בן זוגה של ניקי היילי נשלח אתמול (שבת) לשירות של שנה באפריקה, במסגרת תפקידו במשמר הלאומי הצבאי של דרום קרוליינה. מייג'ור מייקל היילי ישהה באפריקה עד אביב 2024, ויחזור הביתה כשהפריימריז הרפובליקניים כבר יהיו בעיצומם. ניקי היילי, לשעבר מושלת דרום קרוליינה ושגרירת ארה"ב באו"ם, מתמודדת במירוץ ומקווה להיות מועמדת המפלגה בבחירות לנשיאות בשנה הבאה.
ההכרזה הרשמית: ניקי היילי רצה לנשיאות

4 צפייה בגלריה
ארה"ב ניקי היילי ובעלה מייקל לקראת נסיעתו לשירות באפריקה
ארה"ב ניקי היילי ובעלה מייקל לקראת נסיעתו לשירות באפריקה
הזוג היילי לקראת נסיעת הבעל לאפריקה
(צילום: AP)
ניקי היילי הגיעה לטקס שנערך בסוף השבוע לכבודם של כ-200 החיילים שנשלחו לאפריקה כדי לסייע לפיקוד האמריקני ביבשת, בהם בן זוגה. "שנינו חיינו חיי שירות, ולכן כשהוא יוצא לשליחות אני תומכת בו לחלוטין, ואם אני ארוץ לנשיאות הוא יתמוך בי לחלוטין. אנחנו נישאר בקשר כמיטב יכולתנו". היא ציינה כי יציאת החיילים לאפריקה היא "רגע של גאווה" לארה"ב ולדרום קרוליינה.
הבעל מייקל נשלח לאפריקה כקצין בחטיבה שלפי המשמר הלאומי מספקת סיוע למדינות קרן אפריקה. לפי האו"ם, האזור סובל מהבצורת הקשה ביותר ב-40 השנים האחרונות. יותר מ-43.3 מיליון בני אדם זקוקים לסיוע בסומליה, אתיופיה וקניה, ולרובם אין גישה למזון בכמות מספקת.
מייקל היילי, שמתמחה בשיתוף פעולה ביטחוני, הצטרף למשמר הלאומי כקצין ב-2006. לפני עשור נשלח לראשונה למשימה מעבר לים ושירת באפגניסטן. באותה תקופה רעייתו הייתה באמצע כהונתה הראשונה כמושלת, ונאלצה לגדל לבדה את שני הילדים שלהם, שהיו אז בני 10 ו-14.
ניקי היילי מזכירה לעיתים קרובות את העובדה שהיא נשואה לאיש צבא, ואמרה שהשירות של בעלה עיצב במידה מסוימת את השקפותיה בנושאי צבא ומדיניות חוץ. בשבוע שעבר היא התייחסה לכתב האישום הפדרלי נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בפרשת המסמכים המסווגים, שאותם לקח מהבית הלבן בתום כהונתו. היילי, שמונתה לתפקיד השגרירה באו"ם על-ידי טראמפ ובקרוב תתמודד מולו בפריימריז הרפובליקניים, אמרה על כתב האישום שהוגש נגדו: "אם כתב האישום נכון הנשיא טראמפ פעל בחוסר זהירות יוצא דופן בנוגע לביטחון הלאומי שלנו".
היילי מתחה ביקורת על התנהלות הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן כמפקד העליון של הכוחות האמריקניים, ומחתה על המאמצים של הממשל להפוך את הצבא למגוון יותר. לפי היילי, המאמצים האלה מחלישים את הצבא ומקשים על גיוס צעירים. היא טענה כי הצבא אמור להשקיע בבעיות "אמיתיות" - בהן העובדה שצעירים רבים לא רואים בקריירה צבאית כאופציה מבחינתם.
מייקל, שהתחתן עם ניקי היילי לפני 26 שנים, הגיע לרוב עצרות הבחירות שלה מאז שהיא הצהירה על הריצה לבית הלבן. כשהוא ישהה באפריקה מי שילווה את היילי בעצרותיה יהיה הבן ניילן, בן 21.
סיכוייה של ניקי היילי לזכות במועמדות הרפובליקנית נראים כרגע קלושים למדי: בסקרים היא מקבלת אחוזי תמיכה בודדים, ולא נראית כרגע כמועמדת שיכולה לאיים על הפייבוריט דונלד טראמפ - וגם על היריב העיקרי שלו כרגע, מושל פלורידה רון דסנטיס, שנמצא במקום השני בסקרים.