החשוד ובני משפחת מלניק בבית המשפט, אחר הצהריים
(צילום: עידו ארז)

נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, רון שפירא, קיבל אחר הצהריים (יום ב') את ערר המשטרה נגד שחרור אדוארד קצ'ורה שחשוד ברצח ליטל יעל מלניק - וקבע שהוא יישאר במעצר עד מחר בשעה 18:00. בני משפחתה של הנערה, שהייתה בת 17 במותה, בירכו על ההחלטה, וסבתה לודמילה אף מחאה כפיים באולם וקראה לשופט: "כל הכבוד".
מוקדם יותר החליטה שופטת בית משפט השלום בחיפה טל תדמור לשחרר את קצ'ורה למעצר בית תחת פיקוח, מאחר שהמשטרה לא הצליחה להפריך את גרסתו: לדבריו הוא הגיע עם מלניק לאתר הבנייה בקריית מוצקין שבה לאחר מכן נמצאה גופתה, ושם, בהתאם לטיפול שלטענתו עברה, היא ביקשה להיקבר בחיים ולהמשיך לנשום דרך קשית בלבד. לדבריו, כשעזב את המקום פניה היו מחוץ לחול - והיא ביקשה ממנו להשאירה לבדה. למעשה, לטענתו, היא קברה את עצמה לבדה.
3 צפייה בגלריה
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
אדוארד קצ'ורה בבית המשפט
(צילום: עידו ארז)
3 צפייה בגלריה
ליטל יעל מלניק
ליטל יעל מלניק
ליטל יעל מלניק ז"ל
(באדיבות המשפחה)
בהחלטתו התייחס השופט שפירא לגרסה הזו של החשוד, וכתב: "בחוות דעתה של מנתחת הגופה ניתן ללמוד שידיה של המנוחה נקיות, כפי שגם נראה בצילומים, מה ששולל את האפשרות שכיסתה את עצמה בחול. מכאן, וכאשר מצרפים את עדותו של החשוד שקושר את עצמו לביצוע פעולות החפירה והקבירה של המנוחה, ניתן להגיע למסקנה שמעשיו היו הגורם העיקרי שהוביל לאותה סיטואציה שבה נמצאה הגופה".
השופט הוסיף בהחלטתו כי ברוב חקירותיו, מאז 24 באוקטובר, החשוד שומר על זכות השתיקה - וכי הדבר מחזק את התשתית הראייתית נגדו. הוא הוסיף כי החליט להתערב בהחלטת בית משפט השלום בחיפה ולהאריך את המעצר ביום בגלל עילת המסוכנות שלדבריו קיימת מפני החשוד. "סבור אני כי מתשובותיו של המשיב באותן חקירות בהן השיב על השאלות, ניתן ללמוד על מסוכנות בדרגה גבוהה", כתב השופט.
"מעבר לעובדה שמדובר באדם בוגר המודע למצבה של קטינה שנותנת בו אמון, ומשתף איתה פעולה באירוע שבסופו של דבר מוביל למוות, לא ניתן להתעלם בין היתר מהאמירה בהודעתו ביום 24 לאוקטובר, ומאותה אמירה ניתן להבין שייתכן שחלק מהעניין של הגעה לעבודה לבית החולים הפסיכיאטרי, היו בין היתר יצירת קשר שהוביל לאירוע המתה", הוסיף השופט בהחלטתו.
3 צפייה בגלריה
משפחת מלניק בבית המשפט בחיפה
משפחת מלניק בבית המשפט בחיפה
משפחתה של ליטל יעל מלניק בבית המשפט בחיפה, היום
(צילום: עידו ארז )
הוא הוסיף: "מטעמים מובנים, לא אצטט את האמירה, ואולם כאשר לוקחים את האמירה ביחד עם האמירות בהן מתאר את שיתוף הפעולה שלו באירוע שהוביל להמתה, הרי שמעבר להיבט הראייתי של העניין, יש בכך כדי להצביע על מסוכנותו של אדם שבמודע מנצל מצב של חסר ישע ומוביל אותו, בין אם ביוזמה ובין אם בשיתוף, למעשה של סיכון חיי אדם, שבמקרה הנוכחי - הסתיים במוות מצער".

המשפחה: "החשוד חולני, הגרסה שלו ממוצאת"

בכניסה לדיון בערעור עוד הביע קצ'ורה אופטימיות: "ההרגשה שלי טובה, כי האמת יצאה לאור. אני שמח שקיבלו החלטה לשחרר אותי. אין לי מה להגיד למשפחת המנוחה".
רות מלניק, אחותה של יעל, בירכה על הארכת המעצר. היא אמרה בתום הדיון כי לא ציפתה להחלטה הזו, והגיעה עם "אפס ציפיות", כלשונה: "כנראה שבאמת יש ניסים בחנוכה, ועכשיו השופט הזה שינה פשוט את כל התמונה, הוא הסכים עם הטענה, את מה שאנחנו צועקים לאורך כל הדרך. הוא פשוט אמר שהבן אדם הזה חולני, שכנראה התחיל לעבוד בבית חולים הזה בשביל המטרות האלה, בשביל לנצל ילדות. הגרסה שלו לא מתיישבת עם הראיות, היא שקרית, הוא המציא אותה".
הדיון הבוקר
(צילום: עידו ארז)

האחות הוסיפה כי "אנחנו חוזרים עם טיפת שלווה על הלב". לדבריה, תקוות המשפחה כעת היא שכבר בימים הקרובים יוגש נגד קצ'ורה כתב אישום בגין עבירת רצח, "ולא על שום דבר אחר". לודמילה, סבתה של יעל, אמרה אחרי הדיון כי חשה שאבן נגולה מעל לבה: "לא יכול להיות שבן אדם שרוצח ילדה בת 17 יהיה בבית. לא, רק כתב אישום ברצח וזהו". בבוקר, אחרי ההחלטה הראשונית על שחרורו, פרצה הסבתא בבכי והתעלפה. האחות רות צעקה אז על השופטת תדמור: "את נורמלית? אני מתחננת, אל תשחררי אותו. הוא רוצח חולה נפש, הוא רצח את אחותי".
הערב, אחרי שקרובותיה של ליטל יעל חזרו לביתן באור עקיבא, סיפרה הסבתא לודמילה על התחושה הקשה שחוותה כאשר התקבלה ההחלטה הראשונית על שחרור ממעצר, שכאמור בוטלה בהמשך: "זה היה משהו נורא, אני כבר לא זוכרת מה שהיה לי". רות הוסיפה: "כשהחליטו לשחרר אותו, הרגשתי שאני לא מסוגלת ופשוט רציתי לעשות לו משהו בעצמי, ישר התחלתי לצעוק, התפרצתי גם על השופטת ואני קצת מצטערת על זה".
גופתה של מלניק נמצאה בתחילת אוקטובר קבורה באתר בנייה בקריית מוצקין. קצ'ורה, שהכיר את ליטל יעל כשעבד כאח במוסד לבריאות הנפש שבו אושפזה, טען לאחרונה שהיא "רצתה לקבור את ליטל ולקום יעל חדשה. היא חשבה שככה היא יכולה להיפטר מכל הפחדים והמחשבות הרעות. היא רצתה להרגיש את הדמות הישנה שלה, את הפחדים שעשו לה בבית".
יו"ר נעמ"ת, חגית פאר, אמר כי שחרורו הראשוני היה "טירוף מערכות". לדבריה, "נערה צעירה מתה והחשוד העיקרי ברצח שלה חופשי ומאושר. על שתי עובדות אין מחלוקת - ליטל יעל מלניק מתה מוות אכזרי והחשוד העיקרי במעשה הוא אותו אדם ששוחרר היום. יתכבדו כל הנוגעים בדבר- משטרה, פרקליטות ובית משפט - להסביר לציבור כולו ולמשפחה האבלה בפרט כיצד דבר שכזה קורה במדינת ישראל".
פורסם לראשונה: 17:37, 29.11.21