דבריהן של אסתר חיות וגלי בהרב מיארה מהכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל
(צילום: העמותה למשפט ציבורי בישראל)

שתי הנשים שניצבות בראש המערכת המשפטית התכוננו במשך ימים רבים לנאומים שנשאו אמש (חמישי) בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל. הדילמה של שתיהן הייתה כיצד להגיב בתקיפות למהלכים הפוליטיים שאותם מתכננים בקואליציה של בנימין נתניהו זה חודשים, ובעיקר להסביר לציבור מה דעת המוסדות שבראשן הן ניצבות - אבל בלי להשתכשך במים הפוליטיים.
גורם משפטי בכיר אמר כי "נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות - מצולקת מכל התוכניות שהיא קוראת עליהן במשך חודשים על המהפך והמפץ שעומדת קואליציית נתניהו להנחית על המערכת המשפטית - החרישה עד כה.
"עד שיריב לוין נכנס לתפקידו, דובר על 'שמועות' ועל 'כדורים באוויר' שבכירי הקואליציה המתהווה זורקים לאויר כבלוני ניסוי. אבל בחירתו של יריב לוין למשרד המשפטים סימנה לראשי המערכת שזהו זה. אם נתניהו החליט למנותו - פירוש הדבר הוא הכרזת מלחמה גלויה. תוכניות לוין כיכבו בראש חוצות שנים ולא היה נראה שהתפקיד ימתן אותו. להפך".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ,אסתר חיות, יריב לוין
בנימין נתניהו ,אסתר חיות, יריב לוין
נשיאת העליון חיות, שר המשפטים לוין וראש הממשלה נתניהו
(צילום: יאיר שגיא, שלו שלום, מארק ישראל סלם)
חיות, אומרים מקורות בכירים, פגשה את השר יותר משבוע לאחר כניסתו לתפקיד. "השיחה ביניהם בראשית השבוע הייתה מתוחה מאוד. חיות הבינה כי כל התחזיות השחורות מתממשות", אמר אחד מהבכירים. "השר מדבר על 'רפורמה' ועל 'תיקונים', אבל מבחינתה מדובר ב'עולם ישן נחריבה'.
"היה ברור שפניו של לוין הם ל'ריסטרט' מושלם של המערכת כולל הכול - שינוי סדרי בראשית של המערכת לשיטת חיות, הכנסת פוליטיזציה בכל, ביטול הסבירות ופסקת ההתגברות, שהיא רואה כהתגברות לא רק על בית המשפט העליון - אלא על זכויות האדם בישראל. היא הרגישה שצונאמי מתרגש".
המקור מדגיש: "חיות אינה יכולה לרדת לזירה הפוליטית. אסור לשכוח שהממשלה וחברי הכנסת מתדיינים אצלה. עכשיו, למשל, ממתינים לפסיקת בג"ץ בעניין מינוי דרעי לשר, שעלולה לפגוע אנושות בקואליציה. אבל מה שגבר מבחינתה הוא מפעל של 75 שנה שעומד לשיטתה להיהרס, להביא לביטול הדמוקרטיה. קשה לה לאכזב את אבותיה המשפטיים שמהם למדה ועם חלקם אף עבדה. ראש וראשון אהרן ברק, שבחר בה לא רק לכהן כשופטת אלא גם כנשיאה לעתיד".
3 צפייה בגלריה
חיות לצד נשיא העליון בדימוס ברק
חיות לצד נשיא העליון בדימוס ברק
חיות לצד נשיא העליון בדימוס ברק
(צילום: מור זכריה)
תגובתו של יריב לוין לדבריהן של אסתר חיות, גלי בהרב מיארה וראשי מערכת המשפט
(צילום: לע''מ)

לכן, אומרים בצמרת המשפטית, "חיות החליטה שאין לה ברירה. הרי היא נלחמת על אמון הציבור לא פחות משר המשפטים לוין, שטוען כי הציבור לא רק תומך בו מספרית אלא גם נתן לו את הכוח לשנות. הצעות החוק שהשר כבר הפיץ את תוכנן נראות בעיניי הנשיאה כ'נון סטרטר'. אין בכלל בסיס להידברות, מעתה יהיה רק מאבק כוחני על דעת הקהל ואולי גם על דעתו של ראש הממשלה נתניהו, שעימו נפגשה בעבר, והוא הבטיח לה ביום השבעתה כנשיאה לשמור על עצמאות העליון".
מקור משפטי שמכיר היטב את חיות אמר: "היא מבינה את גובה הנחשול והזדקפה מלוא קומת מעמדה - האישיות הבכירה ביותר בעולם המשפט הישראלי - כדי לסמן יציאה למאבק. לנאום שלה יש משקל בלתי רגיל בגלל חומרתו. התסכול שלה כפול, היא מבינה גם שיריב לוין אינו נסוג לרגע. עובדה שדקה אחרי שירדה הוא הופיע באמצעי התקשורת וכקדימון להפגנה במוצאי שבת האשים אותה בנקיטת עמדה פוליטית וחבירה ל'דגלים השחורים'".
דבריה של היועמ"שית בכנס
(צילום: העמותה למשפט ציבורי בישראל)

3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היוע"משית בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
בהתייחס לנאומה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס, אמרו במשרד המשפטים כי "היא הסכימה עם העקרונות שעליהם דיברה חיות אבל הגיבה בצורה שונה. לא רק שפיזית היא שוכנת בלשכה צמודה ללשכת שר המשפטים, היא אמורה לעבוד עם השר בצמידות כל הזמן. היא היועצת המשפטית לממשלה והיא נחושה לסייע לממשלה להגשים את מדיניותה בתנאי שיהיו בגבולות החוק".
עוד אמרו במשרד המשפטים: "בשלב זה מתמקדת המהפכה המשפטית בבית המשפט העליון, אבל פעמוני השינוי מגיעים כבר גם למעמד ולסמכות מוסד היועץ המשפטי לממשלה בדיונים שיחלו בשבוע הבא בוועדת החוקה של הכנסת - 'חוק היועמ"שים'. לכן, בהרב-מיארה התמקדה בנאום תקיף, אבל לא תוקפני.
"היועצת המשפטית לממשלה ביקשה להסביר לציבור מה מהות המהלך שמתרחש: החלשת המנגנונים והגופים שמגבילים את כוחו של הרוב, שליטה מלאה במינויים ומינוי אנשי אמון כביכול שלא יגבילו את הממשלה, ומעל הכול - שינוי של הצופן הגנטי של השירות המשפטי הציבורי".
פורסם לראשונה: 22:48, 12.01.23