימים אלה להרחבת המערך הפדגוגי והאדמיניסטרטיבי שלה למתן המענים הנדרשים בתחום החינוך המיוחד. זאת, תוך הישענות על הפריסה הארצית של החברה, כמו גם על הניסיון והמומחיות במענה לאוכלוסיות אלה ובהפעלת רשת של מאות צהרונים ברחבי הארץ. בימים אלה צוותי המשרד והחברה פועלים ביחד למצוא פתרונות מערכתיים למצוקת כוח האדם בתחום, כולל בחינת נושא השכר בתחום, הכשרות ועוד. החברה תוכל לספק את כל המענים לכל הרשויות במועד ובאיכות המתבקשים".
עוד ציינו, כי החברה למתנ"סים מפעילה "תוכניות רבות לאורך השנה עבור ילדים ובני נוער עם מוגבלויות פיזיות וקשיים נפשיים - ביניהן תוכנית "רעים" שמפעילה קבוצות חברתיות במרכזים הקהילתיים ברחבי הארץ ומיועדת לילדים, נוער, מבוגרים ובוגרים על הספקטרום האוטיסטי, והמתמודדים עם קשיי תקשורת, לקויות למידה והסתגלות חברתית; ותוכנית 'עמיתים לנוער', תוכנית ראשונה מסוגה בארץ המציעה מערך חברתי-שיקומי בקהילה לבני נוער, המתמודדים עם קושי נפשי. בנוסף החברה מפעילה מועדונים חברתיים וקייטנות קיץ עבור ילדים ובני נוער עם מוגבלויות".