ועדת החינוך דנה בקושי בקיום מבחנים באוניברסיטאות: "יש עדויות על סטודנטים שמגיעים חולים"
(צילום: ערוץ כנסת)

סטודנטים מאומתים לקורונה או עם תסמינים מגיעים להיבחן בקמפוס, ומסכנים את חבריהם בהידבקות. כך התברר בדיון שנערך אתמול (יום ד') בוועדת החינוך של הכנסת. "ישנם מוסדות שמחייבים היבחנות פרונטלית שעלולה לייצר הדבקה המונית", הזהיר יו"ר התאחדות הסטודנטים אלחנן פלהיימר.
למרות התפשטות המגפה, המוסדות להשכלה גבוהה מעמידים את הסטודנטים בבחירה בין הציון לבין הבריאות שלהם ושל משפחותיהם. נוכחים בדיון, בהם סטודנטים, סיפרו כי ישנן עדויות רבות על הידבקויות בקמפוסים לאחר קיום בחינות באופן פרונטלי.
3 צפייה בגלריה
צילום: עמית הובר
צילום: עמית הובר
ארכיון
(צילום: עמית הובר)
הבחינות החלו בשבוע שעבר, ועד כה לא גיבשה המועצה להשכלה גבוהה מתווה אחיד. בהתאם לכך, כל מוסד פועל לפי ראות עיניו. "המוסדות האקדמיים צריכים לבחור - האם הם רוצים ממוצע ציונים גבוה או ממוצע מתים גבוה?", תהה פלהיימר .
סטודנטים רבים ברחבי הארץ מתלוננים כי במקרים רבים אין הקפדה על ריחוק במבחנים שמתקיימים בצפיפות, אין אכיפת עטיית מסכות ונקבעו מועדים נוספים שאינם ריאליים ופוגעים בהם. מנגד, סטודנטים רבים שעברו להיבחנות מקוונת, התלוננו כי הם מחויבים להיבחן באמצעות תוכנות בעייתיות עם שתי מצלמות שמכשילות אותם או מקשות עליהם.
השבוע נחשף ב-ynet במכללה האקדמית לחינוך בית ברל יאפשרו לסטודנטים להיבחן בבתיהם ללא מצלמות וללא תוכנות מעקב. פרופ' יולי תמיר, נשיאת המכללה ולשעבר שרת החינוך, הסבירה לסטודנטים כי "מבחן הכבוד" ייעשה מתוך אמונה שהסטודנטים לא ינסו להפר את טוהר הבחינה. "בהצבת מצלמות במרחב הפרטי של הסטודנטים יש חשש לחדירה לפרטיות", כתבה פרופ' תמיר לסטודנטים.

"כל מוסד אקדמי עושה דין לעצמו"

במהלך הדיון קבל יו"ר התאחדות הסטודנטים כי נציגי המוסדות אינם נוכחים בדיון, בזמן שהם מחייבים את הסטודנטים להגיע לבחינות פרונטליות. הוא אף מחה בפני חברי ועדת החינוך על חוסר נכונות של חלק מהמכללות והאוניברסיטאות לאפשר היבחנות בצורה מקוונת.
"מכיוון שאין מתווה מסודר השומר על בריאותם של הסטודנטים, מתקיים מצב אבסורדי שבו כל מוסד אקדמי עושה דין לעצמו", אמר פלהיימר. הוא קרא לצמצם את הנוכחות בקמפוסים ולהרחיב את הלמידה המקוונת ככל הניתן, ולתת מענה למבודדים וחולים כך שזכותם להיבחן וללמוד לא תיפגע.
3 צפייה בגלריה
אלחנן פלהיימר
אלחנן פלהיימר
יו"ר התאחדות הסטודנטים פלהיימר. קרא לצמצם את הנוכחות בקמפוסים
פרופ' חיים היימס, נציג ועד ראשי האוניברסיטאות, אמר כי טענות הסטודנטים רחוקות מהמציאות והסביר כי המוסדות האקדמיים מתנהלים לפי התקנות ובאחריות מאוד גדולה במטרה לשמור על בריאות הסטודנטים ואנשי הסגל וגם על איכות המחקר והלימודים.
הוא הוסיף כי כל סטודנט נבחן לפחות פעמיים בכל מקצוע שהוא לומד, ושהבחינות יתקיימו במשך תשעה שבועות במקום שישה שבועות כדי לשמור על ריווח בין הבחינות. פרופ' היימס ציין עוד כי הסטודנטים ייבחנו בכיתות לא צפופות תוך כדי הקפדה על עטיית מסיכות במהלך הבחינות. "אנחנו מקבלים הרבה פניות מסטודנטים שמרוצים שמאפשרים להם להגיע להבחן בקמפוס בצורה בטוחה. האוניברסיטאות יודעות לתת מענה למי שנמצא בקבוצות סיכון".
3 צפייה בגלריה
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
יו"ר ועדת החינוך ח"כ השכל
(צילום: מוטי קמחי)
שי אשד בכרר, סטודנטית מאוניברסיטת בן גוריון, אמרה: "הרבה מאוד סטודנטים צריכים להגיע למועד ב' בגלל שהם מאומתים, או למועד שעדיין לא ידוע לאף אחד. זה פוגע ביכולת שלנו להתכונן למבחנים אחרים. בעקבות זאת, יש עדויות על סטודנטים שמגיעים חולים לאוניברסיטה כי אין להם תחלופה לבחינות.
"אם רוצים לעבור לבחינות מקוונות - צריך לקבל אישור של כל הסטודנטים. אנחנו נאלצים לבחור בין הציונים שלנו לבין שמירה על בריאותנו. אנחנו נאלצים לסכן את הבריאות שלנו ושל הבוחנים כדי לשמור על הציונים שלנו. כל אוניברסיטה עושה מה שבא לה וזה לא לגיטימי מבחינתנו".
לדברי מיכל נוימן, מ"מ מנכ"ל המועצות להשכלה גבוהה, המוסדות האקדמיים התבקשו להתחשב בסטודנטים בתקופה זאת ולהציע מועדי בחינות בזמנים ריאליים שלא יזלגו לסמסטר הקיץ. "כל המוסדות להשכלה גבוהה פועלים לפי התקנות המחייבות - כניסה לקמפוסים מתאפשרת עם תו ירוק. יצא מתווה בחינות שמסדיר את העניין וכל מוסד פועל לפי המקצועות הנלמדים אצלו", אמרה נוימן.
יו"ר הוועדה ח"כ שרן שכל (תקווה חדשה) דרשה מהמועצה להשכלה גבוהה לקיים שיח פנימי עם התאחדות הסטודנטים, ולאחריו להעביר הנחיות למכללות ולאוניברסיטאות לפיהן ניתן לקיים בחינות מקוונות. השכל הודיעה כי בשבוע הבא תדון הוועדה בתקנות הקורונה ותעיין בהנחיות שהועברו למוסדות האקדמיים: "אם ההנחיות לא יספקו, הוועדה תתערב ותבקש לתקן את התקנות כך שיתקיים צמצום מגעים בקמפוסים".
במקביל, בכירים בממשלה אמרו כי למרות נתוני התחלואה הגבוהים - אופציית הסגר ירדה סופית מהפרק. לדברי הבכירים, לפי החישובים נגיע השבוע לשיא התחלואה, ואחר כך נתחיל לראות ירידה משמעותית. הם ציינו עוד כי התחזיות לתקופה זו של הגל דיברו על 700 עד 800 חולי קורונה במצב קשה, אולם בבתי החולים מאושפזים כעת יותר מ-500 חולים במצב קשה.