2 צפייה בגלריה
המשלחת מסיירת בכנסת
המשלחת מסיירת בכנסת
לראשונה מאז התחממות היחסים - משלחת כתבים טורקית בישראל
משלחת של שמונה כתבים מכלי תקשורת מרכזיים בטורקיה הגיעה בתחילת השבוע לביקור לימודי בישראל. הרעיון למשלחת, הראשונה מאז חימום היחסים בין המדינות, נולד ביוזמת שגרירות ישראל באנקרה והקונסוליה הכללית באיסטנבול, ששמרו על קשרים עם התקשורת הטורקית גם בתקופות מתוחות יותר.
במהלך שהותם בארץ, הכתבים קיבלו סקירה במשרד החוץ על היחסים בין המדינות, הסכמי אברהם והמאבק באיראן. בנוסף, הם סיירו בצפון בגבול הצפון ובגבול עזה. אחד מהכתבים, שביקש לשמור על עילום שם, אמר: "הייתי בעזה שלוש פעמים וגם בירושלים וברמאללה, אבל זו הפעם הראשונה שאני רואה את ישראל האמיתית. עכשיו אני רואה את הצד השני ומבין דברים אחרת".
חלק משמעותי מביקור המשלחת התרחש בירושלים, שם הכתבים סיירו ב"יד ושם" ובמשכן הכנסת ונפגשו עם יו"ר ועדת החוץ והביטחון חבר הכנסת רם בן ברק. בסיור בעיר העתיקה, הם קיבלו זמן חופשי כדי לעלות להר הבית, ואכן חלקם עלו באופן עצמאי.
נשיא המדינה ונשיא טורקיה בהצהרות משותפות לתקשורת
(צילום: רועי עידן)

ביקור המשלחת הגיע על רקע הניסיונות להפשיר את היחסים המתוחים ששררו בין המדינות, שכללו נסיעה של נשיא המדינה יצחק הרצוג לאנקרה וביקור של החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו בישראל. בנסיעתו, הרצוג נפגש עם הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן, והם נשאו הצהרה משותפת. בפתח ההצהרה, אמר ארדואן כי "המטרה המשותפת שלנו היא להמריץ ולהחיות מחדש את הדיאלוג הפוליטי בין המדינות המבוסס על אינטרסים משותפים תוך כבוד לרגישויות הדדיות".
בימים האחרונים, שתי המדינות נתקלו במכשול בלתי צפוי - כוונות איראניות לפגוע בישראלים בטורקיה, בדגש על איסטנבול. המודיעין הישראלי נמצא כעת בדריכות שיא בעקבות ההבנה שישנן כמה חוליות טרור איראניות שזוממות לפגוע בתיירים ישראלים במתווה של חטיפה או פיגועי ירי. עקב האיומים, המטה ללוחמה בטרור הוציא אזהרת מסע לאיסטנבול בדרגה הגבוהה ביותר - רמה 4 - עם קריאה מפורשת לא לנסוע אליה, וקריאה למי שנמצא בה לצאת ממנה מיידית.
2 צפייה בגלריה
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
שוטרים טורקים מסיירים ליד המסגד הכחול באיסטנבול
שוטרים מסיירים באיסטנבול. המטה ללוחמה בטרור קרא לישראלים לצאת ממנה מיידית
(צילום: AFP)
בנוסף למשלחת הטורקית, משרד החוץ מארח השבוע גם משלחת ראשונה של כתבים ערבים המתגוררים במדינות אירופה. חברי המשלחת כותבים עבור כלי תקשורת במזרח התיכון, ועוסקים בשנים האחרונות באפשרויות הנורמליזציה בין ישראל למדינות האזור. הביקור, שהוא הראשון עבורם, אמור לאפשר להם להציג בסיקור את נקודת המבט הישראלית. במהלך סיור בכנסת, הכתבים פגשו את חבר הכנסת אחמד טיבי, שאמר להם בחגיגיות: "אתם נמצאים במקום הכי גזעני בעולם".