מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי אמר היום (רביעי) בדיון בוועדה לביטחון לאומי בכנסת כי "חסרים לנו 500 שוטרים במחוז ירושלים". הוא הוסיף כי המשטרה יותר חזקה וערוכה מימי מהומות "שומר החומות", שלדבריו אז "נתפסה במערומיה", אולם עדיין אין לה יכולת להעניק ביטחון מלא לציבור בישראל בגלל מחסור חריף וקשה בכוח אדם.
4 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
"יש שחיקה קשה של שוטרים". שבתאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הדברים נאמרו כאמור במסגרת הוועדה, ולקראת הרמדאן הנפיץ, שיכול ליצור הסלמה בתקופה הביטחונית המתוחה שבה מדינת ישראל, וירושלים בפרט, נמצאות בה. גם נציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי ציינה כי לארגון שבראשו היא עומדת חסרים 500 סוהרים, וכי יש הערכות לכל תרחישי הייחוס בשב"ס בגזרת 4,700 האסירים הביטחוניים, שכלואים בשישה בתי כלא ונערכים לשביתות רעב והפרות סדר. בנוסף, האסירים הביטחוניים הכריזו על יום זעם ביום שישי הקרוב בשל הפגיעה בתנאי המחייה שלהם.
יו"ר הוועדה לביטחון לאומי בכנסת ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית) אמר כי מטרת הדיון היא לבדוק את מוכנות גופי החירום לקראת הרמדאן, פסח וחג הפסחא של שלוש הדתות.
שבתאי הסביר כי המשטרה מתוחה עד לקצה, ופועלת מדי יום בארבעה מישורים: פעילות חבלנית עוינת, בסיכול ובתקיפה ממוקדת וכירורגית של יעדים; סדר ציבורי - המחאות ששוטפות את הארץ. במשטרה מאפשרים חופש מחאה, לצד הגנה על המפגינים; בתחום הפלילי - פעילויות שבשגרה ופעילות יזומה בכל הארץ; ופעילות בנושא תאונות הדרכים.
4 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ח"כ צביקה פוגל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי המפכ"ל, "המשטרה מאותגרת בגלל ריבוי זירות. האזרחים מצפים שנהיה בכל אירוע, אולם בקושי רב אנחנו נותנים מענה, ולא פעם שלא ברמת הסטנדרט שהאזרחים אמורים לקבל". הוא הוסיף כי "יש שחיקה קשה של שוטרים - רק במחוז ירושלים חסרים היום 500 שוטרים. הם מצפים לתמורה בעד העבודה הקשה שלהם וסיכון חייהם. אני מקווה שיהיה צדק עבורם למען ביטחון מדינת ישראל והעלאת משכורות כדי לגייס כוח אדם למען ביטחון הציבור".
מפקד משטרת מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, אמר כי "הרמדאן הוא חודש מורכב, כשבמקביל אליו היהודים חוגגים את חג הפסח והנוצרים את חג הפסחא. נאפשר חופש פולחן לכל הדתות. אנחנו פועלים מול המסיתים בכל דרך ונאפשר חופש דת לכולם. הר הבית כרגע נמצא מחוץ להפרות הסדר במזרח העיר". ראש אג"מ ניצב סיגל צבי דיווחה כי יגוייסו פלוגות מילואים של מג"ב לתגבור הכוחות, ושעובדים מול צה"ל כדי שיהיו פלוגות כוננות להקפצה לכל זירה שתתפתח ברחבי הארץ.
כרגע בכל מחוז של המשטרה יהיו 500 שוטרים ולוחמי מג"ב בכוננות מיידית כדי לתת מענה לכל התפתחות של הפרת סדר, במיוחד בערים המעורבות בנגב ובמשולש. שבתאי הוסיף לגבי הערים המעורבות כי "אנחנו במשטרה עדיין רחוקים מבחינת סדרי גודל הכוחות והאמצעים שצריכים כדי להכל אירועים. אנחנו היום יותר חזקים כמשטרה לעומת 'שומר החומות', אבל עדיין לא במוכנות מקסימלית. אנחנו נדרשים לתוספת של מאות מיליונים כדי להשלים פערים, במיוחד בתחום האמצעים הטכנולוגיים. אין מספיק שוטרים". המשטרה גם פועלת בתחום ההסתה ברשתות החברתיות, והמפכ"ל נתן כדוגמה את שלושת הפיגועים האחרונים שבהם המחבלים היו ילדים בני 14-13 שהוסתו ברשת.
4 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
"הרמדאן הוא חודש מורכב. נאפשר חופש פולחן לכולם". מפקד מחוז ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
נציבת שב"ס: "יש 500 סוהרים פחות מהתקן"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נציבת שב"ס פרי ציינה כי "אנחנו בקשב לצעדי מחאה של אסירים ביטחוניים סביב סוגיית תנאי מחייתם, כולל פינוי אגפים וענישה אם צריך. אנחנו במצב של 500 סוהרים פחות מהתקן, וקיים חוסר במשאבים". האתגרים המרכזיים של שב"ס מול האסירים הם יישום בפועל של תנאי מחייה שלהם, הערכות כוללת לשביתת רעב, שיבוש שגרת הביטחון בבתי הכלא ושמירה על ביטחון חייהם של הסוהרים, שנמצאים בחיכוך מתמיד עם אסירים ביטחוניים.
ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), לשעבר יו"ר הוועדה לביטחון פנים, קראה בדיון להפעיל יותר שיקול דעת מצד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהחלטות שלו מול האסירים הביטחוניים. "אני מבקשת להנמיך את הלהבות ולא להמשיך בצעדים פופוליסטיים. אנחנו לפני יום זעם בשב"ס, ועוסקים בחיים של אנשי כוחות הביטחון", הסבירה.
נציג עיריית ירושלים בדיון אמר כי פעילות קהילתית עם הפנים לקהילה, במיוחד בחודש הרמדאן, תייצר יותר שקט במזרח העיר. לדבריו, הכפילו פי ארבע את פעילויות הקהילה במזרח ירושלים. מפקד מחוז ירושלים תורג'מן הסכים עם הדברים, ואמר כי "פעילות קהילתית מצמת פשיעה", והוסיף: "אל תהפכו כל עבירה אזרחי לעבירה לאומנית. זה מייצר הסלמה גם בקרב האוכלוסייה הטובה".
בתוך כך, עדיין קיימים פערים גדולים בין משרד האוצר למשרד לביטחון לאומי והשר איתמר בן גביר, שהובטחו לו 14 מיליארד שקלים. הפעם עומד על מספר מיליארדים, והמשרדים נמצאים בדיונים מרתוניים עד לדיון התקציב ביום חמישי בממשלה.