חמאס הודיע אמש (שבת) לראשונה מאז חיסול מנהיג ארגון הטרור איסמעיל הנייה כי הלשכה המדינית ומועצת השורא קיימו פגישות התייעצות לבחירת מנהיג חדש.
"הלשכה המדינית של חמאס ומועצת השורא קיימו פגישות דחופות ברוח האמונה והאחווה. הדיונים המעמיקים אופיינו באחריות גבוהה שרצח הנייה ודמו הטהור רק ​​יגבירו את תנועת חמאס ואת ההתנגדות בעוצמה ובנחישות להמשיך בדרכה, יציתו את אש ההתנגדות ויהפכו אותה לאינטנסיבית ועזה יותר", נכתב בהודעת ארגון הטרור.
ביידן על חיסול הנייה: "לא עזר להפסקת אש"

2 צפייה בגלריה
ארכיון 2012 איסמעיל הנייה עם חאלד משעל ב עזה
ארכיון 2012 איסמעיל הנייה עם חאלד משעל ב עזה
הנייה ומשעל, אחד המועמדים להחליפו
(צילום: REUTERS/Ahmed Jadallah/File)
בערוץ הסעודי אל חדת' דווח כי הפגישה נערכה בקטאר, ולפי גורמים שדיברו עם הערוץ מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לא מסכים שמי שיחליף את הנייה יהיה חאלד משעל, ומעדיף את סגנו חליל אל-חיה. לפי הדיווח, ההסבר לכך הוא שסינוואר מעדיף בתפקיד אדם בעל קשרים טובים עם איראן וסוריה. כך או כך, אותם גורמים הבהירו כי המנהיג שייבחר יהיה זמני - עד לבחירות שיתקיימו בחמאס בעוד כמה חודשים.
הלשכה המדינית של ארגון הטרור, נזכיר, איבדה לא מכבר את סאלח אל-עארורי, שחוסל בביירות בתחילת ינואר - וכעת עולה התהייה מי יחליף את הנייה בתפקיד המנהיג. הנייה, נציין, נבחר לראשונה להחליף את חאלד משעל כראש הלשכה המדינית של חמאס במאי 2017, אחרי שהאחרון הודיע עוד ב-2016 כי לא יתמודד שוב על התפקיד. הנייה, שקודם לכן היה סגנו, שהה ברצועת עזה רק ארבעה חודשים מאז היבחרו - ואז יצא לדוחא שבקטאר. מאז לא שב לעזה, ככל הנראה מחשש שישראל תחסל אותו.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר. מעדיף שסגנו חליל אל-חיה יחליף את הנייה
(צילום: EPA)
מועצת השורא הכללית של חמאס מקיימת בחירות לתפקיד ראש הלשכה המדינית כל ארבע שנים. כך, בשנת 2021, בהליך חשאי וארוך, הנייה נבחר לקדנציה נוספת. המועצה מורכבת מאנשי הארגון שמחולקים ל"ארבעה אזורים": רצועת עזה, הגדה המערבית, חו"ל ובתי הכלא. כל אזור בוחר לעצמו מנהיג באמצעות מועצה מייעצת, שנבחרת גם היא בבחירות.
כך, בראש הארגון ברצועת עזה עומד יחיא סינוואר; בחו"ל המנהיג הוא חאלד משעל, שנבחר ב-2021; בבתי הכלא זה סלאמה קטאווי; ובגדה זה זאהר ג'בארין, שהחליף את סאלח אל-עארורי שחוסל בינואר האחרון בביירות. מעל מנהיגי האזורים ניצבת הלשכה המדינית של חמאס, שבראשה עומד מנהיג חמאס הכללי - מי שהיה עד השבוע איסמעיל הנייה.
כעת, עולה השאלה מי ימלא את מקומו של הנייה. אמנם אין תשובה חד-משמעית לכך, אפילו רחוק מכך - אך עצם הודעת חמאס הערב נחשבת להתקדמות מסוימת בסוגיה.
פורסם לראשונה: 22:41, 03.08.24