רשת CNN חשפה היום (ה') כי המודיעין האמריקני גילה לפני חודשים אחדים כי רוסיה תכננה להתנקש במנכ"ל יצרנית הנשק הגרמנית "ריינמטל", שמייצרת פגזים וכלי רכב צבאיים הנשלחים לאוקראינה כדי לסייע לה במלחמתה ברוסים. לפי הדיווח, הכוונה להתנקש במנכ"ל, ארמין פפרגר, הייתה חלק מתוכנית רחבה יותר להתנקש בבכירים בתעשיית הנשק ברחבי אירופה שחברותיהם מסייעות למאמץ המלחמתי האוקראיני.
על פי הדיווח, אחרי שלמודיעין האמריקני נודע על הכוונה הרוסית עדכנה ארה"ב את גרמניה, ושירותי הביטחון הגרמניים הגבירו את האבטחה סביב פפרגר והגנו עליו. חברת "ריינמטל" מסרה בתגובה כי "האמצעים הדרושים ננקטים תמיד" תוך התייעצות עקבית עם שירותי הביטחון.
5 צפייה בגלריה
גרמניה ארמין פפרגר מנכ"ל חברת הנשק ריינמטל
גרמניה ארמין פפרגר מנכ"ל חברת הנשק ריינמטל
פוטין והמנכ"ל פפרגר. "כל האמצעים ננקטים"
(צילום: AP, REUTERS/Annegret Hilse/File Photo)
5 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
הצבא האוקראיני נלחם בחזית. מקבל פגזים וכלי רכב צבאיים מ"ריינמטל"
(צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
"ריינמטל" היא אחת היצרניות הגדולות בעולם של פגזי טנקים וארטלריה. אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022 היא החלה להגביר את הייצור שלה כדי לעמוד בביקוש לנשק, ובפברואר השנה היא הודיעה כי היא מתכוונת לפתוח מפעל תחמושת באוקראינה. נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב, מקורבו של ולדימיר פוטין, איים שמוסקבה תגיב באמצעות פגיעה בכל מתקן של "ריינמטל" שיוקם בתחומי אוקראינה.
פפרגר, שעובד ב"ריינמטל" כבר 34 שנה, מתוכן 11 כמנכ"ל, עלה השנה לכותרות כשגינה בביתו עלתה באש. הצהובון הגרמני "בילד" דיווח אז כי פעיל שמאל קיצוני הוא שהצית אותה. כששרת החוץ של גרמניה אנלינה ברבוק נשאלה היום בפסגת נאט"ו בוושינגטון על מזימת ההתנקשות היא השיבה שרוסיה מנהלת מלחמה היברידית נגד מדינות באירופה, בהן גרמניה, הכוללת גם מתקפות סייבר וחבלה בתשתיות: "זה מדגיש שוב שאנחנו האירופים חייב להגן על עצמנו ככל יכולתנו ולא להיות תמימים".
5 צפייה בגלריה
גרמניה ארמין פפרגר מנכ"ל חברת הנשק ריינמטל
גרמניה ארמין פפרגר מנכ"ל חברת הנשק ריינמטל
המנכ"ל ארמין פפרגר. פעיל שמאל קיצוני הואשם בהצתה
(צילום: Ina FASSBENDER / AFP)
במהלך פסגת נאט"ו בוושינגטון שתגיע הלילה לסיומה הוכרז הסכם שבמסגרתו טילים אמריקניים לטווח ארוך יוצבו בגרמניה. הטילים – בין השאר טילי SM-6, טילי טומהוק וטילים היפרסוניים – אמורים להיות מוצבים במדינה החל מ-2026. הצבת הטילים עשויה בסבירות גבוהה להחריף את המתיחות בין ברלין למוסקבה, אבל קנצלר גרמניה אולף שולץ שיבח את ההחלטה. גרמניה היא אחת מכמה מדינות בנאט"ו שבהן מוצב גם נשק גרעיני אמריקני. רוסיה כינתה היום את ההחלטה "הסלמה" והבטיחה להגיב.
גם בתוך גרמניה עצמה עוררה ההחלטה ביקורת, בעיקר מצד מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה", שמתנגדת למשלוחי הנשק של גרמניה לאוקראינה ונתפסת ככלל ידידותית יחסית למוסקבה. היום האשימה המפלגה כי ההחלטה על הצבת הטילים "הפכה את גרמניה למטרה" עבור רוסיה, וכי הקנצלר שולץ אינו פועל למען האינטרס של ארצו.
5 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ
קנצלר גרמניה אולף שולץ
קנצלר גרמניה שולץ. גם טילים היפרסוניים
(צילום: MIGUEL MEDINA / AFP)
5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם מזכיר המדינה של ארה"ב לויד אוסטין ב מטה נאט"ו ב בריסל בלגיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם מזכיר המדינה של ארה"ב לויד אוסטין ב מטה נאט"ו ב בריסל בלגיה
זלנסקי. רוצה לתקוף את רוסיה בעומק רב יותר
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS / POOL)
בינתיים בוושינגטון, בשולי פסגת נאט"ו, אמר הערב נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שכדי שארצו תנצח את רוסיה במלחמה – ארה"ב ונאט"ו חייבות להסיר את כל ההגבלות שהן מטילות כיום על סוגי הנשק שהן מספקות לקייב ועל השימוש שמותר לה לעשות בהם. שעה קלה אחרי שארה"ב הודיעה על עוד חבילת סיוע לאוקראינה, שבמסגרתה תספק לקייב נשק בשווי 225 מיליון דולר, הכולל טילי פטריוט ותחמושת אחרת, אמר זלנסקי במסיבת עיתונאים עם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג כי הוא קורא לחברות הברית לאפשר לארצו לבצע תקיפות בעומק רוסיה בלי הגבלה כדי שתוכל להשיג את המטרה.