הכנס שהתקיים אמש (ראשון) לחידוש ההתיישבות הישראלית ברצועת עזה הוא פיגוע. השתתפות הבכירים בקואליציה - ובהם ראשי "הציונות הדתית", "עוצמה יהודית", "יהדות התורה" ושרים מהליכוד - מחבלת במאמצי ישראל בחזית הלגיטימציה הבינלאומית, הופכת את המלחמה לפוליטית ומסכנת את אחדות השורות ואחדות המוטיבציה שאפיינה את הלוחמים בשטח. הכנס גם מעניק תחמושת לדרום אפריקה בטיעוניה בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
השרים בן גביר, קרעי ואליהו רוקדים בכנס
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
ההתיישבות של אזרחי הכובש בשטח כבוש מנוגדת למשפט הבינלאומי, וישראל תתקשה להגן עליה אם וכאשר תדווח לבית הדין בעוד פחות מחודש, על האופן שבו עמדה בדרישותיו. הכנס ייחשב כהסתה לפי אחת מההגדרות שעליהן דיברה מפורשות נשיאת בית הדין, וצריך לזכור שבזמן הזה גם תלויות ועומדות בפניו טענות לכך שהכיבוש הישראלי בשטחי יהודה ושומרון אינו חוקי.
לכן הכנס בירושלים - שהשתתפו בו גם שרים וחברי כנסת מהליכוד - לא רק פוגע בישראל תדמיתית ותקשורתית בדעת הקהל המערבית, אלא גם קורא לטרנספר, שנחשב לפשע מלחמה בפני עצמו. משמע – בכנס קריאה לשני מעשים שאסורים על פי חוקי המלחמה הבינלאומיים, והם גם עשויים לגרום לארצות הברית לדרוש בתוקף מישראל להפסיק את הלחימה.
הצהרות השרים במהלך הכנס
(צילום: רואים את הקולות)

על ההיבט הפנים-ישראלי לא צריך להכביר מילים; המלחמה הופכת לפוליטית ועלול להיות מגזר רחב שימחה ואולי אף יסרב לקחת חלק בלחימה, שבמקור נועדה לפירוק חמאס והסרת האיום הביטחוני. ויש עוד היבט – הקריאה של בן גביר וסמוטריץ' ל"הגירה מרצון" מתקבלת במצרים ובירדן כאיום ישיר. מצרים חוששת במיוחד שישראל תנסה ליישב בסיני את הפלסטינים מעזה ש"יהגרו מרצון" – ולכך א-סיסי הביע את התנגדותו הנחרצת, עד כדי איום בניתוק הקשרים. גם עבדאללה מלך ירדן וראש ממשלתו ספדי התבטאו באופן דומה. כך שבסך הכול, הכנס מזיק בעצם קיומו, ובעצם הדברים שנאמרו בו, לא רק לתדמית, אלא גם ליכולתנו לנצח במלחמה שעד כה, לפחות בישראל, איש לא הטיל ספק בצדקתה. ויש מי שבחוצפתו עוד כינה את האירוע "כנס הניצחון".
לכן ראש הממשלה והקבינט צריכים להיות מודעים להשלכות השליליות בכל התחומים: עצם עריכת הכנס והשמעת הסיסמה "טרנספר מביא שלום" פוגעת במאמץ המלחמתי, ביכולתה של ישראל להרוויח זמן כדי לסיים את הלחימה ופירוק תשתיות חמאס – ועלולה גם להעמיד בסכנה מפקדים ואישים פוליטיים שיטוסו לחו"ל וייתבעו על השתתפות ב"פשעי מלחמה", כשאחת ההוכחות יהיו הסיסמאות שהושמעו בכנס.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: תומר אפלבאום / הארץ)
כדי למזער את הנזק, קבינט המלחמה המצומצם חייב לפרסם הודעה משותפת שלפיה הכנס לא נערך על דעתה של הממשלה, אינו משקף את כוונותיה וכי חברי הקבינט רואים בחומרה דברים מסוימים שנאמרו בו. רק הכרזה חד משמעית שכזו תוכל לצמצם את הפגיעה. מה שאמר שלשום נתניהו במענה לשאלה, על כך שלא שינה את עמדתו נגד התיישבות ברצועה, אינו אפילו עלה תאנה מילולי.
פורסם לראשונה: 22:51, 28.01.24