בכיר חמאס בלבנון, אוסאמה חמדאן, אמר הלילה (בין חמישי לשישי) בריאיון ל-CNN כי "לאף אחד אין מושג" כמה מהחטופים הישראלים עודם בחיים. בריאיון הוא חזר על הדרישה שכל עסקת חטופים חייבת לכלול בתוכה גם הפסקת אש מוחלטת ברצועת עזה, ונסיגה ישראלית מלאה ממנה. העסקה הנוכחית של ישראל, שהציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אינה עומדת לדברי חמדאן בדרישות הארגון.
2 צפייה בגלריה
אוסאמה חמדאן
אוסאמה חמדאן
אוסאמה חמדאן
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: אלמוג מאיר ג'אן, נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו
מימין לשמאל: אלמוג מאיר ג'אן, נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו
מימין לשמאל: אלמוג מאיר ג'אן, נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו
(צילום: REUTERS/Marko Djurica, מעיין טואף/לע״מ, דובר צה"ל)
בריאיון, חמדאן חזר על טענת הארגון שלפיה נהרגו שלושה חטופים במבצע לחילוץ בני הערובה בנוסייראת - מבלי לספק כל הוכחות לכך, בניגוד להודעות עבר של הארגון. כשנשאל על העינויים שאלמוג מאיר ג'אן, נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו סיפרו שעברו בשבי, האשים בכך את ישראל. "אם יש להם בעיה נפשית - זה בגלל מה שהיא עשתה בעזה", טען. "אף אחד לא יכול להתמודד עם מה שישראל עושה. הם ראו בעיניהם את הרג האזרחים, את הרג הנשים והילדים".
באופן מקומם במיוחד, חמדאן גם טען כי בתמונות השחרור שלהם נראים החטופים "טוב יותר" מאיך שנראו לפני שמונה חודשים, וב-CNN הדגישו כי מדובר ב"טענה שקרית בעליל".
ברצועת עזה, נזכיר, נותרו 120 חטופים ישראלים - וישראל דורשת לקבל מידע מי מהם בחיים ועתיד להשתחרר בעסקה. חמאס, מצידו, טען בחודשים האחרונים כי אין לו 33 חטופים חיים שעונים על הקטגוריה של השלב הראשון בעסקה - נשים, מבוגרים וחולים - ולכן דורש לשחרר בשלב הראשון גם גופות.
חמדאן אמר כי חמאס צריך לקבל התחייבות ישראלית ברורה להפסקת המלחמה ונסיגה מלאה מרצועת עזה, לצד "מתן אפשרות לפלסטינים לקבוע בעצמם את עתידם". הוא הדגיש כי בעוד האמריקנים אומרים שישראל הסכימה להצעה, בחמאס מודאגים מכך שאין לה כוונה להמשיך לשלב השני בעסקה - שכולל את הנסיגה מהרצועה והפסקה מוחלטת של הלחימה.
תיעוד מבצע החילוץ הנדיר בנוסייראת
(צילום: דוברות המשטרה)

בכירי ממשל ביידן - וגם הנשיא עצמו - האשימו בימים האחרונים את ארגון הטרור בכך שעיכב את תשובתו להצעה, ולאחר מכן סירב לה כשהעלה דרישות נוספות. אבל בריאיון טען חמדאן כי ישראל היא זו שלא מקבלת את התנאים: "הישראלים רוצים הפסקת אש לשישה שבועות ואז לחזור למלחמה. האמריקנים, עד עכשיו, לא שכנעו אותם לקבל הפסקת אש קבועה".
לפי CNN, לאורך הריאיון חמדאן נשאל שוב ושוב על טבח 7 באוקטובר ועל אחריותו לסבל של העזתים מאז. הוא, בתגובה, התחמק ממתן תשובה, וטען כי מתקפת הפתע הקטלנית - שבה נטבחו מאות אזרחים - הייתה "תגובה נגד הכיבוש". הוא לא הביע חרטה על הפעולה הרצחנית, ולא לקח אחריות על חייהם של הפלסטינים בעזה. הוא האשים כי "מי שאחראי למצב בעזה הוא הכיבוש. אם תתנגד הם יהרגו אותך, אם לא תתנגד - יהרגו אותך ויגרשו אותך. אז מה אנחנו אמורים לעשות, לחכות?".
חמדאן גם דחה את חשיפת ההתכתבויות של מנהיג הארגון בעזה, יחיא סינוואר, שאמר בהן שמותם של אלפי פלסטינים הוא "הקרבה הכרחית". לטענתו, "אלה הודעות מזויפות שכתב מישהו שאינו פלסטיני, ושלח לוול סטריט ג'ורנל כחלק מהלחץ נגד חמאס וניסיון לעורר התנגדות של העם נגד המנהיג. אף אחד לא יכול להשלים עם הרג הפלסטינים, בני עמו".