בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא אהבו את דברי סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, שאמרה לאחר הפגישה עם נתניהו כי "לא ניתן להתעלם מהמצב ההומניטרי הקשה בעזה" והבהירה: "אני לא אשתוק".
"יש לקוות שהדברים שסגנית הנשיא אמרה במסיבת העיתונאים לא יפורשו על-ידי חמאס כאמירות שלפיהן נפער פער בין ארה"ב לישראל - וכך ירחיקו עסקה", אמר הבוקר (שישי) גורם מדיני בכיר - לפני פגישתו של נתניהו עם המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ, שיריבתו בבחירות צפויה להיות האריס.
דברי האריס, שעוררו זעם בלשכת נתניהו
(צילום: רויטרס )

לדברי הגורם, הדברים שאמרה האריס במסיבת העיתונאים היו שונים מאלו שאמרה בפגישה עם נתניהו. כמו כן, לטענת הגורם השיחה לא הייתה מתוחה, ומנגד "הטון בדברים של האריס הפתיע אותנו מאוד". הוא הוסיף: "השאלה עכשיו היא מה תהיה התשובה של חמאס להצעה הישראלית. אחד הדברים שעלו בשיחות עם ביידן והאריס זה שלא צריך להיות פער בין ישראל לארה"ב – כי זה ירחיק את העסקה בגלל איך שחמאס רואה את הדברים. מה חמאס צריך לחשוב כשהוא שומע את הדבר הזה? צריך לקוות שזה לא יביא לרגרסיה בעמדת חמאס, כי התקדמנו מאוד".
עוד ציין הגורם כי במהלך השיחה עם האריס, "נתניהו התייחס באריכות למצב ההומניטרי בעזה, על רקע הטענות שלה על הרעבה. הוא סיפר לה על כך שצה"ל לקח כמה אלפי שבויים, בהם מחבלי נוחבה, ושבשלב הראשון על מנת לוודא שאין עליהם חגורות נפץ הם מורידים את החולצות - ולא היה אפילו מקרה אחד שראינו תת משקל, להפך". בנוגע לטענות על פגיעה באזרחים, נתניהו אמר להאריס: "חצי מאלה שנהרגו ברפיח היו טרוריסטים".
תחילת הפגישה, בלי הצהרות
(צילום: AP)

הגורם המדיני הבכיר התייחס גם לפגישה עם הנשיא ביידן, וטען: "ככל שאויבינו רואים שיש אחידות עמדות בין ישראל לבין ארה"ב - ככה אנחנו מגדילים את הסיכוי להביא למימוש של שחרור החטופים, וכך אנחנו גם מקטינים את הסיכוי למלחמה אזורית. ככל שנפתח הפער הזה - כך אנחנו מתרחקים מהעסקה וגם מגדילים את האפשרות של התלקחות צבאית. הפגישה עם ביידן הייתה במגמה חיובית לקדם הבנות".
הוא אמר כי חלק גדול מהשיחה נגע לעסקת החטופים, והוסיף: "המשלחת הישראלית יכולה לצאת כבר מחר, אבל לא ברור שכך יקרה - לא בגללנו אלא בגלל מגבלות אחרות. ישראל עדכנה את האמריקנים בעיקרי המתווה שתציג למתווכות". הגורם המדיני ציין כי השיחה עם ביידן עסקה בסוגיות נוספות, בהן לבנון, החות'ים, איראן והאפשרות להסכם עם סעודיה, ואמר כי נתניהו יצא מהשיחה עם "הרגשה חיובית למדי". בנוגע להסכם עם סעודיה, אמר: "זה יכול בהחלט להתפתח, זה עומד על זה שיש לנו אינטרס משותף לעשות את זה - והוא אמיתי".
ראש הממשלה נועד אמש גם עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן. לדברי הגורם המדיני, "הם שוחחו על נושא הטלת הסנקציות נגד מתנחלים אלימים, ונתניהו היה מאוד ברור ותקיף בעניין הזה, אך נותרה אי-הסכמה בין הצדדים". בנוגע לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אמר: "האמריקנים הכחישו שיש להם כוונה להטיל עליהם סנקציות.
1 צפייה בגלריה
סגנית הנשיא קמאלה האריס וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בלשכת הטקסים של סגן הנשיא במתחם הבית הלבן בוושינגטון
סגנית הנשיא קמאלה האריס וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בלשכת הטקסים של סגן הנשיא במתחם הבית הלבן בוושינגטון
האריס ונתניהו לפני פגישתם
(צילום: ROBERTO SCHMIDT / AFP)
"נתניהו אמר לסאליבן והאריס כי בגדה המערבית היו מאות תקיפות של פלסטינים נגד אזרחי ישראל", הוסיף. "אמרנו לאמריקנים שגם הכוונה להטיל סנקציות נגד ראשי רשויות ביהודה ושומרון לא מוצדקת ולא תואמת את המדיניות שלהם במקומות אחרים. בנוסף, זה גם פועל בכיוון הפוך ממה שהאמריקנים רוצים".
בתשובה לשאלה ביחס להצעה האמריקנית, לפיה ישראל תסכים לתיקוני גבול לאורך קו הגבול עם לבנון, אמר הגורם המדיני כי - ישראל לא תסכים לתת שטח בעבור שקט מחיזבאללה. "שטח עבור שקט - לא. לא נתנו שום ויתורים טריטוריאליים. המבחן של ההסדר הוא אחד: אם להחזיר את התושבים או לא. אם אי-אפשר להחזיר התושבים - אין לך הסדר. אם יהיה הסדר, הצורך באכיפה הוא חד-משמעי וזה לא יכול להיות מבוסס על אי-אכיפה כפי שהיה ב-1701".
בנוגע לעסקת חטופים טען הגורם המדיני כי "מופעל לחץ על נתניהו מתוך ישראל - והוא רק מרחיק הסכם". לדבריו, "אתה רוצה הסכם, תלחץ על חמאס ולא על ישראל". בנוסף, הגורם המדיני חשף כי נתניהו שוחח בטלפון עם נשיא ארה"ב לשעבר טראמפ כדי לברך אותו לרגל 4 ביולי. לדבריו, השיחה הייתה לפני ניסיון ההתנקשות.
הפגישה בין ביידן לנתניהו
(צילום: NBC)

כמו כן, הגורם המדיני מתח ביקורת חריפה על כך שבריטניה צפויה למשוך את הסתייגותה מצווי המעצר לנתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, ואמר: "ישראל מאוכזבת עמוקות מהצעד הבריטי. זו החלטה שגויה מהותית, היא מנוגדת לצדק ולאמת ופוגעת בזכות של כל הדמוקרטיות להילחם בטרור".

ההודעות אחרי הפגישות

בהצהרה שמסרה האריס לעיתונאים לאחר הפגישה עם נתניהו היא אמרה: "ביטאתי בפני ראש הממשלה את החשש שלי מהסבל בעזה, כולל מותם של יותר מדי אזרחים חפים מפשע. ביטאתי את הדאגה שלי באשר למצב ההומניטרי הנורא שם. יותר משני מיליון איש חווים אי-ביטחון תזונתי וחצי מיליון סובלים מאי-ביטחון תזונתי חמור. מה שקורה בעזה בתשעת החודשים האחרונים הוא נורא, תמונות הילדים המתים והאנשים הרעבים שבורחים למקלט. אנחנו לא יכולים להסיט את המבט, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות אדישים לסבל ואני לא אשתוק".
על המגעים לעסקה אמרה: "תודות למנהיגות של הנשיא ביידן יש עסקה להפסקת המלחמה על השולחן ועסקה לשחרור חטופים. זה חשוב שנגיד מה העסקה כוללת - השלב הראשון כולל הפסקת אש מוחלטת ונסיגה של הצבא מאזורים מיושבים בעזה. בשלב השני הצבא ייסוג מעזה לגמרי. הגיע הזמן שהמלחמה תסתיים ותסתיים באופן כזה שישראל בטוחה, כל החטופים ישוחררו, הסבל של הפלסטינים בעזה יסתיים והפלסטינים יוכלו לממש את זכותם לחופש והגדרה עצמית. אמרתי לראש הממשלה - זה הזמן לבצע את העסקה".
בהודעה הרשמית שפורסמה על-ידי הבית הלבן לאחר הפגישה של האריס עם נתניהו נכתב כך: "סגנית הנשיא חזרה על מחויבותה ארוכת השנים לביטחון ישראל. השניים שוחחו על הפעולות של ממשל ביידן-האריס להבטחת ישראל מפני איומים מאיראן וארגוני הטרור המגובים על-ידי איראן, ובהם חמאס, חיזבאללה והחות'ים, ועל החשיבות במאבק נגד עליית האנטישמיות בעולם. סגנית הנשיא גינתה שוב את חמאס כארגון טרור ברוטלי וכן את האינדיבידואלים המקושרים איתו, וציינה כי כתובות פרו-חמאס ואמירות שכאלה מעוררות שאט נפש, ואין לקבלן.
"סגנית הנשיא וראש הממשלה נתניהו דנו גם בהתפתחויות בעזה, ובמשא ומתן הנמשך להפסקת אש ועסקת חטופים. סגנית האריס חזרה על דברי ביידן בנוגע לצורך לסגור את הפערים, ולסכם כמה שיותר מהר עסקה, שתחזיר את החטופים הביתה ותשים סוף למלחמה בעזה. סגנית הנשיא הביעה דאגה בנוגע לקורבנות בעזה ודנה בצורך להפחית את המשבר ההומניטרי ברצועה. סגנית האריס גם הביעה את דאגה בנוגע לפעולות שחותרות תחת היציבות והביטחון בגדה המערבית, כאלימות של מתנחלים קיצונים והרחבת ההתנחלויות".
בהודעה שפורסמה לפני כן על הפגישה עם ביידן נכתב כי "הנשיא וראש הממשלה דנו בפירוט בהתפתחויות בעזה ובמשא ומתן הנמשך להפסקת אש ועסקת חטופים. הנשיא ביידן הביע את הצורך בסגירת הפערים שנותרו, ובהגעה כמה שיותר מהר לעסקה שתשיב את החטופים הביתה ותשים סוף למלחמה בעזה. הנשיא גם העלה את נושא המשבר ההומניטרי בעזה, ואת הצורך להסיר כל מכשול בפני הזרמת הסיוע והחזרת השירותים הבסיסיים לאלו שזקוקים להם, וכן את החשיבות הקריטית בהגנה על חיי אזרחים במהלך מבצעים צבאיים. הנשיא ביידן חזר על מחויבות ה'ברזל' של ארצות הברית לביטחון ישראל מפני כל האיומים מאיראן ומהשלוחות שלה, כולל חמאס, חיזבאללה והחות'ים".