ריאיון פוליטי ח"כ שלמה קרעי הליכוד
(צילום: אלי מנדלבאום, שמוליק דודפור)

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) אמר הבוקר (ראשון) לאולפן ynet כי לאופוזיציה אין טעם לשתף פעולה עם הקואליציה להחמרת הענישה בתחום ביטחון הפנים מכיוון שבתי המשפט לא יתמכו בהחלטות הכנסת. הוא התייחס גם להצעת החוק שלו לסגירת גלי צה"ל, וקרא לחברי הכנסת של סיעת ימינה לתמוך בה. בין יתר טענותיו - מפקדת התחנה שמינה שר הביטחון בני גנץ לא שירתה בצה"ל. באשר למחלוקות בין חברי האופוזיציה אמר קרעי כי הם נובעים מתחרות מי יפיל את הממשלה ראשון.
אתה רואה קשר בין ההפקרות בביטחון הפנים במדינת ישראל לבין העובדה שאדם לוקח אקדח ומחסל איש עסקים? "ההפקרות בביטחון הפנים היא בעיקר מה שראינו בשומר החומות ומה שאנחנו רואים עכשיו שמתחולל בנגב. עשינו על כך דיון בשדולת הנגב בשבוע שעבר, ואני שמח לשמוע שהמשטרה הגבירה קצת את האכיפה ואת ההרתעה. המקרה המזעזע של אדם שנוטלים את חייו כשיצא מבית כנסת, באו ורצחו אותו, ואני משתתף בצער המשפחה, זה דבר שלא מתקבל על הדעת. לפי מה ששמעתי מהמרואיין, זה אדם פרטי שאפילו לא שייך כנראה לארגוני פשע".
5 צפייה בגלריה
זירת רצח איש העסקים אלדד פרי
זירת רצח איש העסקים אלדד פרי
"דבר שלא מתקבל על הדעת". זירת הרצח של אלדד פרי
(צילום: עמית שעל, נדב אבס)
זה עורך הדין שלו, אנחנו עדיין לא יודעים את זה, זו ספקולציה של הפרקליט. "אני לא חושב שהפשע שראינו, גם בשומר חומות וגם שרואים עכשיו, פשיעה ואחזקת נשק בלתי חוקי בנגב, אני לא חושב שזה קשור. אין לי מידע מודיעיני כדי להחליט, אבל זה נראה כמו מקרה פרטי של מישהו שלקח את החוק לידיים, אולי כן אולי לא, אין לי המידע להכריע בעניין הזה. נדרשת אכיפה. הכי הרבה מה שנדרש כאן, וזה מה שעלה מהשדולה, זה שבתי המשפט ידיהם קלה על הדק השחרור. המשטרה מתאמצת, מביאה לבית המשפט עבריינים, והוא משחרר אותם בקלות הביתה, למעצר בית. ראינו אפילו שופט שלום שהחליט כן לעצור, ושופטת מחוזי אמרה שהנשק הבלתי חוקי היה בחצר הבית ולא ממש בבית – ולכן ביטלה את הפסיקה ושיחררה למעצר בית. אין הלימה ואין הרמוניה בין המשטרה למערכת המשפט וזה נושא שחשוב להתמקד בו באופן מאוד משמעותי. השחרור הקל, הענישה הקלה של בתי המשפט. כשאין מורא ואין ענישה ובתי המשפט משחררים בקלות אנחנו יכולים להגיע למצבים כאלה".
אולי תשתפו פעולה, קואליציה ואופוזיציה, להחמרת הענישה? "גם אם נחוקק חקיקות של ענישת מינימום, הבעיה היא שהשופטים עושים ככל העולה על רוחם. אם שופט יחליט שהוא רוצה לשחרר הביתה, הוא לא ירשיע, וברגע שהוא לא מרשיע אין עונש מינימום. קשה בחקיקה, במיוחד כשבג"צ לקח על עצמו את כל הסמכויות לפרשן את החוק בניגוד לרוח המחוקק. כל עוד לא יהיה טיפול שורש במערכת המשפט, בבג"צ, בזילות שיש להם כלפי החוק וכלפי האכיפה, כלפי העבריינות הזו, הדבר לא ישתנה. בחקיקה אי אפשר לשנות את זה, צריך לשנות את זה בטיפול שורש באופן יסודי במערכת המשפט".
5 צפייה בגלריה
גלי צה"ל
גלי צה"ל
מעוניין לסגור או להפריט את התחנה. גלי צה"ל
אתה מגיש הצעת חוק לסגור את גלי צה"ל. למה? "אנחנו במדינה דמוקרטית. אין אף מדינה דמוקרטית בעולם שיש בה תחנת רדיו צבאית. הגשתי את ההצעה הזו כמה פעמים בכל כנסת בה אני נמצא, במיוחד לאור העובדה ששרי ביטחון אומרים שהתחנה לא רלוונטית ולא מועילה לצבא. זה מעצים עוד יותר את הצורך לסגור, או להפריט. לאו דווקא לסגור – להעבירה לידיים פרטיות. אין צורך בתחנה צבאית. דעתי גם שאין צורך במימון ציבורי לשידור בישראל. יש לי הצעת חוק שסוגרת את התאגיד ומפריטה אותו. עולה כאן יותר מזה, הצטרפות שר הביטחון שרצה לסגור את גל"צ, ועכשיו הוא מצטרף לסתימת הפיות של הימין. הוא ממנה מפקדת גלי צה"ל שלא שירתה מעולם בצה"ל, והיא זו שמבצעת מסע טיהור של אנשים ימניים בתוך גל"צ".
מפקדת גלי צה"ל, ממלאת המקום, היא עיתונאית שהייתה שנים ארוכות בגל"צ. "היא לא שירתה".
מה זה רלוונטי? "בוודאי שזה רלוונטי".
5 צפייה בגלריה
שלמה קרעי בריאיון באולפן
שלמה קרעי בריאיון באולפן
קרעי בריאיון באולפן
(צילום: משה מזרחי)
בדקנו מה היה שירותו הצבאי של המפקד הקודם? אנחנו בודקים בפן המקצועי. "אלה הערכים שאתה רוצה להנחיל לעם ישראל? אתה דורש מכולם להתגייס בגיוס חובה לצה"ל ומי בסוף מקבל את הדובדבן שבקצפת? מי שהחליט שלא בא לו לשרת. בוודאי שיש לזה חשיבות גדולה, לבוא ולנקות מהתחנה אנשים ימניים – אמיר אבגי שלקחו לו את תפקיד עורך החדשות, וידוע לכולם שברדוגו הוא כמו אצבע בעין של גנץ ויתר חבריו שם. אם לא מוצא חן בעיניך שתחנת רדיו צבאית תשדר ערכים ימניים תפריט אותה, ואז השוק החופשי יקבע מי ישדר, למי יש רייטינג יותר, לימני או לשמאלני. אבל להמשיך תחנת רדיו צבאית במימון הציבור וגם לנקות מהתחנה כאלה שלא מוצאים חן עם האג'נדה שלך – זה לא מתקבל על הדעת. ראינו גם את גדעון סער מקים עכשיו ועדה או משהו שבוחן את הרשתות החברתיות. הרי ברור לכולם שמדובר בניסיון לסתימת פיות של הימין, ניסיון של השמאל להשתיק את המקומות שעדיין אנשי ימין יכולים להתבטא בחופשי. אנחנו נגד אלימות, אבל לזה לא צריך ועדה וחוק, יש משטרה וגורמי אכיפה".
אתה אומר שהוועדה הזו שהולכת לבחון את העניין הטכנולוגי, האתי, זכויות פרט וחופש ביטוי, אתה אומר שזה חד משמעית ניסיון של סער לסתום פיות? אתה לא רואה בזה יתרון? שום דבר טוב? "חד משמעית. גדעון התחיל לא רק לסתום פיות לימין, הוא מנסה לסתום להם את הפיות בקלפי, להגיש הצעות חוק ארדואניות ולקבוע שנתניהו לא יוכל להתמודד בכלל, כי פקיד החליט להגיש נגדו כתב אישום. כל התהליכים שקורים בממשלת ההונאה הזו, עם הצעות החוק שמנסות להדיר בוחרים ימניים מלבחור את המנהיג שלהם, את סתימת הפיות בגלי צה"ל, את גדעון סער שמקים וועדה טכנולוגית שברור שהערך המוסף שלה לאג'נדה שלו ולשלטון השמאל שהם מנסים בכוח להשליט אותו כאן בניגוד לרצון רוב העם הוא ניסיון לסתום פיות לימין. והדבר החמור בעיניי, זה ניסיון להשתמש בדמוקרטיה באופן אנטי דמוקרטי לסתימת פיות של מצביעי ימין, גם ברשתות החברתיות, גם בקלפי וגם בתקשורת החופשית".
5 צפייה בגלריה
גדעון סער ישיבת ממשלה
גדעון סער ישיבת ממשלה
"מגיש הצעות חוק ארדואניות". סער
(צילום: אלכס קולומויסקי )
אתה מאמין שיהיה לזה רוב, לסיפור של גלצ? "כל חברי ימינה כמעט חתומים על ההצעה הזו, מתן כהנא, אביר קארה, עידית סילמאן. אפילו מתן כהנא הגיש הצעת חוק שהועתקה ככתבה וכלשונה בכנסת שעברה בדיוק את הצעת החוק שלי מכנסות קודמות ונראה מה הם יאמרו לעם – האם הם ימשיכו בשקרים, בהבטחות מצד אחד ובמעשים ההפוכים מהצד השני, או שיגידו שיש כאן ערך ליברלי ואמיתי שהם האמינו בו ועדיין מאמינים בו ולכן יצביעו בעד. נראה היום אם הוא יצביע בעד או ידחה בחצי שנה, כמו שהם עושים לכל הצעת חוק שהם רוצים למסמס".
בשורה התחתונה רואים ממשלה מופקרת, בה אתה רואה את רם בן ברק עם יועצת תומכת טרור שמשתתפת בכנסים של תומכי טרור והשתחלה לוועדת חוץ וביטחון; לפיד עם הנזק שהוא עושה עם הקונסוליה הפלסטינית שהולכת להיות מוקמת כאן בירושלים ולא במזרח ירושלים אלא בשטח הריבוני של ישראל. כמובן שבעינינו ירושלים כולה מאוחדת. הם מנסים לשמר כאן את אותו גוף שמעלה דברים לסדר היום – התקשורת – שהיא תישאר בידיים שלהם. העין שלהם צרה בגופי תקשורת ובחופש ביטוי לאנשים ימניים, והנושא עולה אצלם לסדר היום כל הזמן. מערכת המשפט ובג"צ לצדם, גם התקשורת ברובה לצידם, ולכן הם מנסים לכבות ולכסות כל הרמת ראש של גורמי ימין ושל אנשים שמתבטאים בחופשיות כדי שלא יעלו את הנושאים שאתם צריכים להעלות באופן קבוע ושוטף לסדר היום".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"יש כאלה שחושבים שצריך להחרים את הממשלה וככה היא תיפול". נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
האופוזיציה מתפרקת? "אנחנו באופוזיציה כל כך מתחרים בינינו לבין עצמנו מי יפיל את הממשלה הרעה הזו, מי ישים לה סוף, אז כל אחד מנסה לקדם את דעתו, את האג'נדה והדרך שבה הוא חושב שאפשר להפיל את הממשלה. יש כאלה שחושבים שצריך להחרים וככה היא תיפול, כי הציבור יבין שיש כאן ממשלה שלא סופרת אותו. יש כאלה שחושבים שצריך להיאבק בכלים הפרלמנטריים יותר. המטרה של כולם בסופו של דבר זו הפלת הממשלה. אין מישהו באופוזיציה שחושב שהממשלה הזו טובה. אין אדם בר דעת שחשוב את זה. כשרואים את הנזקים יום אחרי יום, את כל הממשלה המעופפת עם שרים בלי תיק שטסים על חשבון הציבור לדובאי כמו אביר קארה, כולם מבינים שצריך לשים לזה סוף".
אתה יודע כמה עולה טיסה היום לדובאי אם אתה טס בטיסה מסחרית? "אני עסוק בלהיות פה בכנסת, בוועדות, ולהילחם על חוק ההסדרים הפוגעני הזה ולא הספקתי לברר כמה עולה טיסה. זה לא טיסה של בן אדם, זה משלחות שלמות. הטיסה של לפיד לוושינגטון שבה הוא נכשל והבנו שהוא זה שנתן הסכמה להקמת קואליציה פלסטינית כאן אצלנו, עלתה לו מאות אלפי שקלים. טסה איתם שיירה שלמה של מאבטחים ובתי מלון יוקרתיים. הדבר הזה נעשה בתקופה בה מביאים תקציב פוגעני, שמעלים מיסים על החד פעמי, על תחבורה ציבורית, מס גודש על הפריפריה. אתם לא יכולים לבוא ולהתנהג בכזה ניתוק, ממשלה מנותקת מהעם שגוזרת גזירות בתקציב ומצד שני טסה בלי שום תכלית ותועלת ליעדים נחשקים ברחבי העולם".