העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח אחר הצהריים (יום ג') כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר העביר אמש מסר למתווכות בין ארגון הטרור לישראל - והודיע כי אם ישראל "רצינית" בכל הנוגע למשא ומתן לעסקת חטופים והפסקת אש, ורוצה שחמאס ישתתף בשיחות - עליה להפסיק קודם את פעולותיה הצבאיות ברצועת עזה.
גלנט בסקירה ביטחונית בוועדת חוץ וביטחון, אתמול
(צילום: שירה קינן)

3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר והתיעוד שלו במנהרה ברצועה
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
בעיתון האמריקני, שנמסך על המתווכים בדיווח שלו, מדגישים כי ישראל לא צפויה להסכים לדרישה החדשה הזו של סינוואר - אותה העביר רגע לפני הפסגה שצפויה להיערך ביום חמישי הקרוב. ישראל כבר הודיעה כי תשלח אליה נציגים, בעוד חמאס הקשיח בימים האחרונים את עמדתו ואף פרסם הודעה שממנה השתמע שאין בכוונתו לשלוח אליה נציגים.
את הפסגה מחרתיים, נזכיר, יזמו ארה"ב והמתווכות קטאר ומצרים בתקווה להביא לפריצת דרך שלא רק תביא לעסקה שתשחרר את החטופים ותסיים את המלחמה בעזה - אלא גם תפחית את המתיחות האזורית ואולי אף תצליח למנוע תגובה חריפה מצד איראן וחיזבאללה, שהבטיחו לנקום על החיסולים בטהרן ובביירות.
הפסגה צפויה להיערך ככל הנראה בבירת קטאר דוחא, ולמרות המחלוקות הקשות בין הצדדים ב"וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי ארה"ב עדיין מקווה להצליח לפתור אותן ולסגור עסקה. בהודעה בשבוע שעבר של מנהיגי ארה"ב, קטאר ומצרים שבה קראו לצדדים להשתתף בפסגה הם ציינו כי "אם יהיה צורך" הם יגישו הצעת גישור "אחרונה" לפתרון המחלוקות - ודרשו מישראל ומחמאס להימנע מ"בזבוז זמן" ומהצגת "תירוצים" שיביאו לעיכובים נוספים.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחדר מצב אודות ההתפתחויות במזרח התיכון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחדר מצב אודות ההתפתחויות במזרח התיכון
ביידן ישלח שורת בכירים לאזור
(צילום: מתוך רשת X טוויטר)
בניסיון לקדם פתרונות עוד לפני הפסגה, הנשיא ג'ו ביידן שולח לאזור משלחת של בכירים: שליחו המיוחד לאזור ברט מקגורק אמור להגיע כבר היום לקהיר כדי לסכם את ענייני ציר פילדלפי ומעבר רפיח. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן יצא הערב גם הוא למזרח התיכון, ולישראל יגיע כנראה ביום שישי, לאחר תחילתה של הפסגה בקטאר.
הוא אמור לבקר גם בקטאר ובמצרים. חשיבות רבה יש גם להגעתו של ראש ה-CIA ביל ברנס, שאמור להשתתף בפסגה ביום חמישי - וייתכן שיגיע גם לקהיר ואולי לישראל.
הדברים עשויים כמובן להשתנות בהתאם להתפתחויות, ובפרט אם תהיה מתקפה איראנית - אם כי ממש היום דווח בסוכנות רויטרס כי ייתכן שאיראן תמתין כדי לראות את תוצאות שיחות המו"מ. לפי הדיווח של רויטרס, שלושה בכירים איראנים קשרו בין התגובה לחיסול איסמעיל הנייה בטהרן למו"מ בין ישראל לחמאס - ואמרו כי רק הגעה להסכם הפסקת אש בעזה תוכל למנוע או לעכב את את נקמת הרפובליקה האיסלאמית.

"התנאים החדשים שנתניהו הכניס"

רק לפני שעות בודדות נחשף ב"ניו יורק טיימס", על בסיס מסמכים סודיים, כי ישראל גילתה פחות גמישות בשיחות האחרונות לעסקת שחרור חטופים, והקשיחה את עמדתה במשא ומתן. לפי הדיווח, ישראל העלתה חמש דרישות חדשות בשיחות שנערכו בסוף חודש יולי.
בניגוד להצהרות הפומביות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המאשימות את חמאס בעיכוב ההסכם, מסתבר כי ישראל הוסיפה דרישות חדשות למשא ומתן. אלה כוללות שליטה ישראלית בגבול הדרומי של עזה ותנאים מחמירים יותר לחזרת פלסטינים לצפון הרצועה. המסמכים מראים כי הממשלה הישראלית ביצעה תמרונים משמעותיים מאחורי הקלעים.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי
(צילום: נעמה גרינבאום, "הארץ")
ישנם ספקות גם לגבי נכונותו של חמאס להתפשר בנושאים מרכזיים, אחרי שגם הוא הציג דרישות משלו והתעקש על נקודות מסוימות. ארגון הטרור דרש תיקונים נרחבים בטיוטה, אם כי ויתר על כמה בתשובה להצעה הישראלית שמסר ביולי. המצב מורכב אם כן משני הצדדים, כאשר גם ישראל וגם חמאס מציגים עמדות קשוחות בחלק מהסוגיות. לפי שני בכירים, חלק מחברי צוות המשא ומתן הישראלי חוששים שהתוספות החדשות מסכנות את העסקה.
במכתב למתווכים מ-27 ביולי, הצוות הישראלי הוסיף כאמור כמה הסתייגויות חדשות למתווה המקורי. אחת הנקודות השנויות במחלוקת היא הדרישה לשליטה ישראלית בציר פילדלפי, בניגוד להצעה המקורית שדיברה על נסיגת כוחות מאזורי הגבול.
מאוחר יותר לשכת נתניהו פרסמה תגובה, אבל לא התייחסה כלל לציר פילדלפי. "בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא מעבר (ציר) נצרים - טיוטת מסמך 27 ביולי מתייחסת לצורך בהקמת מנגנון בידוק מוסכם על מנת להבטיח שרק אזרחים לא-חמושים יחזרו לצפון הרצועה - החלטה שהועלתה על-ידי ארה"ב - בהתאם למוצע במתווה 27 במאי".
בלשכה ציינו כי "בנוגע לטענת הוספת דרישות חדשות בנושא שחרור חטופים חיים - בטיוטת 27 ביולי צוין כי כל החטופים החיים בקטגוריה הרלוונטית צריכים להשתחרר, בהתאם למתווה ה-27 במאי, שקבע כי מספר מסוים של חטופים – חיים או מתים – ישוחרר".
עוד אמרו בלשכת נתניהו על כך שראש הממשלה הוסיף דרישות חדשות לגבי שחרור מחבלים פלסטינים: "בטיוטת 27 ביולי לא צוינו תנאים חדשים. להפך - במתווה 27 במאי צוין כי לישראל תהיה זכות וטו על מספר מסוים של מחבלים משוחררים, וכי ישראל תוכל להגלות לפחות מספר מסוים של מחבלים. טיוטת 27 ביולי כוללת הבהרות חיוניות לצורך יישום הנכתב במתווה 27 במאי".