"עכשיו, חודש אחרי ששגיא נפל, יש קצת תחושת צדק ומשמעות": כך שיתף בריאיון ל-ynet Live עומר אוחנה, בן זוגו של קצין הלוט"ר רס"ן שגיא גולן שנפל בקרבות על בארי, אחרי שהכנסת אישרה אתמול (שני) תיקון שיכיר בבן או בת זוג של נופלים להט"בים כאלמן או אלמנת צה"ל.
אחרי שהיה אתמול במליאת הכנסת וצפה באישור התיקון לחוק, עומר סיפר בדמעות: "חודש בלי שגיא. זה מרגיש כאילו הכול קרה רק אתמול, הזמן לא באמת עובר והימים מתערבבים. צריך להתרגל ללמוד את עצמך מחדש, אבל עכשיו יש קצת תחושת משמעות אחרי מה שקרה אתמול בכנסת, ותחושת צדק, שזה היה אחד הדברים הכי חזקים שהובילו את שגיא כשהוא היה בחיים".
"כעת יש לי תשובה שכתובה בספר החוקים"
(צילום: חגי דקל)
בחוק מ-1950 נכתב על בני זוג של נופלים "בעלה" או "אשתו" בלבד, ועד אתמול טרם הוכרו בחוק בני זוג מאותו המין. בעקבות בג"ץ שטיינר נגד שר הביטחון ב-1996, הודיע שר הביטחון כי יכיר גם בבני זוג וידועים בציבור חד-מיניים, בדומה להצהרת שר הביטחון יואב גלנט, אך הנושא מעולם לא הוסדר בחקיקה. כעת, במסגרת הצעת חוק תגמולים לבני משפחות של נעדרים או חטופים מפעולות איבה או מלחמה, וביוזמת ח"כ יוראי להב הרצנו והאגודה למען הלהט"ב, הוכנס גם תיקון לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה.
שגיא גולן, שנפל בקרב על קיבוץ בארי נגד מחבלי חמאס, היה אמור להתחתן עם בן זוגו עומר שבוע לאחר מכן. גולן, שהיה מפקד צוות לוחמים ביחידת הלוחמה בטרור, ירד באותה שבת נוראה לדרום מבלי לחכות לקריאה כדי להציל חיים ומשפחות נצורות. יום לאחר מכן הכוח שלו נתקל במחבלים רבים והוא נהרג.
איזו משמעות יש להכרה הזו? אתה מרגיש שבכל זאת עשיתם משהו ביחד? "שגיא עשה, זה של שגיא ואלה הערכים שלו. חיילים בסדיר ובמילואים פנו אליי, גם חיילים בכירים, שחששו מה יקרה להם ולבן הזוג שלהם, שאלו מה עושים, ולא הייתה לי תשובה לתת להם".
3 צפייה בגלריה
סרן (מיל׳) שגיא גולן ז"ל ובן זוגו עומר
סרן (מיל׳) שגיא גולן ז"ל ובן זוגו עומר
רב סרן (מיל׳) שגיא גולן ז"ל (משמאל) ובן זוגו עומר
עכשיו יש לך תשובה "עכשיו יש, והתשובה כתובה בספר החוקים. גם עם הבג"ץ שהיה, עד עכשיו האפליה הייתה כתובה בספר החוקים של מדינת ישראל, והיא הפלתה הרבה אנשים. עכשיו החוק מכליל את כולם, את כל הידועים בציבור ואת הקהילה הלהט"בית".
אני מניח שהיו לכם עוד מלא תוכניות "אחד הדברים הכי קשים בזה ששגיא נפל, זה שזה היה מפתיע כל כך. בשבת בבוקר כשהוא קפץ מהמיטה ועלה על מדים אתה לא מעלה על דעתך בכלל שזו הסיטואציה שאתה נמצא בה, ושאלה הסיכונים שאתה לוקח. אני לא העליתי על דעתי".
הוא היה קצין לוט"ר "זו התכלית, אבל תחושת הביטחון ממסכת אותה, ואתה מבין שהיא יכולה להתקיים רק כשיש מחדל כזה גדול. בסוף, היחידה שלו כשמה כן היא, לוחמה בטרור, וזה מה שהיא עשתה בבארי. שגיא חילץ הרבה משפחות מאזור הקרב הזה ושם איבדנו אותו. הכול נקטע באמצע, שישה ימים לפני החתונה. הכול היה מאורגן, הפרחים כבר היו בבית, החליפות תלויות, טבעות בקופסא. ביום אחד אתה מפנה את המשאבים שתכננת להשקיע ביום הכי מאושר בחיים שלנו, הפרחים - במקום לחתונה הם הולכים ללוויה. הכול נקטע באמצע, החתונה וגם הדיבור על ילדים ועל להקים את המשפחה שלנו בישראל".
3 צפייה בגלריה
עומר אוחנה, בן זוגו של רב סרן שגיא גולן ז"ל הגיע למליאת הכנסת לצפות בהצבעה שמכירה בבני זוג של חללי צה"ל להט"בים.
עומר אוחנה, בן זוגו של רב סרן שגיא גולן ז"ל הגיע למליאת הכנסת לצפות בהצבעה שמכירה בבני זוג של חללי צה"ל להט"בים.
עומר אוחנה במליאת הכנסת. "קיבלנו שוויון במוות"
אתה חושב שהסיפור שלכם ומה שקרה שינה משהו בחברה הישראלית? חוץ מהאירוע הנקודתי של יוזמת החקיקה? "אני ושגיא חיינו ביחד בגאווה, לא הסתרנו מאף אחד את הזוגיות שלנו. זה משהו שהיינו מאוד גאים בו ואני חושב שדעת הציבור בישראל הייתה תמיד מקבלת. עד ששגיא נרצח לא חווינו אפליה. אבל אני חושב שיש הפרדה בין דעת הציבור בחברה הישראלית שמאוד פרוגרסיבית ומקבלת ומחבקת, לבין מה שרשום בספר החוקים ומה שהממשלה מחוקקת, ואני חושב שהפער הזה גדול ועדיין קיים. אתמול הוא צומצם בצורה משמעותית, בעזרה של הרבה אנשים טובים שנרתמו למשימה הזו, אבל הפער עדיין קיים והוא לא בדעת הציבור, לפחות לא לדעתי, וצריך לצמצם אותו".
השינוי הזה התבצע במחיר דמים "שגיא לא היסס לשנייה, המדינה לא קראה לו, הוא זינק מהבית והתייצב בבארי, עמד בראש קבוצת לוחמים מהלוט"ר והגן על תושבי בארי והציל המון חיים. הוא נפל בגבורתו והגיע הזמן שכמו שהוא עמד לצד המדינה כשהיא הייתה זקוקה לו - המדינה צריכה לעמוד לצידו ולצד האהובים שלו. אתמול כשהחוק עבר הוא עבר בשמו של שגיא, בשם כל בן אדם שמאמין בשוויון בישראל. הוא חוק חשוב ופורץ דרך, אבל הוא רק הצעד הראשון, כמו שעומר אמר לי, לכולנו ברור שמה שהיה לא יהיה. צריך לעשות תיקון ביחסים של המדינה איתנו, לעשות ריסטרט, אנחנו שווים".
ח"כ יוראי להב הרצאנו (יש עתיד), מיוזמי החקיקה, סיפר: "יום אחרי השבעה דיברתי עם עומר ובמקום להתכנס לתוך עצמו הוא דיבר על חבילה של חוקים, 'חוקי שגיא' שאנחנו צריכים לקדם יחד".
אני חושב שאם שגיא שם ורואה אותך, הוא מאוד גאה בך. תוך כדי האירוע הקשה הזה הצלחת לקחת את זה קדימה ולהעביר את החקיקה הכל כך חשובה להרבה אנשים וחיילים "היא כל כך חשובה לשגיא, אני חושב שזה מה שחשוב להנציח, ששגיא הקדיש את החיים שלו לצמצם את הפערים בחברה הישראלית. הוא התנדב בעשרות מסגרות, הוא היה מוביל משפחות ב'פעמונים' כדי לצמצם פערים כלכליים והוא היה מנהיג".
3 צפייה בגלריה
עומר אוחנה, בן זוגו של רב סרן שגיא גולן ז"ל הגיע למליאת הכנסת לצפות בהצבעה שמכירה בבני זוג של חללי צה"ל להט"בים.
עומר אוחנה, בן זוגו של רב סרן שגיא גולן ז"ל הגיע למליאת הכנסת לצפות בהצבעה שמכירה בבני זוג של חללי צה"ל להט"בים.
ח"כ יוראי להב הרצנו, עומר אוחנה ומנכ"ל האגודה למען הלהט"ב רן שלהבי
מה הדבר הראשון שעשית כשהחוק עבר? "נושם. היו שם דקות ארוכות של נשימה. זו פעם ראשונה שהייתי בכנסת, אני חושב שזה מעמד מרגש. היה שם רגע של אחדות, ששגיא מאוד האמין בו שגם ח"כים שאמרו דברים שהם לא היו צריכים להגיד הצביעו בעד החוק, אני חושב ששגיא היה הכי גאה בזה, באחדות שיש כאן. אני חושב שעצם זה שהחוק עבר בהסכמה ובפה אחד - זה חלק מהמורשת של שגיא".
אתמול, אחרי שהחוק עבר, עומר כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "מהיום אני אלמן צה"ל. תיאור שהייתי נותן כל דבר בעולם כדי לוותר עליו, תואר שבחיים לא חשבתי שאקבל. שישה ימים לפני שהיינו אמורים להתחתן יצאת להציל חיים ולחלץ משפחות שבויות בבארי. נפלת בקרב מול מחבלים אכזריים. היום בזכותך, קיבלנו בכנסת שוויון במוות. עכשיו נמשיך לדרוש שוויון גם בחיים".