שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל יגיע ביום חמישי לביקור סולידריות בישראל. הוא צפוי לבקר בקיבוצים כפר עזה ובארי בעוטף עזה, להיפגש עם משפחות החטופים וכן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החוץ אלי כהן. בשנה האחרונה ישראל סירבה לכל בקשותיו של בורל להגיע לביקור בארץ.
2 צפייה בגלריה
 בורל. הוביל החלטה שקוראת להפסקת אש - ויגיע לביקור בישראל
 בורל. הוביל החלטה שקוראת להפסקת אש - ויגיע לביקור בישראל
בורל. הוביל החלטה שקוראת להפסקת אש - ויגיע לביקור בישראל
(צילום: EPA)
הכותרת
הזיגזג של עמנואל מקרון
21:35
בורל, כתב בחשבון ה-X שלו כי השבוע יבקר ב"ישראל, פלסטין, בחריין, סעודיה, קטאר וירדן כדי לדון על נגישות הומניטרית, סיוע ונושאים פוליטיים עם מנהיגי האזור". לדבריו, "אנו זקוקים לאופק מדיני להביט אליו לקראת פתרון שתי המדינות. אותו ניתן להשיג רק באמצעות דיאלוג".
רק אתמול הוביל בורל החלטה באיחוד האירופי הקוראת להפסקת אש - שהתקבלה פה אחד. לקראת מפגש 27 שרי החוץ של האיחוד האירופי שאמור להתקיים היום, פרסם בורל הצהרה בשם המדינות החברות. "אנו מודאגים מאוד מהמשבר ההומניטרי המחריף בעזה", נכתב. "אנו קוראים להפוגות מיידיות ולהקמת מסדרונות הומניטריים, כדי שסיוע יוכל להגיע בבטחה לאוכלוסייה בעזה, כולל הרחבת האספקה במעברי הגבול ומסדרון ימי ייעודי".
בהצהרה, הודגשה הזכות של ישראל להגן על עצמה "בהתאם לחוק הבינלאומי", וצוין כי "האיחוד קורא לחמאס לשחרר מיידית וללא תנאים את החטופים. הכרחי שלצלב האדום תינתן גישה אליהם". המדינות החברות גינו את התנהלות חמאס והשימוש שלו בבתי חולים ובאזרחים כמגן אנושי. "חייבים לתת לאזרחים לעזוב את אזור הלחימה. האיחוד מדגיש שהחוק הבינלאומי קובע שבתי חולים, צוותים רפואיים ואזרחים בבתי חולים צריכים להיות מוגנים. ישנו צורך גם לספק ציוד רפואי חיוני לבתי החולים ולפנות חולים במצב אנוש. בהקשר זה אנו קוראים לישראל להפגין ריסון מקסימלי להבטחת ביטחון האזרחים".
בעבר, כאמור, ישראל בלמה את ביקורו של בורל בארץ בעקבות הניסיונות שלו להתקרב לאיראן ועמדתו הביקורתית על ההתנחלויות ועל פעילות צה"ל ביהודה ושומרון. בורל רצה לבקר בישראל אך משרד החוץ הבהיר לו שהוא לא רצוי, בין היתר בגלל השוואתו בין הטרור הפלסטיני לפעילות צה"ל בשטחים ודחיפתו לכיוון הסכם גרעין חדש.
מעבר לעמדותיו של שר החוץ האירופי בנושאים מדיניים וצבאיים, בישראל גם לא אהבו את ההתבטאויות ביחס למהפכה המשפטית והשתתפותו בדיון שהתקיים מוקדם יותר השנה בפרלמנט האירופי על הידרדרות הדמוקרטיה בישראל. באפריל האחרון, נפגש שר החוץ כהן עם בורל בבריסל בניסיון לפתוח דף חדש ביחסים.
2 צפייה בגלריה
בריטניה לונדון הפגנה פרו פלסטינית נגד ישראל חרבות ברזל
בריטניה לונדון הפגנה פרו פלסטינית נגד ישראל חרבות ברזל
הפגנה נגד ישראל בלונדון
(צילום: REUTERS/Hannah McKay)
כשבועיים אחרי פרוץ המלחמה, הפרלמנט האירופי אישר ברוב מוחץ הצהרה חסרת תקדים, המגנה בחריפות את מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ותומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה. ההצעה, שקראה גם לשחרורם המיידי של כל החטופים בעזה, עברה ברוב של 500 תומכים מול 21 מתנגדים בלבד. 24 נמנעו. בין התומכים נמצאים גם חברי המפלגה הסוציאליסטית ומפלגת הירוקים, שבדרך כלל אינן נחשבות לתומכות בישראל.
מאז, גברו הקולות באירופה להפסקת אש והפסקת הפגיעה באזרחים חפים מפשע ברצועת עזה - לצד מחאות ענק פרו-פלסטיניות ונגד ישראל. הבוקר, כלי תקשורת בבריטניה דיווחו כי שרת הפנים של בריטניה סואלה ברוורמן הודחה מתפקידה אחרי שהתבטאויותיה על המצב בישראל עוררו סערה. בשבועות האחרונים, ברוורמן התייצבה לצד ישראל, ובמאמר שפורסם בשבוע שעבר ב"טיימס" היא טענה כי ההפגנות הפרו-פלסטיניות בבריטניה מאז פרוץ המלחמה הפכו ל"צעדות שנאה". מבקריה של ברוורמן אמרו שהמאמר שכתבה הגביר את המתיחות ועודד פעילי ימין לצאת לרחובות ולהתעמת עם מפגינים פרו-פלסטינים. הם קראו לראש הממשלה רישי סונאק להדיח את השרה הבכירה מתפקידה.
במקביל, נמשכים המגעים לתיאום ביקורו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. לפי שעה עוד לא הוסכם על תאריך.