השף חוזה אנדרס, מייסד ארגון הסיוע "המטבח המרכזי העולמי" (WCK) ששבעה מעובדיו נהרגו במתקפה בלתי-מכוונת של צה"ל בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה, סירב לקבל שיחת טלפון מראש הממשלה בנימין נתניהו. כך נודע ל-ynet מפי מקורות שהיו מעורבים במגעים בין ישראל לארגון הסיוע והאמריקנים לתיאום שיחה כזו.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו חוזה אנדרס
בנימין נתניהו חוזה אנדרס
ראש הממשלה נתניהו והשף אנדרס
(צילום: יונתן זינדל)
הגורמים שניסו לתאם את השיחה בין השף המפורסם לנתניהו, פנו לארגון "המטבח המרכזי העולמי" שהעביר את המסר לאנדרס. לפי תכתובת שהגיעה לידינו, "אנדרס אמר שהוא לא חושב שזה יעזור לדבר עם ביבי", וציין כי הוא מרגיש בנוח לשוחח עם נשיא המדינה יצחק הרצוג.
בסופו של דבר הרצוג אכן שוחח עם אנדרס בשם מדינת ישראל. הנשיא הביע את צערו העמוק על התקרית, והתנצל על מותם הטרגי של עובדי הסיוע בעזה בלילה שבין שני לשלישי. בנוסף, הנשיא ביקש לשלוח את תנחומיו למשפחות וליקיריהן של כל אלו שאיבדו את חייהם.
נשיא המדינה חזר על מחויבותה של ישראל להבטיח את חקירתה היסודית של הטרגדיה, שהתרחשה כחלק מהמלחמה המתמשכת נגד חמאס. הרצוג אף התייחס גם למחויבותה של ישראל לספק ולשדרג את הסיוע ההומניטרי לתושבי עזה, לצד מאמציה הבלתי-פוסקים לשחרורם המיידי של כל החטופים המוחזקים בשבי בידי חמאס. נשיא המדינה הודה לשף אנדרס ול-WCK על מחויבותם לרווחתם של הישראלים והפלסטינים ועל מחויבותם לערכי האנושות.
חרף פניות חוזרות ונשנות, לשכת ראש הממשלה נמנעה מלהגיב לדברים.
בטור מיוחד שהתפרסם היום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", ציין השף אנדרס כי "שבעת האנשים בשליחות World Central Kitchen - המטבח המרכזי העולמי - שנהרגו בעזה היו מיטב האנושות. הם סיכנו הכול בשביל הפעילות האנושית הבסיסית מכולן: לחלוק את האוכל שלנו עם אחרים.
"מהיום הראשון האכלנו ישראלים וגם פלסטינים. בכל רחבי ישראל הגשנו יותר מ-1.75 מיליון ארוחות חמות. האכלנו משפחות שנעקרו מבתיהם בגלל רקטות חיזבאללה בצפון. האכלנו משפחות אבלות מהדרום. העברנו ארוחות לבתי החולים שבהם בני ערובה התאחדו עם משפחותיהם. קראנו בעקביות, שוב ושוב ובלהט לשחרר את כל החטופים".
אנדרס כתב עוד: "אנחנו מכירים ישראלים. הישראלים, בלב ליבם, יודעים שאוכל הוא לא נשק מלחמה. ישראל טובה יותר מהדרך שבה המלחמה הזאת מנוהלת. היא טובה יותר ממניעת מזון ותרופות לאזרחים. היא טובה יותר מלהרוג עובדי סיוע שתיאמו את תנועותיהם עם צה"ל.
ממשלת ישראל צריכה לפתוח עוד היום דרכים יבשתיות להכנסת מזון ולתרופות. היא צריכה להפסיק עוד היום להרוג אזרחים ועובדי סיוע. היא צריכה להתחיל עוד היום את המסע הארוך לשלום. בתנאים הכי גרועים, לאחר מתקפת הטרור הנוראית בתולדותיה, הגיע הזמן שהמיטב מישראל יופיע. אתה לא יכול להציל את בני הערובה על ידי הפצצת כל בניין בעזה. אתה לא יכול לנצח במלחמה הזו על ידי הרעבת אוכלוסייה שלמה".