ארה"ב עודנה חוקרת את הדלפת המסמכים מהפנטגון, החושפים מידע לגבי תקיפה באיראן בתגובה למתקפת הטילים הבליסטיים של טהרן על ישראל בתחילת החודש. ההדלפה גרמה למבוכה רבה בארה"ב, אך עדיין לא פורסמו ממצאים מהחקירה. במקביל, בכיר מודיעין ישראלי לשעבר טען שההדלפה תורמת גם להחרפת המתיחות בין שתי המדינות. "מה שמזיק הוא עצם ההדלפה, והמצב שבו נראה שהממשל בארה"ב לא מסוגל לשמור סודות", אמר.
ביידן: יודע איך ומתי ישראל תתקוף באיראן
(צילום: רויטרס)

2 צפייה בגלריה
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
"מה שמזיק הוא לא הפרטים - אלא עצם ההדלפה". המסמכים המתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
(צילום: דובר צה"ל, מתוך X)
שני המסמכים שהודלפו, המסווגים כ"סודיים ביותר" ובהם מידע אודות האפשרויות של תקיפה ישראלית באיראן, פורסמו על-ידי חשבון פרו-איראני ברשת X בסוף השבוע, מה שגרר התנצלות אמריקנית כלפי ישראל. לפי המסמכים, מ-15 ו-16 באוקטובר, חיל האוויר ערך לאחרונה תרגילים ו"חזרות" לקראת התקיפה נגד איראן.
"הדלפות לא פשוט 'קורות'", אמר הגורם הישראלי לרשת CNN. "מישהו הפר את החוק האמריקני כשחשף את הסודות הללו". במקביל, כתב ה-CNN מת'יו צ'אנס העריך כי "מה שמזיק הוא לא פרטי המסמכים על תוכנית התקיפה שהודלפו - אלא עצם ההדלפה". בכירים אמריקנים אמרו ל-CNN כי החקירה הנוכחית שמנהלת ארה"ב בנושא בודקת למי הייתה גישה לאותם מסמכים.
2 צפייה בגלריה
 "האפשרות למרגל איראני פחות סבירה". חמינאי, ביידן ונתניהו
 "האפשרות למרגל איראני פחות סבירה". חמינאי, ביידן ונתניהו
"האפשרות למרגל איראני פחות סבירה". חמינאי, ביידן ונתניהו
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, AP)
כאמור, מהחקירה עוד לא התפרסמו ממצאים, אבל גורמים ישראלים סיפרו ל-CNN כי הם מאמינים שפחות סביר שהדלפה בסדר גודל קטן, כמו במקרה הנוכחי, התבצעה על-ידי מרגל איראני שפרץ למודיעין האמריקני. "המסמכים פשוט לא נראים חשובים מספיק כדי שגורם איראני שכזה יסכן את עצמו בחשיפה בגללם", אמרו הגורמים.
אפשרות נוספת היא שהמדליף הוא גורם אמריקני, כפי שכבר קרה בארה"ב בשנה האחרונה. גורמים בישראל רמזו לאחרונה כי קיימת סבירות לכך שזה המקרה גם כעת, אך לא היו מעוניינים להרחיב בנושא.
הדלפת המסמכים התרחשה במקביל לרגעי שיא במערכת הבחירות בארה"ב, שתגיע לסיומה בעוד כשבועיים. בכיר מודיעין ישראלי לשעבר אמר לרשת CNN כי הבחירות עשויות להיות ההסבר למוטיבציה להדליף את המסמכים בעת הזו. "זה מעלה את המתיחות בין ארה"ב לישראל, ויוצר מצג שהממשל האמריקני הנוכחי לא מסוגל לשמור מידע", אמר הבכיר, והוסיף: "יש לשאול מי מרוויח מכך".
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין שלשום כי במסמכים אין פירוט או תמונה כוללת על יעדי המתקפה, אלא הכנות כלליות לתקיפה בטווחים ארוכים על-ידי חיל האוויר, שאנשי המקצוע של המודיעין וחיל האוויר של משמרות המהפכה יכולים היו להעריך בעצמם באמצעות המודיעין הבסיסי עלינו שכבר יש ברשותם. מהסימנים שמופיעים במסמכים, שכאמור מסווגים כסודיים ביותר, ניכר שהם מיועדים רק לחברות הברית המודיעינית של "חמש העיניים" – ארה"ב, אוסטרליה, בריטניה, קנדה וניו זילנד.
בן ישי הוסיף כי לא מן הנמנע שמדובר בהדלפה מכוונת מהפנטגון, אולי במטרה להדוף ביקורת מהמחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית על ממשל ביידן על כך שאין לו השפעה על ישראל, וכדי להראות לציבור האמריקני - ובעיקר לנתניהו - שלארה"ב דווקא יש שליטה טובה בפרטים. ההדלפה גם מעניקה אמינות להצהרת ביידן בברלין, על כך שיש לו מושג טוב על המטרות והתזמון של המתקפה הישראלית באיראן.