הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב מתכנס הערב (ראשון) בקריה בתל אביב כדי לדון בהמשך הלחימה מול חמאס ברצועת עזה. האמריקנים דורשים מישראל להגדיל את מספר המשאיות שנכנסות לעזה ל-100.
נשיא ארה"ב שוחח היום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וביקש ממנו להרחיב את הסיוע לעזה ולהימנע מפגיעה באזרחים. ביידן הדגיש בשיחה שקיים עם נתניהו את "הצורך להגביר באופן מיידי ומשמעותי את זרימת הסיוע ההומניטרי כדי לענות על צורכי האזרחים בעזה". כך נמסר מהבית הלבן.
עוד נאמר כי הנשיא שב והדגיש בשיחה כי "לישראל יש את כל הזכות והאחריות להגן על אזרחיה מפני טרור באופן שעולה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי שמעניק עדיפות להגנה על אזרחים". הנשיא האמריקני וראש הממשלה דנו במאמצים המתמשכים לאתר ולהבטיח את שחרורם של החטופים שבידי חמאס. עם קשר או בלי, מטוס מנהלים ישראלי שהה בקטאר ביממה האחרונה ושב לארץ.
2 צפייה בגלריה
מעבר רפיח
מעבר רפיח
מעבר רפיח
(צילום: Palestine Red Crescent Society/Handout via REUTERS)
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
גורם מדיני התייחס להמשך הרחבת הלחימה ברצועת עזה. "מעבר לשתי מטרות העל של המלחמה - להשמיד את חמאס ושחרור החטופים - יש כמה דגשים מבחינת ישראל", אמר הגורם. "אחד מהם הוא הרחבת המאמץ ההתקפי על עזה החל משישי בערב מהכניסה הקרקעית. אנחנו מפעילים לחץ על חמאס, משמידים יעדים, מאמץ התקפי מהאוויר, מהים ומהיבשה. התמרון מתקדם כמו שאנו רואים לנכון ובהתאם לתוכניות.
"בנושא החטופים, ממשיכים לנהל שיח ומנסים להשיג פריצת דרך במקביל לכניסה הקרקעית. אם עד הכניסה הקרקעית היה ניסיון למצות את החטופים והנעדרים, ראינו שחמאס לא רציני, החלטנו שהתמרון הצבאי והנושא של החטופים והנעדרים יכולים ללכת יחד. התמרון עצמו יכול גם לשרת את החטופים והנעדרים ויכול להפעיל לחץ על חמאס. במילים אחרות: מנהלים משא ומתן על החטופים והנעדרים תחת אש".
על המאמץ ההומניטרי אמר הגורם המדיני: "אחרי השיחה של ביידן עם ראש הממשלה ולחץ אמריקני ובינלאומי, אנו עושים עושים הבחנה: אנחנו זה לא הם. כן, חשוב לנו להיות בני אדם בראש ובראשונה. צינור המים משרת אותנו בלפנות את צפון הרצועה מאזרחים ולמשוך אותם דרומה". עם או בלי קשר, מטוס מנהלים ישראלי בדרכו למפרץ הפרסי.
2 צפייה בגלריה
כוויית שולחת סיוע הומניטרי לעזה
כוויית שולחת סיוע הומניטרי לעזה
כוויית שולחת סיוע הומניטרי לעזה
(צילום: AFP PHOTO / KUWAITI DEFENCE MINISTRY )
גורמים מדיניים בירושלים אמרו כי הצורך ההומניטרי מבחינת ישראל נועד להמשיך את מתן האשראי הבינלאומי לפעילות צה"ל בצפון הרצועה. לדברי הגורמים המדיניים, בכל הקשור לסיוע ההומניטרי, ישראל ניתקה עצמה מהנושא. הסיוע מגיע מגורמים שונים, למעט סוגיית המים. בעתיד, כך מקווים, גם הסיוע של המים יהיה מנותק מישראל.
הגורמים הוסיפו כי השאיפה היא שישראל לא תעביר לעזה שום סיוע הומניטרי. מאחר שאין כרגע פתרון והנושא נותן לגיטימציה להמשך המלחמה, ישראל תמשיך לספק מים. יצוין כי פתיח הצינור נעשתה בניגוד לדעתו של שר האנרגיה ישראל כץ.