ניקולה סטרג'ן, שכיהנה עד חודש מרץ כמנהיגת סקוטלנד, נעצרה היום (א') במסגרת חקירה נגד מפלגת השלטון. הדובר של סטרג'ן אמר שהיא נעצרה ונלקחה לחקירה, ותשתף פעולה עם החוקרים.
המשטרה מסרה כי סטרג'ן נעצרה "בחשד למעורבות בחקירה הממושכת הנוגעת למימון של המפלגה הסקוטית הלאומית". המשטרה פתחה בחקירה ב-2021, ומנסה לבדוק את השימוש שעשתה המפלגה בכספי תרומות בהיקף יותר מ-600 אלף פאונד (כ-2.7 מיליון שקל). הכסף נתרם ארבע שנים קודם לכן, לקמפיין של אנשי המפלגה למען עצמאותה של סקוטלנד והיפרדותה מבריטניה.
2 צפייה בגלריה
 ניקולה סטרג'ון
 ניקולה סטרג'ון
סטרג'ן בפברואר, בנאום שבו הודיעה על עזיבתה
(צילום: gettyimages)
במסגרת החקירה נעצרו בחודש אפריל פיטר מורל, בעלה של סטרג'ן ולשעבר מנכ"ל המפלגה הסקוטית הלאומית, ומי שכיהן באותה תקופה כגזבר המפלגה. השניים שוחררו מבלי שהוגשו נגדם כתבי אישום. בזמן מעצר בעלה של סטרג'ן המשטרה ערכה חיפוש ממושך בבית של הזוג בגלזגו.
מעצרה של סטרג'ן הוא מכה למפלגת השלטון. סטרג'ן, שכיהנה כ"שרה הראשונה של סקוטלנד" יותר מכל אדם אחר, הפתיעה את המערכת הפוליטית בחודש פברואר כשהודיעה במפתיע על התפטרות. סטרג'ן אמרה אז כי היא מאמינה שלמנהיג הבא של סקוטלנד - שעומד בראש ממשלה אוטונומית למחצה - יהיו סיכויים טובים יותר להוביל אותה לעצמאות. חודש לאחר מכן עזבה את התפקיד.
סטרג'ן הפכה למנהיגת המפלגה הסקוטית הלאומית אחרי משאל העם ההיסטורי שנערך ב-2014 על היפרדות מבריטניה. באותה הצבעה רוב הסקוטים - 55% - התנגדו לעצמאות. 45% תמכו בהיפרדות.
מאז משאל העם מחנה העצמאות בסקוטלנד התחזק, אך הממשלות האחרונות של השמרנים בבריטניה סירבו לבקשה לקיים משאל עם נוסף. הן טענו כי המשאל ב-2014 היה אירוע של "פעם בדור" והזדמנות נוספת לא תגיע בקרוב. בחודש נובמבר קבע בית המשפט העליון בבריטניה כי ממשלת סקוטלנד לא יכולה לקיים משאל עם שני על עצמאות ללא אישור הפרלמנט הבריטי.