לפיד לפני המראות: "ממשלת לבנון צריכה לרסן את חיזבאללה - או שאנחנו נעשה זאת"

ראש הממשלה יאיר לפיד יטוס הבוקר (שלישי) לביקור בזק מדיני בפריז, שבמהלכו ייפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. לפני המראתו התייחס לפיד לשיגור הכטב"מים לעבר אסדת הגז כריש, ואמר כי "ממשלת לבנון צריכה לרסן את חיזבאללה אל מול ההתקפות האלה, או שאנחנו ניאלץ לעשות זאת". לפיד יציג למקרון חומרים מודיעיניים חדשים שיוכיחו כיצד חיזבאללה מסכן את שלמותה ויציבותה של לבנון, ויבקש מהצרפתים לדחוק בלבנונים להשלים את המשא ומתן סביב הסדרת הגבול הימי בין המדינות.
לפיד הבהיר כי לא מדובר במקרה בודד, שכן "היו התקפות חוזרות ונשנות על אסדות גז ישראליות", והדגיש: "ישראל לא תסכים לסוג כזה של התקפות על הריבונות שלה, וכל מי שעושה את זה צריך לדעת שהוא לוקח סיכון מיותר לשלומו".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ממריא לצרפת
ראש הממשלה יאיר לפיד ממריא לצרפת
לפיד עולה על המטוס לצרפת
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
4 צפייה בגלריה
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
"שיגור הכטב"מים לעבר האסדה - אקט תוקפני". אסדת "כריש" ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
(צילום: דובר צה''ל, AFP)
4 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בזמן ביקורו בפריז
שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בזמן ביקורו בפריז
יבקש להפעיל לחץ על לבנון לרסן את חיזבאללה. לפיד ומקרון בפעם הקודמת שנפגשו, בנובמבר 2021
(צילום: Quentin Crestinu)
לפיד התייחס לפני המראתו גם לשיחות הגרעין עם איראן, ואמר כי "חשוב שתישמע דעתנו בעת הזאת נגד ההסכם המסוכן הזה, נגד ההתארגנות וההתגרענות של איראן בנושא. שוב שהקהילה הבינלאומית תדע שבנושא הגרעין האיראני, החברה הישראלית עומדת ביחד, כגוף אחד, עם עמדה אחת - מציגה מול הקהילה הבינלאומית עמדה מאוחדת".
ארמון האליזה מסר לקראת הפגישה שצפויה להתקיים בשעה 16:45 כי לפיד ומקרון ידונו במלחמה באוקראינה ובהשלכותיה ברמה הבינלאומית, במיוחד בתחומי הביטחון התזונתי והאנרגיה. עוד נמסר כי ידונו גם בסוגיות אזוריות דוגמת המשא ומתן על הגרעין האיראני, יישום הסכמי אברהם והסוגייה הפלסטינית. "השיחה תיסוב גם סביב העמקת היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות ושיתוף הפעולה הביטחוני בין צרפת לישראל", נמסר עוד בהודעת האליזה.
ראש הממשלה יבקש ממקרון שיעביר מסרים לממשלת לבנון, כדי שזו תבטיח שהחיזבאללה לא יפגע ביכולת להגיע להסכמות על הגבולות הימיים, וזאת על רקע שיגור הכטב"מים בשבת. "פעולות מסוג אלה שהיו השבוע לא עוברות בקלות, ואנחנו מצפים שלא יחזרו", אמר גורם מדיני בכיר בתדרוך לכתבים לקראת נסיעת רה"מ לפריז. "לפיד יבקש מנשיא צרפת שישתמש בקשריו מול לבנון כדי שישלימו את המשא ומתן עם ישראל. לא נוכל להשלים את השיחות עם איומי החיזבאללה, ולא כדאי שהם ישחקו באש", הוסיף.
לדבריו, "אנחנו לא עסוקים באיומים על לבנון וחיזבאללה כרגע. עמדת רה"מ, כמו של קודמו, היא שהמעשים קובעים ולא הדיבורים. אנחנו לא רוצים להעביר מסרים מאיימים ואולטימטומים. חיזבאללה שיגר שלושה מל"טים לעבר האסדה. מדובר באקט תוקפני. פגיעה באסדה או בקרבתה זה מהלך מאוד מסוכן. אם חיזבאללה יחשוב שהוא יכול להמשיך בפעולות האלה נגד האסדה - זה יכול להביא להידרדרות שאנחנו לא מעוניינים בה".
עוד אמר הגורם הבכיר כי "לצרפת יש מערכת יחסים עמוקה עם לבנון. זה לא פשוט להשפיע על מערכת קבלת ההחלטות שם, וזה מאוד מורכב. נרצה שהמסר שיעבור ללבנונים הוא שכדאי לנצל את הזמן שעומד לפנינו. יש תנאים טובים שמאפשרים להגיע להסכם על הקו הימי". לדבריו, "השליח האמריקני לשיחות, עמוס הוכשטיין, מאוד פעיל. עמדתנו ברורה, והעמדה הלבנונית לראשונה מאפשרת להגיע להסכם, והיא בהחלט סבירה. יש עוד מחלוקות שצריך ללבן".
4 צפייה בגלריה
ביקור  אבראהים ראיסי ברוסיה
ביקור  אבראהים ראיסי ברוסיה
לפיד יבהיר שישראל מחפשת הסכם גרעין חזק וארוך יותר. נשיא איראן אבראהים ראיסי
(צילום: רויטרס )
מסר נוסף שלפיד יעביר למקרון, וישראל תעביר לאירופה, הוא שיש חשיבות להפעלת לחץ כבד על הלבנונים לרסן את החיזבאללה. פגיעה באסדה תשפיע ישירות על אירופה, בשל העובדה שהגז הישראלי מגיע למצרים וממנה לאירופה – על פי ההסכם שנחתם. שרת האנרגיה קארין אלהרר העבירה מסרים למקביליה באירופה, כי אסדת "כריש" היא נכס אסטרטגי לא רק למשק המקומי, אלא גם לשם כיבוד ההסכמים עם האיחוד האירופי ומצרים, שנחתמו בתחילת החודש. "בסוף זה אינטרס של הרבה מדינות שבכריש יחלו בהפקת גז טבעי בספטמבר כמתוכנן", אמר הגורם המדיני.
נושא מרכזי נוסף שיעלה בשיחת לפיד מקרון הוא הסוגיה האיראנית. לפיד יאמר למקרון שחזרה להסכם הגרעין תהיה שגיאה. ישראל לא מתנגדת להסכם, אך מחפשת הסכם חזק יותר וארוך יותר. גורם מדיני בכיר אמר כי "יש חשיבות גדולה מאוד לקמפיין לחץ מסונכרן כלפי איראן, עם מרכיבים מדיניים דיפלומטיים וכלכליים. נלבן את זה מול הצרפתים". הוא הוסיף כי "חשוב לנו להבין מה גבולות הדברים שהם מוכנים לעשות כאחת משלושת המדינות האירופיות שמנהלות את המשא ומתן מול איראן".
לגבי השיחות בדוחא אמר הגורם הבכיר: "אין בשיחות משהו שהוא שונה מהותית ממה שהיה קודם. לא מופתעים מזה שהיו שיחות בדוחא, ומכך שזה נגמר כמו שזה נגמר. כל עוד האיראנים מעלים בקשות בלתי סבירות - אנחנו יודעים שהאמריקנים לא מתכוונים לוותר בנושא". הוא הוסיף כי "כמובן שהסיפור הגדול זה כמה זמן עוד נכון להמשיך הנסיונות האלה, וגם על זה נדבר עם הצרפתים. אנחנו בהחלט מצפים שיהיה סוף לשיחות הבלתי נגמרות האלה".
הגורם הבכיר התייחס גם לממצאי חקירת הירי בעיתונאית אל ג'זירה, שירין אבו עאקלה, שבה נקבע כי לא ניתן לקבוע בוודאות מי עומד מאחורי הירי. "העמדה הישראלית ברורה - אין לנו יכולת לקבוע מהו מקור הירי שגרם למותה. מדובר באירוע טרגי. אנחנו מגבים את חיילי צה"ל, שכן האירוע קרה תוך לחימה בג'נין בסביבה עוינת". לדבריו, "העובדה שהכדור נבדק בבדיקה בליסטית, ותוצאת החקירה עדיין לא ברורה, לא משאירה עוד הרבה לעשות כדי לקבל תשובות ברורות, ונישאר באי-הוודאות". הגורם סירב להשיב לשאלה האם ישראל תשקול תשלום פיצויים למשפחתה של אבו עאקלה, מתוך התחשבות.
לפיד צפוי גם להעלות בשיחתו עם מקרון את סוגיית השבויים והנעדרים. "הנושא חשוב מאוד ואנחנו מחפשים כל העת כלים נוספים ודרכים נוספות להגיע להסכם הומניטרי בהסכם הזה", אמר הגורם הבכיר.
פורסם לראשונה: 06:59, 05.07.22