חיזבאללה ואיראן, שתי השחקניות המרכזיות באמת בציר האיבה האיסלאמי, עוד לא נכנסו באמת למלחמה. הנסיבות הן כאלו שהכניסה שלהן עשויה לקרות בכל רגע, זה עשוי לקרות כבר הלילה, אבל דעו לכם אזרחי ישראל שראש הממשלה ושר הביטחון שלכם נמצאים עכשיו באמצע ריב.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
נסו לשכפל את התרחיש ההזוי הזה לכל מערכת יחסים אחרת ולכל נקודה אחרת בזמן, ותבינו כמה אנחנו נתונים בידי הנהגה שמתעקשת שלא להרים את עצמה לגודל האירוע. תחשבו שביום שבו אתם מכניסים חלילה את הילד לניתוח שבו הוא עלול לקפח את חייו, אתם לא מצליחים להתגבר על מתיחות זוגית - האמא והאבא לא מדברים ביניהם, ומעבירים לרופאים מסרים באמצעות התכתבות פוגענית ברשתות החברתיות. זה המצב שלנו. עם ישראל חייב להכיר אותו.
גלנט בסקירה ביטחונית לועדת חוץ וביטחון, בראשות ח״כ יולי אדלשטיין
(צילום: שירה קינן)
אזרחי ישראל. אנחנו ברגע קריטי, גורלי. בעוד כמה חודשים כשנסתכל על היום הזה, ערב תשעה באב תשפ"ד, 12 באוגוסט 2024, הוא עשוי להיראות לנו כרגע שבו עוד לא ראינו כלום. כן, עברנו טבח נורא בשבעה באוקטובר, ניהלנו מאז מלחמת גבורה עקובה מדם ברצועת עזה, נעקרנו בהמונינו מגבול הצפון, אבל הבבושקה הבלתי נתפסת שהיא החיים במזרח התיכון עשויה לתת לנו בעתיד פרספקטיבה כזאת, שלעת עתה המלחמה האמיתית אולי בכלל עוד לא התחילה.

יש לנו כמדינה הרבה מה לעשות

תרחישי הבלהות נמצאים כבר במוח של כולכם, אז לא נעסוק בהם, אבל יש לנו כמדינה הרבה מה לעשות. גופי המודיעין של ישראל יודעים טוב מאיתנו מהן התוכניות של האויב, וכדי לגבש תמונת מצב מלאה בשיתוף עם התמונה המדינית, ראש הממשלה ושר הביטחון צריכים בימים כאלה לעבור לגור ביחד.
כדאי לצאת למכת מנע? אולי מן הראוי לצאת בנאום של הרגעה מול אזרחי ישראל או להיפך, להכניס את הציבור כולו לדריכות מוחלטת לקראת מתקפת אמת שעשויה להגיע בכל רגע? לעולם לא נדע
אולי כדאי לצאת למכת מנע? אולי כדאי להציף מודיעין רלוונטי מול שותפותינו בעולם? אולי מן הראוי לצאת בנאום של הרגעה מול אזרחי ישראל או להיפך, להכניס את הציבור כולו לדריכות מוחלטת לקראת מתקפת אמת שעשויה להגיע בכל רגע? לעולם לא נדע מה מכל אלה ראוי לעשות, כי ראש הממשלה ושר הביטחון פשוט לא מדברים ברגע זה.
אנחנו נכנסים ברגעים אלה אל תשעה באב, יום הפורענות ההיסטורי שרק צרות אירעו בו לעם היהודי, ובכל זאת, בדורנו, עם כל מה שעברנו, יש מקום לאופטימיות: הרוח הישראלית התגלתה לנו בחודשי המלחמה בעוצמות שלא ידענו כמותן: ערבות הדדית, מוכנות להשליך את החיים מנגד לטובת חייהם של אנשים שאתה כלל לא מכיר, התגייסות לעזרה לכל אדם שרק זקוק לה, מבישולים ללוחמים, דרך סיוע למפונים ועד גיוס תרומות להנצחת חללים.

צה"ל התעשת

אין בקשת עזרה שתוצף בפומבי במרחב הציבורי, ולא תקבל מענה מעל ומעבר. אשרי העם שככה לו. זאת היא הישראליות, זה מה שאנחנו, ולכן לעם שלנו מגיע שיהיה סוף טוב לכל הסיפור הנורא שעבר עלינו בשנה האחרונה.
מלבד הציבור הרחב והמעורבות האזרחית האדירה שהתגלתה ישנו גם צה"ל, יש לנו על מי לסמוך. גם צה"ל של אחרי המחדל הבלתי נתפס ביום הטבח, גם הוא התעשת. הצבא שלנו נכנס אל המערכה כשהוא חושש מהצל של עצמו, לא ידע אם יש לו סיכוי בכלל להגיע לנקודות אסטרטגיות בתוך הרצועה, והנה, כעבור חודשים ספורים חמאס כבר לא באמת קיים כגוף לוחם מאורגן, חיילי צה"ל נוסעים לאורכה ולרוחבה של רצועת עזה בג'יפים פתוחים. שכונות המוות שמהן יצאו הרוצחים והבוזזים בצהלות הפכו לעיי חורבות.
התעוזה, ההתמדה והנחישות נרכשו על ידי מאות אלפי ישראלים, חיילי צה"ל בסדיר ובמילואים, בעמל רב, וברגע הקריטי הזה, חובה על כל מי שחושש מן הבאות להזכיר לעצמו את ההכרה ביכולות האלה שאותן הבאנו לידי ביטוי בדם, יזע ודמעות, בכל אחד מהחודשים האחרונים.
עמיחי אתאלי עמיחי אתאלי צילום: אלכס קולומויסקי
כך בדיוק יהיה בלבנון אם נצטרך להיכנס למערכה רחבה. יש לנו כוחות אדירים, בראש ובראשונה ברוח אבל גם ביכולות הצבאיות, הטכנולוגיות והמודיעיניות וביכולות האש. גם אם המערכה תהיה קשה, שלא יהיה לאיש שום ספק שאנחנו ננצח ונגדל גם מעת הצרה הנוכחית.
עכשיו רק צריך הנהגה שתיקח את כל אלה, שתיזום, שתשתף פעולה בינה לבין עצמה ותוביל אותנו.
לעם שלנו מגיעה הנהגה גדולת רוח, מגיעים לנו ראש ממשלה ושר ביטחון ששמים את כל הפוליטיקה בצד ומשתפים פעולה על מלא. הוכחנו שאנחנו ענקים, מגיעה לנו הנהגה בגודל שלנו. כמה חבל שכרגע אין לנו.