בעקבות פגישת ראש המוסד דוד ברנע עם ראש ה-CIA ביל ברנס ביום שישי בירדן, מעריכים הערב (שבת) בישראל כי אפסו הסיכויים להגיע לעסקת חטופים מול חמאס לפני תחילת הרמדאן בתחילת שבוע, אך עדיין יש סיכוי לפריצת דרך במהלך החודש הקרוב.
גורמים ישראלים טוענים שחמאס מתבצר בעמדתו ולא מעוניין בעסקה. לדבריהם, לארגון יש אינטרס להיכנס לרמדאן כשהציבור שלו סובל והעולם מאשים את ישראל: "חמאס מאמין שככל שהציבור שלו יסבול כך יגברו הלחצים על מדינת ישראל והוא מצפה לתנאים יותר טובים במשא ומתן. בעת הזאת הוא לא רוצה להתקדם לעסקה. כל המתווכות, ובראשן ארה"ב, כולל הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס, תמימות דעים שהעסקה לא מתקדמת כי חמאס לא רוצה ולא כי ישראל לא מתגמשת על תנאים".
עצרת בכיכר החטופים, הערב בתל אביב
(צילום: satview)

על פי הגורמים, חברי קבינט המלחמה מסכימים שלא צריכים להרחיב את המנדט של צוות המו"מ הישראלי. לדבריהם, הרחבת המנדט בעת הזאת לא רלוונטית בהינתן עמדת חמאס.
מטעם המוסד נמסר כי "הפגישה של ברנע עם ברנס נעשתה במסגרת המאמץ הבלתי פוסק לקידום עסקה נוספת להשבת החטופים. בשלב זה, חמאס מתבצר בעמדתו כמי שאיננו מעוניין בעסקה וחותר להבערת האזור במהלך הרמדאן על חשבון התושבים הפלסטינים ברצועת עזה. יודגש כי כל העת נמשכים המגעים ושיתוף הפעולה עם המתווכות בניסיון להביא לצמצום הפערים וקידום הסכמות".
ראש ה-CIA ברנס ביקר בימים האחרונים גם במצרים ובקטאר כחלק מהמאמץ האמריקני להביא לעסקת חטופים, ולמנוע הסלמה בתקופת הרמדאן.
1 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס ראש ה CIA  דוד דדי ברנע ראש מוסד
ויליאם ברנס ראש ה CIA  דוד דדי ברנע ראש מוסד
ראש ה-CIA ברנס וראש המוסד ברנע
(צילום: יריב כץ, AP)
מוקדם יותר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני על הקשיים במו"מ סביב עסקת שחרור החטופים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה. בכיר בלשכה המדינית של חמאס, חוסאם בדראן, חזר בשיחה עם העיתון על התעקשות הארגון על סיום המלחמה, יציאת כל כוחות צה"ל מעזה, חזרת המפונים לצפון הרצועה וגיבוש תוכנית לשיקומה.
על רקע זה, צוין בדיווח, איימה קטאר לגרש משטחה בכירים בלשכה המדינית של חמאס השוהים בדוחא אם לא יצליחו לשכנע את ההנהגה ברצועת עזה להגיע לסיכום מול המתווכות וישראל. בעיתון צוין כי הדיווח מתבסס על גורם בחמאס וכמה גורמים מצרים.
בדראן, שדיבר ממשרדי חמאס בדוחא, אמר שהתנועה מעוניינת להמשיך במגעים להפסקת המלחמה, אך אי-הגעה לסיכום עלולה להביא להסלמה ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. על פי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", המתווכות הערביות במו"מ ייפגשו ביום ראשון כדי לנסות לקדם הפסקת אש קצרה של יומיים לפני הרמדאן, שצפוי להתחיל ביום שני או שלישי. גורמים המעורים במו"מ אמרו לעיתון כי מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, שעד לאחרונה היה מנותק יחסית מהשיחות, דורש שישראל תתחייב לסיום המלחמה – מה שמציב אותו בעמדה מנוגדת לבכירים אחרים בתנועה.