בית משפט בשווייץ גזר בסוף השבוע עונשי מאסר על ארבעה מבני משפחת הינדוג'ה, המשפחה העשירה ביותר בבריטניה, אחרי שהורשעו בניצול מחריד של צוות המשרתים שעבד עבורם בווילת הפאר שלהם לשפת האגם בז'נבה. אבי המשפחה פּרקש הינדוג'ה (78) ואשתו כמאל (75) נידונו ל-4.5 שנות מאסר, ובנם אג'איי (56) ואשתו נמרטה (50) נשלחו לארבע שנים בכלא.
4 צפייה בגלריה
פרקש הינדוג'ה עשיר מיליארדר התעמרות ב עובדים ב ווילה
פרקש הינדוג'ה עשיר מיליארדר התעמרות ב עובדים ב ווילה
פרקש הינדוג'ה. ההרשעה ב-2007 לא שכנעה אותו לשנות את דרכיו
4 צפייה בגלריה
שווייץ משפחת הינדוג'ה מיליארדרים משפט
שווייץ משפחת הינדוג'ה מיליארדרים משפט
בכניסה לבית המשפט בשווייץ. 8,548 פרנק בשנה על הכלב
(צילום: GABRIEL MONNET / AFP)
פרקש הינדוג'ה, יליד הודו, עומד יחד עם שלושת אחיו בראש קונגולמרט עצום החולש על תחומים כמו נדל"ן, אנרגיה, תקשורת וטכנולוגיית מידע, ולפי המגזין "פורבס" הונה של משפחתו נאמד ב-20 מיליארד דולר. כל זה לא הפריע לו ולקרוביו לקמץ ככל האפשר בתשלום לעובדי הבית שלהם בשווייץ ולהתעמר בהם אף שהגיעו מהשכבות החלשות ביותר בחברה. רובם היו עובדים הודים שלא ידעו לדבר מילה אחת שאינה בהודית, וחלקם אף לא ידעו קרוא וכתוב.
במסגרת המשפט המתוקשר הואשמו בני משפחת הינדוג'ה כי בין השאר החרימו את דרכוניהם של עובדי הווילה, העבידו את חלקם עד 18 שעות ביום, כמעט שלא אפשרו להם לצאת לחופשות – ובעוד בני המשפחה מתאכסנים בחדרי פאר ההולמים את שכונת היוקרה, הלינו את המשרתים על מזרנים שהונחו על הרצפה במרתף. אם לא די בכך, גובה השכר ששילמו להם היה פחות מעשירית מהשכר המקובל לעבודות מסוג זה בשווייץ, ואת הכסף שילמו לעובדים ההודים ברופי (המטבע ההודי) – חלקו דרך בנקים בהודו שלעובדים כלל לא הייתה גישה אליהם. העובדה שהכסף שולם ברופי ובהודו פירושה שלעובדים לא היו פרנקים שווייצריים, מה שהגביל עוד יותר את יכולתם להתנהל בשווייץ באופן חופשי.
4 צפייה בגלריה
אג'איי ו נמרטה הינדוג'ה
אג'איי ו נמרטה הינדוג'ה
הבן אג'איי והכלה נמרטה. משטר אימה הופעל על העובדים
4 צפייה בגלריה
שווייץ משפחת הינדוג'ה מיליארדרים משפט
שווייץ משפחת הינדוג'ה מיליארדרים משפט
עורכי הדין מחוץ לבית המשפט. המשפחה תערער
(צילום: EPA/MARTIAL TREZZINI)
לפי הפרטים שנחשפו במשפט, אֵם המשפחה כמאל הטילה על העובדים משטר אימה: על המשרתים נאסר לצאת מהווילה בלי אישור מפורש, וכשאחד מהם חלה ואושפז בבית החולים, הוא מצא עצמו מול חשבון רפואי בגובה של יותר מ-7,000 פרנק, והמשפחה העשירה הסכימה לשלם רק את מחציתו. התביעה במשפט האשימה שמשפחת הינדוג'ה עשתה כל שביכולתה כדי לחסוך כסף למרות עושרה המופלג, וטענה כי "במשפחה הזאת משקיעים יותר בכלב מאשר בעובדי הבית". להוכחת הטענה הציגה ממצאים שלפיהם משפחת הינדוג'ה השקיעה בכלב המשפחתי 8,548 פרנק בשנה, סכום העולה עשרות מונים על זה ששילמה לעובדים.
בית המשפט השווייצרי הרשיע את בני הזוג הינדוג'ה, בנם וכלתם בניצול ובהעסקה בתנאים לא חוקיים, ועל מנהל הכספים של המשפחה, נג'יב זיאזי, גזר 18 חודשי מאסר על תנאי. יחד עם זאת נמנע בית המשפט מלהרשיעם בסחר בבני אדם, העבירה החמורה ביותר שבה הואשמו. עורכי דינם של ארבעת בני המשפחה הודיעו כי בכוונתם לערער.
בשבוע שעבר דווח כי המשפחה הגיעה להסדר עם העובדים המנוצלים, אך בכל מקרה המשטרה החרימה מהווילה תכשיטים יקרים כדי שיוכלו לשמש לתשלום הפיצויים והקנסות במקרה הצורך.
משפחת הינדוג'ה קנתה לה בית בשווייץ בסוף שנות ה-80, ובשנת 2007 כבר הורשע אבי המשפחה פרקש בעבירות של ניצול עובדים, אם כי חמורות פחות. למרות זאת, כך נקבע, הוא המשיך במנהגיו, ואף הרע את דרכיו.