חברת נתיבי איילון הודיעה כי החל ממחר (רביעי) ייחסם הנתיב הייעודי לתחבורה ציבורית במקטע שבין מחלף השלום ועד מחלף קיבוץ גלויות בכביש איילון דרום, למשך כמה חודשים. במקביל, בעוד כשבוע ייסגר המשך הנתיב ממחלף קיבוץ גלויות ועד אזור מחלף חולון, לצד סגירה של הנתיב המקביל באיילון צפון (נתיב תחב"צ או 3+ נוסעים), בין גשר חיל השריון ועד גשר השלום, שהחלה כבר לפני כחודש.
2 צפייה בגלריה
 "נתיב פלוס" בכביש החוף
 "נתיב פלוס" בכביש החוף
ארכיון
(צילום: שמוליק דודפור)
הסגירות מתבצעות לצורך סלילת מסלול מהיר נפרד במסגרת פרויקט ״נתיבים מהירים״, והן נועדו לשפר בעתיד את התחבורה הציבורית באזור. אולם, סגירת הנתיבים למשך מספר חודשים ללא מתן מענה חלופי מיידי לנוסעי התחבורה הציבורית, כדוגמת נתיב ייעודי חלופי או הסטת קווי האוטובוס, צפויה לפגוע בעשרות אלפי נוסעי תחבורה ציבורית שנוסעים בנתיב כל שבוע - וכעת ייאלצו לעמוד בפקקים ולהתעכב באופן משמעותי בדרכם לתוך תל אביב וביציאה ממנה. במקביל, העומס בכביש הכי צפוף בישראל צפוי לגדול עוד יותר גם לנוסעי הרכב הפרטי.
מנתונים של ארגון התחבורה הציבורית ״15 דקות״ שהגיעו לידי ynet ו״ידיעות אחרונות״, עולה כי עשרות קווי תחבורה ציבורית נפגעים מסגירת הנתיב, שמעודדת את השימוש ברכב פרטי ומגדילה את הגודש בדרכים. כ-30 קווי אוטובוס מרכזיים עוברים עשרות פעמים ביום במקטע שנחסם לאחרונה לעבודות בכביש איילון צפון, ומאיטים למשך כשלושה ק״מ של נסיעה ממהירות ממוצעת של כמעט 50 קמ״ש, למהירות ממוצעת של כ-28 קמ״ש בלבד.
כך, למשל, קו 274 של חברת אגד מקריית עקרון לתל אביב-יפו עובר בנתיב הסגור לא פחות מ-108 פעמים ביום (צפונה ודרומה), עם כ-6,454 נוסעים. בשבוע, הקו הבודד הזה מסיע יותר מ-35 אלף נוסעים. גם קו 480 של אגד מסיע כ-7,717 נוסעים בשבוע דרך הנתיב, קו 280 של אלקטרה אפיקים עם 6,405 נוסעים בשבוע וקו 490 של אגד עם 5,266 נוסעים בשבוע.
המהירות הממוצעת במקטע שנסגר משתנה מאוד בהתאם לשעות העומס בכבישים, גם בתוך נתיב התחבורה הציבורית וגם בנתיבים הרגילים. כך, למשל, המהירות הממוצעת סביב השעה שש בבוקר עמדה על כ-88 קמ״ש בנתיב התחבורה הציבורית ועל כ-80 קמ״ש בנתיבים הרגילים, אולם בשעה שמונה בבוקר היא ירדה משמעותית לכ-47 קמ״ש בנתיב התחבורה הציבורית וכ-16 קמ״ש בלבד בנתיבים הרגילים. בכל מקרה, המהירות בנתיב התחבורה הציבורית והנסיעה השיתופית גבוהה לעיתים פי שניים ושלושה מהמהירות הממוצעת בנתיבים הרגילים - במיוחד בשעות העומס.
בעוד מהות הפרויקט שכולל סלילה של נתיבים מהירים לאורך כ-75 ק״מ מראשון לציון ועד נתניה, ומטרתו שנועדה דווקא להגביר את השימוש בתחבורה ציבורית, ברורה - בארגון ״15 דקות״ הפנו אצבע מאשימה למשרד התחבורה בגין סגירת הנתיב ללא מתן אלטרנטיבה לנוסעים בתחבורה ציבורית.
מפת החסימה באיילון דרום
״הנת״צים מאפשרים נסיעה רציפה ודיוק יחסי בזמנים - ובלעדיהם כל לוחות הזמנים משתבשים", אמרו בארגון. "הנת״צ נפתח לפני כשנתיים וקווים רבים הוסטו אליו. כעת, עם סגירתו, מסלולי הקווים לא שונו, לא הוקצה להם נתיב אחר - והאוטובוסים נתקעים בפקק. אם היה מדובר בחסימה לכמה שבועות אולי זה היה סביר, אבל הנתיבים אמורים להיפתח מחדש רק ב-2025. אומנם החסימה היא לטובת שדרוג בנתיב ויצירת הפרדה מלאה, אך היה צריך לחשוב על פתרון טוב יותר שיקצר את זמן הנסיעה״.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: ״במסגרת הפרויקט ייסגרו בחודשים הקרובים מקטעים שונים בנר"ת (נתיב רב תפוסה) לכיוון צפון ובנת"צ לכיוון דרום בנתיבי איילון, לצורך ביצוע עבודות של זכיין הנתיבים המהירים לקראת פתיחתם בתצורה הסופית. עם הפתיחה תתאפשר הנסיעה לתחבורה הציבורית באופן מהיר מבעבר, בשל התצורה המנוהלת בה יפעל הנתיב, באופן שימנע כניסת רכב פרטי ללא אכיפה או תשלום. העבודות הן הכרח זמני לצורך שיפור התשתית, וכאמור בסופן צפוי שיפור ניכר בזמני הנסיעה בתחבורה הציבורית״.