2 צפייה בגלריה
משה בן זקן, מירי רגב
משה בן זקן, מירי רגב
ביקשה למנות אותו לתפקיד המנכ"ל, הסתפקה במ"מ המשנה למנכ"ל. בן זקן ורגב
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
לא מנכ"ל, אלא ממלא מקום המשנה: שרת התחבורה מירי רגב הודיעה היום (חמישי) כי מינתה את משה בן זקן לתפקיד מ"מ המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, לאחר שמועמדותו למנכ"ל נפסלה על ידי נציבות שירות המדינה. בן זקן יכהן לצד ממלא מקום מנכ"ל המשרד אבנר פלור. לפי ההודעה, המינוי בוצע בהסכמה בין שרת התחבורה, הייעוץ המשפטי לממשלה ונציבות שירות המדינה.
"בדיון שהתקיים עם היועצת המשפטית לממשלה, המשנים והנציבות עלה שהמינוי יוביל להתערבות בג"ץ בהחלטת הממשלה ופסילתו, דבר שהיה פוגע בשמו הטוב של משה בן זקן", אמרה רגב. "לכן החלטתי למנותו לתפקיד ממלא מקום המשנה למנכ"ל. זה הזמן להוביל את המשרד לתנופת עשייה אל מול האתגרים".
"לא אתן לבג"ץ את התענוג להעביר ביקורת עליי ועל הממשלה ממגדל השן", אמרה השרה. "בכוונתי לפעול, כפי שאמרתי בישיבת הממשלה, להוביל לביטול הצורך באישור ועדת המינויים בנציבות למינויי בכירים שעומדים בכל תנאי הסף. קיבלנו את המנדט מהציבור להוביל את המדיניות שלנו, ואין ראוי מכך שנאפשר לשרי הממשלה לקבוע מי יהיו המינויים המקצועיים שלהם בתפקידי האמון".
בראשון החליטה הממשלה לדחות בשבוע את מינויו של בן זקן לתפקיד המנכ"ל, לבקשת גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה. בדיון שהתקיים בישיבת הממשלה, חרף חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לממשלה והייעוץ המשפטי למשרדה, אמרה רגב: "משרות אמון קריטיות להצלחת שר שרוצה להצליח במשרד ממשלתי". ראש הממשלה בנימין נתניהו חיזק אותה ואמר: "מינוי פוליטי הוא ראוי ואפילו חובה".
ריאיון עם בן זקן
(צילום: סיני דוד)

רגב הוסיפה: "בן זקן הוא האיש הנכון והמתאים. תם עידן הפקידים. תמוהה הייתה החלטת הוועדה (של נציבות שירות המדינה - א"א) שחזרה בה מאישור מינויו לתקופה של חצי שנה בתפקיד המנכ"ל". רגב אמרה כי הוועדה ציינה בפניה שבן זקן מתאים לתפקיד של מנכ"ל משרד בינוני, ולכן הציעה חצי שנת ניסיון. "מנכ"ל תפקידו לסייע לשר לממש את תפקידו בצורה הטובה ביותר. אין ראוי מבן זקן ואני סומכת עליו. אחרי התקציב נחליט שוב. לאורך כל ההתייעצויות עם הגורמים המשפטיים לא נאמר לרגע שהוא לא כשיר".
רגב תכננה למנות את בן זקן למנכ"ל משרד התחבורה, שמשמש כיום כמנהל הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה של התאחדות הקבלנים, ובעבר היה ממארגני הליכודיאדה באילת וראש המטה של רגב. ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה פסלה את מינויו של בן זקן, וקבעה כי הוא אינו עומד בכישורי הסף הנדרשים. רגב לא ויתרה, והחליטה, למרות הפסילה, להביא את המינוי לאישור הממשלה. "זה מבחן משילות ראשון, מבחן חשוב לממשלה", אמרה אז רגב. בנוסף, היא אף ביקשה לבטל את ועדת המינויים, שלטענתה "עושה איפה ואיפה בין מועמדים".
ימים ספורים לאחר מכן היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד יעל כהן, פרסמה חוות דעת לשרים שבה כתבה כי יש מניעה משפטית למנות את בן זקן, המקורב לרגב, לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה.
בחוות דעתה כתבה כהן כי "הממשלה היא הגורם המחליט בדבר המינוי, ושיקול הדעת הסופי בעניין זה נתון לה. עליה להפעילו באופן עצמאי. עם זאת, בהיעדר פגם מנהלי בחוות דעת הגורם המייעץ, נדרשים טעמים מיוחדים ונסיבות חריגות כדי להצדיק סטייה מחוות דעתו, כשבעל הסמכות הוא שהקים את הגוף המייעץ, והסמיכו לבצע את תפקידו". עוד כתבה כי "עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שבנסיבות המקרה הנדון יש מניעה משפטית לאישור המינוי".
2 צפייה בגלריה
אסנת מארק
אסנת מארק
ויתרה על תפקידה כמנכ"לית משרד המדע. מארק
(צילום: דוברות הכנסת )
גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה באותו יום את חוות דעתה בנושא. "לאחר שוועדת המינויים בחנה את העניין ושמעה את השרה, היא מצאה כי המועמד אינו כשיר למילוי התפקיד, ומינויו עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות. לפי הדין, החלטת הוועדה היא בעלת משקל רב במיוחד, כמעט מכריע, ורק בהימצא טעם מיוחד בעל משקל מהותי, תהיה הצדקה לסטות ממנה", כתבה בהרב-מיארה בחוות הדעת.
גם מינויה של חברת הכנסת לשעבר אוסנת מארק לתפקיד מנכ"לית משרד המדע, לפי גורמים המעורים בפרטים, לא עבר את דרישות הסף של ועדת המינויים בנציבות שירות המדינה. אתמול הודיעה מארק כי היא מוותרת על מועמדותה לתפקיד.
"צר לי על בחירתה. האמנתי באמונה שלמה שאוסנת תבצע את התפקיד במקצועיות ומסירות ותתרום תרומה גדולה למשרד אך אני מכבד את החלטתה ומאחל לה מכל הלב הצלחה בכל דרך שתבחר", אמר אמש השר אקוניס, אחרי ההודעה של מארק. בישיבת הממשלה ביום ראשון האחרון הדף אקוניס את הביקורת על מינויה של מארק. "הביקורת גזענית, מתנשאת ומיזוגנית", אמר אקוניס. "אני מציע לשפוט את אוסנת מארק על סמך מעשיה, ולא לפי דברים אחרים".