2 צפייה בגלריה
שמוליק פלג, סבו של איתן בירן
שמוליק פלג, סבו של איתן בירן
שמואל פלג
(צילום: AFP)
העיתון האיטלקי "קוריירה דה לה סרה" דיווח הבוקר (רביעי) כי הוצא צו מעצר בינלאומי נגד שמואל פלג (63), סבו של הילד איתן בירן ששרד את אסון הרכבל. על פי הדיווח, הוצא צו מעצר בינלאומי גם נגד איש העסקים גבריאל אבוטבול אלון (50) - בטענה ש"סייע לחטיפה" כשהסיע את הסבא ונכדו מפאביה שבאיטליה ללוגאנו שבשווייץ. בקשת המעצר הועברה לישראל, שבה גר הסב, ולקפריסין, שם גר אלון - שלפי הנטען קשור לחברה צבאית אמריקנית.
לפי הדיווח האיטלקי, התובע בפאביה מאשים את שני הישראלים ב"תוכנית אסטרטגית מתוכננת מראש" לחטיפתו של איתן והבאתו לישראל יחד איתם. חקירת הפרשה, שמתקיימת כבר חודשיים, תוארה כמורכבת וארוכה - ונטען גם שבוצעה ב"טכניקות צבאיות ומודיעיניות". העיתון ציין את דרגתו של פלג - סגן אלוף במיל' בצה"ל - ותיאר כיצד העביר את בנו מאיטליה לישראל במהלך אחד המפגשים שלהם היה זכאי עם איתן ב-11 בספטמבר.
הדיון בבית המשפט לפני שבועיים
(צילום: ליהי קרופניק )

2 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
איתן עם משפחתו שנספתה באסון
(מתוך פייסבוק)
פלג, נזכיר, נסע עם איתן לגבול שבין איטליה לשווייץ, ושם - במטוס פרטי ששכר מבעוד מועד - טס איתו לישראל. דודתו של איתן, איה בירן, המתינה לשובו של איתן מהמפגש עם סבו בשעה 18:30 כפי שסוכם - ורק בשעה 20:00 קיבלה הודעה מהסב שאיתן "הגיע הביתה". שלושה ימים לאחר מכן הגישה הדודה איה תובענה בגין חטיפת ילד לפי אמנת האג לבית המשפט בישראל.
בחודש שעבר קבע בית המשפט כי יש להחזיר את בירן לאיטליה. בפסק הדין, שבו איתן מכונה "הקטין" ושמו לא מוזכר, נכתב כי הוא יוחזר "למקום מגוריו הרגיל שבאיטליה". בנוסף חייבה השופטת את הנתבע, הסב פלג, בהוצאות ובשכר טרחת עורך דין בסך של 70,000 שקלים.
בית המשפט גם לא קיבל את טענת סב כי לדודה אין זכויות משמורת על הקטין לצורכי האמנה. "אין בעובדה כי זכויותיה של הדודה על הקטין ניתנו לה במסגרת החלטה שיפוטית, ואין המדובר בסמכויות טבועות כשל הורים לקטין, כדי לשנות ממעמדה המאפשר לה הגשת תובענה על פי האמנה. מינויה של הדודה לא נותר על כנו רק מכוח הסכמת הסב בדיון שהתקיים מעל מיטת חוליו של הקטין, אלא לאחר בחינה מעמיקה ובדיקת טובתו של הקטין, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בפסק הדין שניתן באיטליה. די בזכויות שניתנו לדודה במסגרת מינויה כדי לראותה כבעלת זכויות משמורת לצורך האמנה. אלו הופרו על ידי הסב. נקבע כי בבואו של הסב עם הקטין ארצה הרחיק הסב את הקטין ממקום מגוריו הרגיל, הרחקה שלא כדין במשמעות האמנה, ובכך הפר את זכויות המשמורת של הדודה על הקטין".
משפחת פלג הודיעה כי תערער על ההחלטה, ובית המשפט נתן עיכוב ביצוע של פסק הדין כדי לתת לה את האפשרות לעשות זאת.