בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר היום (רביעי) כי ההסכם להעברת תרופות לחטופים, בתיווך קטאר וצרפת, קובע כי על כל קופסת תרופות, יועברו אלף לפלסטינים ברצועת עזה. הוא הוסיף כי הוסכם שצה"ל לא יבדוק את משלוחי התרופות שייכנסו.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר לא לבדוק את המשלוח, באופן חריג ולראשונה במלחמה. עם זאת, התנער מאחריות כשלשכת רה"מ פרסמה תגובה: "ראש הממשלה הנחה להעביר תרופות לחטופים, אך לא עסק כלל בסידורי הבדיקה של הכנסתם, שנקבעים על ידי צה"ל וגורמי הביטחון".
3 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי
סיוע הומניטרי
( צילום: Karim JAAFAR / AFP)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
אישר - והתנער מאחריות. נתניהו
(צילום: MENAHEM KAHANA/Pool via REUTERS)
הכותרת
מי באמת מנהל את המלחמה? | נחום ברנע
26:06
אבו מרזוק טען כי "צרפת ביקשה לספק תרופות - אך סירבנו בשל חוסר האמון שלנו בהם, בגלל העמדה שתומכת בישראל ועמידה מול 'שאיפות עמנו'. אנחנו אלה שביקשנו מאחינו בקטאר לספק תרופות בגלל האמון שלנו בהם, והם הסכימו בהכרת תודה".
עוד אמר בכיר חמאס כי ההסכם קובע הכנסה של יותר מזון וסיוע לרצועה, וכי הצלב האדום יציב תרופות בארבעה בתי חולים ברחבי הרצועה. "אנחנו אלה שקבענו את הכמות, המתווך, מנגנון החלוקה ומסירת התרופה לצפון עזה למרות האיסור והסירוב הישראלי במשך 100 ימים", הוא הוסיף.
ההסכם להעברת תרופות לחטופים ולרצועה צפוי להתממש היום. מטוס תובלה של חיל האוויר הקטארי שנושא עימו תרופות וסיוע נחת הבוקר בנמל התעופה אל-עריש שבצפון סיני, ומטוס קטארי נוסף צפוי להגיע היום גם כן לאל-עריש. לפי ההסכם, מסיני - התרופות יועברו לרצועה.
3 צפייה בגלריה
סחורה בחאן יונס
סחורה בחאן יונס
תרופות בעזה. לטענת אבו מרזוק, המשוואה: אלף עבור אחת
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
לפי ההודעה הקטארית, הוסכם על הכנסת תרופות ומשאיות סיוע לתושבים בעזה בתמורה למסירת תרופות לחטופים שנמצאים בשבי ברצועה. בלשכת ראש הממשלה אמרו אתמול כי התרופות לחטופים נרכשו בצרפת, על פי רשימה שגובשה בישראל בהתאם לצרכים הרפואיים של החטופים. בלשכת נתניהו אמרו כי המטוסים הקטאריים מגיעים למצרים בין השאר "בהנחיית ראש הממשלה ובהמשך לסיכום של ראש המוסד דדי ברנע עם קטאר".
רשימת התרופות הורכבה מול הרופאים האישיים של החטופים. מדובר בתרופות שמוגדרות כ"מצילות חיים", ומיועדות בעיקר לחולים הכרוניים - כולל משאפי אסתמה, תרופות ללב, לחץ דם וכדומה. חמאס התנגד לאורך זמן רב להעברת התרופות - והתנה זאת ברשימת דרישות משמעותית.