שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל עצרו ארבעה חשודים, בהם נער, במעורבות בכמה אירועי טרור נגד פלסטינים, בהם הפרעות בכפר ג'ית שבשומרון. כך נמסר הבוקר (חמישי) מדוברות השב"כ והמשטרה. "מדובר באירוע טרור חמור שכלל בין היתר הצתת מבנים ורכבים, יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. כמו כן, ירי שממנו נהרג פלסטיני ונוסף נפצע", הוסיפו. החשודים הועברו לחקירת שב"כ ומשטרה, וחקירת האירועים נמשכת.
בית שהוצת בכפר ג'ית בהמלך הפרעות

1 צפייה בגלריה
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
רכבים שהוצתו בכפר ג'ית
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
מלבד ארבעת החשודים שנעצרו הלילה, בשבוע האחרון נעצרו חמישה חשודים נוספים בגין תקיפת הנשים הערביות שנכנסו בטעות למאחז גבעת רונן שבשומרון. אחד מהחשודים שוחרר למעצר בית, ומעצרם של ארבעת הנותרים הוארך עד היום.
הפרעות בג'ית אירעו לפני שבוע, ובמהלכן נכנסו לכפר עשרות פורעים יהודים, חלקם רעולי פנים, יידו אבנים, השליכו בקבוקי תבערה והציתו רכבים ובתים. כוחות הביטחון הגיעו למקום, פיזרו את הפורעים ועצרו אז אדם אחד. מצה"ל נמסר כי הפורעים פוגעים בביטחון המדינה. משרד הבריאות הפלסטיני ברמאללה עדכן אז על צעיר פלסטיני שנורה למוות על-ידי הפורעים ועל אדם נוסף שנפצע באורח קשה, גם כן מירי.
"כוחות צה"ל ומג"ב קפצו לכפר תוך דקות לאחר קבלת הדיווח, השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות וירי לאוויר, והוציאו את האזרחים הישראלים מהכפר. כוחות הביטחון עצרו אזרח ישראלי אחד שהועבר להמשך טיפול משטרת ישראל. נבדק הדיווח אודות פלסטיני שנהרג במהלך האירוע", נמסר אז מצה"ל.
בעקבות האירוע נפתחה חקירה משותפת של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל. "צה"ל מגנה אירועים מסוג זה ואת הפורעים, שפוגעים בביטחון, החוק והסדר, ומסיטים את צה"ל וכוחות הביטחון ממשימתם העיקרית לסכל טרור ולהגן על ביטחון התושבים", הוסיפו בצבא.
תיעוד הפרעות בכפר ג'ית

ראש מועצת הכפר ג'ית שבשומרון, נאסר סידה, אמר בבוקר לאחר הפרעות כי "עברנו טרור". לפי הפלסטינים, הפורעים גם ירו למוות בצעיר, בן משפחתו של סידה, רשיד (23). ראש המועצה אמר כי להערכתו, מספר הפורעים שהגיעו לכפר עמד על 100. חלקם היו חמושים. "הציתו ארבע מכוניות וארבעה בתים. התעוררנו לריח של שריפות, ילדים מפוחדים. אם הצעירים שלנו לא היו יוצאים לנסות להדוף את המתנחלים - יכולנו להיות עם אסון גדול יותר", אמר.
אחרי שורת גינויים, בלשכת ראש הממשלה מסרו כי "נתניהו רואה בחומרה את ההתפרעויות שהיו בכפר ג׳ית, שכללו פגיעה בנפש וברכוש על-ידי ישראלים שנכנסו לכפר. מי שנלחם בטרור הם צה"ל וכוחות הביטחון, ולא אף אחד אחר. האחראים לכל מעשה עבירה ייתפסו, ויועמדו לדין".
עוד קודם, נשיא המדינה יצחק הרצוג גינה את המעשים, ואמר: "אני מגנה באופן נחרץ את הפרעות בשומרון. מדובר במיעוט קיצוני שפוגע בציבור המתיישבים שומר החוק ובהתיישבות כולה ובשמה ומעמדה של ישראל בעולם בתקופה רגישה וקשה במיוחד. זו לא דרכנו ובטח לא דרכה של תורה ושל היהדות. על גורמי אכיפת החוק לפעול באופן מיידי כנגד התופעה החמורה הזו ולהביא לטיפול בפורעי החוק".
שר הביטחון יואב גלנט צייץ ברשת החברתית X כי "בשעה שלוחמינו נלחמים בחזיתות השונות להגנת מדינת ישראל, קומץ קיצוני שאינו מייצג את ערכי ההתיישבות בשומרון, מתפרע ופוגע באזרחים חפים מפשע". הוא גינה נחרצות את האלימות - ונתן גיבוי לצה"ל, לשב"כ ולמשטרה כדי שיטפלו בנושא "בחומרה". "התפרעויות הקיצונים נוגדות כל ציווי מוסרי וערכי של מדינת ישראל", סיכם.
הממשל האמריקני גינה את המהומות גם כן, ואמר כי "התקפות של מתנחלים אלימים נגד אזרחים פלסטינים ביהודה ושומרון הן בלתי מתקבלות על הדעת וחייבות להיפסק". עוד נמסר מהבית הלבן: "הרשויות הישראליות חייבות לנקוט באמצעים כדי להגן על כל הקהילות באזור, וזה כולל התערבות ומיצוי הדין עם הפושעים שלקחו חלק באירוע".