אפי נוה בפתיחת המשפט בפרשת נתב"ג
(צילום: ליהי קרופניק)

כמעט שלוש שנים לאחר כתב האישום שהוגש נגד ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה, נפתח השבוע שלב ההוכחות בפרשת מעברי הגבול - שבמסגרתה נכנס לכאורה לישראל עם בת הזוג שלו בר כץ מבלי שתיעדה זאת - על מנת שהרישום בגבול לא יפגע בהליך הגירושים שלו. בדיונים האחרונים העידו בין השאר השוטר והחוקרת ששוחחו עם נוה בנתב"ג, ולידי ynet הגיעה גם עדותו של נוה במשטרה מיום האירוע.
בדצמבר 2018, נזכיר, פרקליטות מחוז מרכז הגישה באישור פרקליט המדינה דאז שי ניצן אישום נגד נוה, שנחשב אז לאחד האנשים החזקים במערכת המשפט והיה גם חבר בוועדה לבחירת שופטים, בגין הכניסה והיציאה לישראל שלו בנתב"ג שלא כדין. כתב אישום הוגש גם נגד בר כץ, מי שהפכה לרעייתו כמה שנים לאחר מכן. השניים הואשמו ביציאה מישראל שלא כחוק יחד, כניסה לישראל שלא כחוק יחד וקבלת דבר במרמה.
לפי האישום, שהוגש בידי עו"ד רועי רייס לבית משפט השלום בראשון לציון, ביקשו נוה וכץ לפעול להסתרת שהותם המשותפת המתוכננת בחוץ לארץ כדי להשיג לעצמם תועלת בסכסוך הגירושים שבו היה מצוי נוה עם אשתו לשעבר. לשם כך, החליטו השניים מראש לפעול יחד במרמה לצורך יציאת וכניסת הנאשמת את גבולות ישראל, מבלי שמעבריה יתועדו באופן רשמי - באופן שתשוקף רק שהיית הנאשם, כביכול ללא הנאשמת, מחוץ לארץ.
על פי כתב האישום, נוה וכץ הגיעו לנתב"ג בסוף ספטמבר וחזרו בתחילת אוקטובר. כפי שתכננו מראש, השניים ניגשו לעמדות הממוכנות באולם ביקורת הגבולות, שם הזדהה נוה בעמדה והונפק עבורו ה"גייט פס", פתק המעבר. כץ, כך נטען, לא הזדהתה בשום שלב, עברה את השערים באמצעות הגייט פס שהונפק לנוה, בעוד שהוא נצמד לגבם של אחרים על מנת לעבור את השער ללא הפתק.
3 צפייה בגלריה
אפי נווה ובת זוגתו בפתח הדיון
אפי נווה ובת זוגתו בפתח הדיון
אפי נוה ורעייתו בר כץ
(צילום: יריב כץ)
עוד נטען כי כי בעת חזרתם לישראל ניגשה אליהם בקרית גבול שהבחינה בהתנהלותם, ובמהלך התשאול, טענה הפרקליטות, נוה היתמם והציג בפניה מצג כוזב שלפיו אינו יודע במה מדובר, ואף טען תחילה בכזב שכלל אינו מכיר את כץ. השניים עוכבו לבירור מעמיק יותר שהוביל בהמשך לחקירת המשטרה.
בדיון הראשון העיד ראש המשמרת ביחידת שיטור בטרמינל 3, על מה שאירע אז. "בבוקר התקשרה אלי אחראית משרד הפנים להודיע שיש בביקורת הגבולות עיכוב של ארבעה אנשים שחזרו מחו"ל ושיש ביניהם נוסעת שאין לה אישור כניסה לארץ, כלומר לא עברה ביקורת דרכונים ונתפסה ברגע שעברה כשמישהו נצמד אליה. בבדיקה עם משרד הפנים נמסר לי שאותה גברת גם לא עברה ביקורת דרכונים ביציאה מהארץ. כשקיבלתי דרכון ראיתי את השם של נוה ולא ידעתי באותו רגע מי זה, סיפרו לי בהמשך האירוע".
עורך דינו של נוה, בעז בן צור, טען בחקירה הנגדית כי נוה עוכב באופן לא חוקי במשך יותר משלוש שעות. הסנגור טען כי כץ לא הוזהרה בחקירה שהיא חשודה במרמה והאישום הזה נוסף רק בדיעבד. בן צור יצא נגד הטענה של חוקרת המשטרה שטענה כי המדיניות היא להחמיר במקרים כאלו, והראה שאין הוראה כזו בכתב. הוא אף הציג דו"ח של מבקר המדינה המראה כי באותה שנה נפתחו בתיקי כניסה לישראל שלא כדין 62 תיקים, ורק 12 מהם הגיעו לאישום. במקרה הזה טען כי לנוה וכץ היה אישור כדין לעבור את הגבול כך שהמקרה שלהם אינו משמעותי לעומת אחרים.

נוה ניסה להכחיש, ונשבר: "זו הייתה טעות"

"לא צריך להתייעץ עם עורך דין נחתנו כאן אחרי טיסה של 11 שעות ואני מעוכב יותר מחמש שעות. היחס שקיבלתי מרגע העיכוב הוא מחפיר, השוטר נהג כלפי בעוינות ובהתנשאות והרגשתי שהוא פשוט מתנסה להתנכל מתוך מחשבה שאולי תפס דג שמן, חבל שזו הגישה", טען נוה בחקירה המשטרתית כשנחת ב-2 באוקטובר. "לשירותים רצו להיכנס איתי, כאילו שאני חשוד בסמים מסוכנים. יצאתי מהארץ כדין, תוך דיווח למשטרת הגבולות - וחזרתי כדין תוך דיווח להם".
נוה המשיך: "אני דוחה מכל וכל את המיוחס לי. חמש השעות האלה היו מבזות ומשפילות, ומי שעזה זאת עשה את זה רק מתוך ידיעה של מי אני וכדי לבזות ולהשפיל אותי". הוא טען כי יצא מהארץ עם שותפו שהספיק לחזור, ועם שתי נשים, אחת מהן היא בר כץ.
החוקרת סופי הוד שאלה את נוה: איך יצאת במעבר הגבול ביציאה מהארץ?
נוה: הגענו למכונה, לא זוכר פרטים. עם הכרטיס הביומטרי. במסלול המהיר יצא לי פתק והמשכתי הלאה.
חוקרת: איך עברת בגייט פס? איך עברת בביקורת הגבולות?
נוה: עם הכרטיס שלי.
3 צפייה בגלריה
אפי נווה ובת זוגתו בפתח הדיון
אפי נווה ובת זוגתו בפתח הדיון
הפרקליטות טוענת שתכננו את המעבר מראש. נוה וכץ
(צילום: יריב כץ)
חוקרת: האם מסרת את הכרטיס שלך ביציאה או בכניסה למישהו אחר?
נוה, שהציג את הנשים כ"חברות ואת כץ כידידתו, השיב: היינו קבוצה, אולי זה התערבב.
חוקרת: האם בר עברה את ביקורת הגבולות ביציאה והכניסה מהארץ?
נוה: אני מניח שכן.
אלא שהחוקרת לא התרשמה מתשובותיו של נוה: "אני אומרת לך שביציאה מהארץ נצמדת למישהי ועברת יחד איתה את המעבר ולא עם כרטיס המעבר שלך. תגובתך?
נוה: אני לא חושב שזה קרה, אין לי סיבה.
חוקרת: אני אומרת לך שהכרטיס היציאה נוצל על ידי בר. תגובתך?
נוה: אני לא חושב שזה נכון. אין לנו סיבה. לאף אחד מאיתנו אין עיכוב יציאה מהארץ שנינו יכולים לצאת מהארץ ולהיכנס כאוות נפשנו. אבל אז הוסיף נוה: "אני נמצא בהליך גירושין קשה. לצערי, ניסיון העבר שלי העלה שנתוני המעבר שלי מהארץ דולפים. חוקר פרטי הוציא יציאות וכניסות בניגוד לחוק וזה גרם לי נזק בהליך הגירושין התלוי והעומד".
3 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
עומסים בנתב"ג בצל העלייה בתחלואת הקורונה
נתב"ג
(צילום: אבי חי)
חוקרת: האם בגלל זה מסרת לבר את כרטיס המעבר שלך ביציאה והכניסה לארץ?
נוה: כן. בעקבות ניסיון העבר המר שנתוני המעברים דולפים בניגוד לחוק ונעשה בהם שימוש נגדי.
באותו השלב הוצג לנוה הסרטון שמתעד את המעבר בגבול, הוא צפה בו והשיב: "הסרטונים מדברים בעד עצמם. הסיבה היא שהנתונים דולפים ונעשה בהם שימוש זדוני לרעה".
חוקרת: איך חשבת על הדרך של מסירת הגייט פס שלך ומעבר בצמוד לאחרת?
נוה: יצאתי בעבר לחו"ל וראיתי אנשים עוברים בלי להעביר כרטיס. זה נראה לי פרוץ ועשיתי את אותו הדבר. זו הייתה טעות, היא נבעה מחוסר האונים שלי שנתוני הכניסה פרוצים. אני אדם נורמטיבי אף פעם לא ביצעתי מעשה כזה".
כץ עצמה הוסיפה בחקירתה כי עוקבים אחריה ומטרידים את משפחתה בגלל מערכת היחסים שלה עם נוה. "העדפנו בהחלטה משותפת לא לעשות רישום. הוא מסר לי את ביציאה מהארץ את פתק המעבר שלו ועבר עם אישה נוספת, והיום בחזרה לארץ עבר יחד איתי באותו מעבר. זה פעם ראשונה ואחרונה שזה קורה. אני מביעה צער וחרטה. אין לי מניעה חוקית לצאת ולהיכנס מהארץ".