מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, שחוסל בטהרן, נהרג מפיצוץ מטען חבלה שהוברח בחשאי והוטמן שבועות מראש במתחם ההארחה שבו שהה - ולא מטיל. כך דיווח היום (חמישי) ה"ניו יורק טיימס", בהתבסס על שמונה גורמים מודיעיניים איראנים, אמריקנים וגורמים במזרח התיכון. בדיווח נחשפו פרטי החיסול, שדרש חודשים של תכנון, במתחם המנוהל על-ידי משמרות המהפכה.
9 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה פגישה עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
איסמעיל הנייה פגישה עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
איסמעיל הנייה. מטען, ולא טיל
(צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
טקס ההלוויה של הנייה בטהרן, היום

בכתבה, שבהכנתה השתתף הח"מ, תואר כי המטען התפוצץ מרחוק – ברגע שנודע כי הנייה נמצא בחדר. לפי ה"טיימס", הגורמים האיראנים המצוטטים בכתבה לא יודעים איך או מתי המטען הוטמן בחדר. אמש פורסמו תמונות ראשונות של המבנה. לפי העיתון האמריקני, כתוצאה מהפיצוץ קרס חלקית אחד הקירות החיצוניים שלו, וחלונות נשברו.
ישראל, נזכיר, לא לקחה אחריות רשמית על חיסול מנהיג חמאס. למרות זאת, באיראן ובארגון הטרור הטילו את האחריות על ירושלים – וגם גורמים אמריקנים שצוטטו בכתבה ציינו שזו גם ההערכה בארה"ב. גורמי מודיעין בישראל עדכנו את ארה"ב ומדינות נוספות במערב.
9 צפייה בגלריה
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שבו חוסל הנייה. נזק לקיר החיצוני
הדיווחים לפיהם ישראל תקפה מהאוויר את חדרו של הנייה בטיל, כפי שעשתה בבסיס חיל האוויר באיספהאן בתגובה למתקפת הטילים האיראנית באפריל, כך דווח ב"טיימס", התבררו כלא נכונים. ישראל, כך נכתב, הצליחה לנצל פרצה אחרת בהגנה האיראנית, והטמינה פצצה שהוחבאה במקום במשך שבועות. הפרצה הזו, לדברי הגורמים האיראנים, הייתה "כישלון מודיעיני ואבטחתי קטסטרופלי עבור איראן", ואף "מבוכה למשמרות המהפכה", שמשתמשים במתחם לפגישות סודיות ואירוח מנהיגים, כמו הנייה.
אחד מגורמי המודיעין ששוחח עם ה"טיימס" הסביר כי תכנון ההתנקשות בהנייה ארך חודשים, ודרש מעקב נרחב אחר מתקן האירוח השמור היטב של משמרות המהפכה.
9 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
תחכום ודיוק שמזכיר את החיסול עם רובוט הבינה המלאכותית. זירת חיסול "אבי הפצצה", ב-2020
בתקשורת באיראן נרשם בלבול עמוק ושמועות רבות לא תרמו לבירור אופן החיסול. סוכנות הידיעות תסנים, ששייכת למשמרות המהפכה, דיווחה מפי עדי ראייה כי פריט דומה לטיל פגע בחלון חדרו של הנייה והתפוצץ, אולם תחקיר ה"ניו יורק טיימס", המבוסס על שיחות עם שני גורמים איראנים, אנשי משמרות המהפכה, מעלה שחומרי הנפץ הונחו במקום מראש והם, ולא טיל, שהוא בעל מאפייני פיצוץ ונזק שונים מאוד, הם שהרגו את הנייה.
לדברי אנשי משמרות המהפכה המצוטטים בכתבה, מדובר במתקפה שמזכירה בתחכום והדיוק שלה את השימוש ברובוט נשלט מרחוק, באמצעות בינה מלאכותית, שבאמצעותו לפי הדיווחים התנקש ב-2020 המוסד הישראלי במוחסן פחריזאדה, ראש הפרויקט הגרעיני-צבאי של איראן, שכונה גם "אבי הפצצה".

כאוס אצל הנייה, ונזק מינימלי לחדר ליד

הפיצוץ בחדר שבו התארח הנייה התרחש בסביבות השעה 02:00 לפנות בוקר, שעון מקומי - קצת לפני 1:30 שעון ישראל. הפיצוץ גרם לבניין כולו לרעוד ולפגיעה בחלק מהקיר החיצוני של המתחם. למרות זאת, נזק מינימלי בלבד נגרם לבניין מעבר לכך, לפי הגורמים האיראנים ותמונות מהמקום שנותחו על-ידי ה"טיימס".
הנייה היה בלילה בחדרו, יחד עם שומר הראש שלו, ווסים אבו-שעבאן. כשהפיצוץ החריד את הבניין, הצוות במתחם הנחשב החל לרוץ ולחפש את מקור הפיצוץ בעקבות הרעש העצום – ומהר מאוד איתר את החדר. ב"טיימס" תואר מפי מקורות איראנים ומהממצאים הראשונים של החקירה כי החדר היה כולו ב"כאוס". הרהיטים בו היו שבורים, עשן מילא את החלל והרצפה הייתה כולה מלאת הרס. הנייה ושומר הראש שלו דיממו קשות מהפגיעות בעקבות הפיצוץ.
9 צפייה בגלריה
מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה ביקור ב טהרן איראן דגל סודן במקום פלסטין
מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה ביקור ב טהרן איראן דגל סודן במקום פלסטין
לא נפגע בחדר השני. נחאלה
(צילום: Majid Asgaripour / רויטרס )
9 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
הורה לתקוף ישירות. חמינאי
(צילום: EPA/LEADER OFFICE HANDOUT)
צוותי הרפואה במתחם הוזעקו לחדר מיד, אך קבעו את מותו של הנייה במקום. את שומר הראש שלו עוד ניסו להציל בפעולות החייאה, אך גם את מותו קבעו לאחר מכן. לפי ה"טיימס", חליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, היה גם הוא בטהרן – והגיע למתחם כדי לראות את גופתו של הנייה.
הנייה, לפי התחקיר, לא היה המנהיג הפלסטיני היחיד שהגיע לטהרן כדי להשתתף בהשבעת נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן. גם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה הגיע, והוא שוכן בחדר סמוך להנייה. אבל החדר של נחאלה לא נפגע קשות, לפי הגורמים האיראנים המצוטטים בתחקיר – מה שיכול להעיד על התכנון המדויק לפגוע דווקא בהנייה.

השכמה לחמינאי

על הפיצוץ במתחם של משמרות המהפכה עודכן מיד איסמעיל קאאני, מפקד כוח קודס, זרוע הפעילות החשאית של משמרות המהפכה, שאמון על הקשר הקרוב בין איראן לחמאס ויתר חברות "ציר ההתנגדות" – בהן חיזבאללה, החות'ים והמיליציות. הוא היה זה שעדכן את המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, והעיר אותו באמצע הלילה. ב-7 בבוקר הורה חמינאי לזמן את חברי המועצה העליונה לביטחון לאומי למעונו לישיבת חירום, שבה, כפי שדווח אמש, הורה לתקוף ישירות את ישראל בתגובה.
9 צפייה בגלריה
מסע הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
מסע הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
9 צפייה בגלריה
מסע הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
מסע הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
ב"טיימס" סיכמו את התחקיר כשהזכירו את דבריו של ראש המוסד דדי ברנע בינואר האחרון, בטקס ההלוויה של צבי זמיר שכיהן בתפקיד בשנות ה-70 והיה הראשון שהורה לאנשי הארגון לצאת לסדרת התנקשויות במחבלים מארגון ספטמבר השחור אחרי טבח הספורטאים במינכן.
"המוסד היום, כמו לפני 50 שנה, מחויב לבוא חשבון עם הרוצחים שפשטו על עוטף עזה ב-7 באוקטובר", אמר ברנע באותה הלוויה. מחויבותו של המוסד, הבהיר אז ראש המוסד, לא תחומה רק לאלה שהשתתפו בפועל - אלא לכלל אנשי חמאס. הוא ציין כי המוסד יבוא חשבון "עם המתכננים ועם שולחיהם. זה ייקח זמן, כפי שלקח אחרי הטבח במינכן. אבל ידנו תשיג אותם בכל מקום בו יהיו", הבטיח, בעודו רומז כי אין מדובר רק באלה שהשתתפו בפועל בפלישה, ולא רק בפיקוד העזתי - אלא הארגון, וכלל אנשיו ובעיקר מנהיגיו באשר הם.

בלי קשר לחיסול בביירות

הנייה, כך שיקפו גורמים בארה"ב, מצרים וקטאר, היה דמות מתונה יחסית לאחרים בחמאס בכל הנוגע למו"מ לקראת עסקת חטופים והפסקת אש. הוא נחשב לדמות שמבקשת להביא להסכם, כשאנשים כמו דף או סינוואר הם הדוגלים בגישה קיצונית ובלתי מתפשרת יותר. מאידך, מכיוון המודיעין הישראלי, הרי שהתמונה היא מורכבת יותר. זה זמן שגורמי מודיעין ישראלים סבורים כי ראש הלשכה המדינית של החמאס לא סייע לקידום המשא ומתן - אלא גרם בחלק מהמקרים להקשחת הקו של החמאס.
לדעת הגורמים הישראלים, להנייה אולי חזות של מתון יחסית, אך מאחורי הקלעים, לאורך חודשי המו"מ, עמדותיו ותפיסותיו של הנייה היוו לא פעם מכשול לקידום השיחות אף יותר מסינוואר. לדברי הגורמים, כעת, עם הסתלקותו של הנייה מהשפעה על עמדת חמאס במו"מ, יחד עם אירועים אחרים שהכו בחמאס כמו הכניסה לרפיח וההתנקשות במוחמד דף, הדבר יביא לגמישות בנכונות הארגון להגיע להסכם הפסקת אש.
9 צפייה בגלריה
פואד שוכר
פואד שוכר
פואד שוכר, שנהרג בדאחייה בביירות. תיתכן הסלמה
ההתנקשות באיסמעיל הנייה לא הייתה קשורה או נלווית להתנקשות בבכיר חיזבאללה פואד שוכר כמה שעות קודם לכן. הפגיעה באיש החיזבאללה הייתה תוצאה של שיגור הרקטה והרג 12 הילדים והנערים במג'דל שמס, ואילו הפגיעה באיסמעיל הנייה, שלפי הדיווח ב"טיימס" בוצעה על-ידי ישראל, כנראה תוכננה מאז 7 באוקטובר, ודרשה הכנות מיוחדות.
בתוך התכנון הזה נקרתה בפני הגורם המבצע הזדמנות לדעת מראש על תאריך שבו יגיע הנייה לטהרן. ישראל, ככל הנראה, העדיפה שלא לערוך את ההתנקשות על אדמת קטאר, שם שוכנת ההנהגה המדינית של החמאס. קטאר מתווכת בין ישראל לחמאס, ואם היא האחראית, משמע כי חששה שפעולה לא מורשית על אדמת קטאר נגד אחד מהבכירים עלולה להפסיק את התיווך הזה.
גורמים ישראלים אמרו כי למרות ששתי ההתקפות בוצעו בנפרד, הרי שבהחלט ייתכן שההשפעה המצרפית שלהן תביא להסלמה בעימות בין ישראל למדינות וארגוני ציר ההתנגדות. בישראל מעריכים כי הדבר עשוי להסתכם בכמה ימים עד שבוע של לוחמה רצופה. עם זאת, ההערכה היא שהאינטרסים של כל הגורמים המעורבים, זולת חמאס - נותרה זהה: הם לא מעוניינים בהידרדרות למצב של לחימה כוללת במזרח התיכון.

אבן נגף הסתלקה

להערכת הגורמים, ההתנקשות בהנייה לא משנה באופן עמוק את עמדת חמאס בכל הנוגע להפסקת אש - והוא נותר מעוניין בה. להערכת גורמים המעורים במו"מ, בטווח הקצר, ההתנקשות עלולה לעכב במעט את קיום המשא ומתן כאקט מחאה מצד חמאס.
9 צפייה בגלריה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
יחיא סינוואר. בישראל סבורים: תפיסות הנייה לעיתים היו קשות יותר
(צילום: AFP)
ואולם, מאחר שהנייה מהווה אבן נגף במו"מ, הסתלקותו תקל על אפשרות למימוש ההסכם במהירות גבוהה יותר. זאת ועוד - גורמי ביטחון ישראלים מעריכים כי ההתנקשות בהנייה עשויה ליצור לחץ ותחושת סיכון על הנהגת חמאס שמחוץ לרצועת עזה, שעד עתה נהנתה לתפיסתה מחסינות מפני התנקשות ישראלית.
אחרי שורת מהלומות שספג ארגון החמאס, גורמים בישראל ובארה"ב הבקיאים במערכת היחסים שבין הממשלה והקבינט ומערכת הביטחון מעריכים עוד כי למרות שישראל מקפידה שלא לקחת אחריות באופן רשמי על האירוע, הפגיעה בהנייה עשויה לספק להנהגה הישראלית את עמדת היתרון הנדרשת, ולהקל על ראש הממשלה בנימין נתניהו לחתום על ההסכם, ולהסיר את הדרישות לסעיפים שמקשים על התקדמות, ושאותם הודיעה הנהגת חמאס שתסרב לקבל באופן חד-משמעי.