אגודת "גלגולים" בכרמיאל, אתמול. מתרגשים מהזכייה
(צילום: שמיר אלבז)

זכייתו של ארטיום דולגופיאט אתמול (א') בתרגיל הקרקע באולימפיאדת טוקיו, והתייצבותו על הדוכן לשמע התקווה, התקבלו במחיאות כפיים, קריאות שמחה ודילוגים באולם האימונים של אגודת "גלגולים" בכרמיאל. מבחינת השותפות, המקימות, המאמנות והמנהלות, טל פז ומעיין מירקין, היה זה שיא בפעילות והוא שימח את הילדים ובני הנוער המתאמנים, ואת המבוגרים המאמנים כאחד.
"היו פה דמעות של התרגשות, כאילו זה שלנו", אמרה פז. "אנחנו מכירים את המערכת שפועלת באיגוד, ואת המאמנים של ארטיום ואת ארטיום עצמו. ואנחנו גם מציבים לעצמנו את המטרות להיות כמוהו. אין לנו מילים לתאר מה זה עושה לילדים".
כמו בענפים מצליחים אחרים, הג'ודו והטקוונדו למשל, כבר אתמול החלו להגיע לאגודה, שהמפעל המקומי של "כתר" פרש עליה את חסותו, טלפונים מהורים המתעניינים ברישום ילדיהם לענף ההתעמלות. "אחרי המשחקים בריו ב-2016 היה 'אפקט אפטר אולימפי' מאוד גדול והקבוצות פה התמלאו", היא מוסיפה. "המון הורים הביאו את הילדים למבחנים לנבחרות, אז אנחנו צופים קליטה די גדולה בספטמבר".
בית הספר שהוציא את שטילוב ודולגופיאט. מועדון מכבי ת"א, אתמול
(צילום: נדב אבס)

את הפרגון הן לא מעניקות רק לדולגופיאט, אלא גם למאמנו סרגיי וייסברג: "זה הישג שלו באותה מידה אם לא יותר. אחרי שנים באולם, המון ספורטאים שעברו לו דרך הידיים, וסוף סוף יש לו את המדליה הזאת ביד. אנחנו מאחוריו, לומדות ממנו ושואפות להיות כמוהו".
שלושה מהמתאמנים ב"גלגולים" זכו השנה בתארי אלופי ישראל לרמות השונות. אחד מהם הוא ארז הכהן, שזכה בתואר אלוף ישראל ברמה 5. את האלוף האולימפי הטרי הוא פגש בתחרויות כאשר הגיעו להתאמן במרכז הארץ, אך לדבריו לא יצא להם לדבר.
"הזכייה שלו זו גאווה למדינה", אמר הכהן. "העובדה שהוא זכה מעודדת. זה נותן אפשרות, נותן דרך לכולם, תקווה שיצליחו לפרוץ גם. הייתי רוצה להגיד לו שהוא גאווה והשראה לכולם, ושימשיך".
סדר היום של הכהן כולל בעיקר אימונים, גם בשנת הלימודים, אז הוא מתאמן אחרי בית הספר. בחופש הגדול הוא מגיע לאימון ב-8:30 וממשיך עד 16:00. הוא מקווה להגיע לאולימפיאדה בלוס אנג'לס ב-2028, ובינתיים שואף "הכי גבוה שאפשר", לדבריו.
מועדון "גלגולים" בכרמיאל:
8 צפייה בגלריה
מתעמלים בכרמיאל
מתעמלים בכרמיאל
(צילום: שמיר אלבז)
8 צפייה בגלריה
מתעמלים בכרמיאל
מתעמלים בכרמיאל
(צילום: שמיר אלבז)
8 צפייה בגלריה
מתעמלים בכרמיאל
מתעמלים בכרמיאל
(צילום: שמיר אלבז)
8 צפייה בגלריה
מתעמלים בכרמיאל
מתעמלים בכרמיאל
(צילום: שמיר אלבז)
הילה קלירקאר, מהיישוב קדרים, תיארה התרגשות גדולה בזמן הזכייה של דולגופיאט במדליה: "הייתה פה שמחה וחגיגה ענקית. הכול כאילו עלה וממש התרגשתי בשבילו. זה מדהים באמת, תחושות מדהימות. אני חושבת שהוא השיג את הדבר שכולם רצו להשיג, ובאמת מגיע לו, הוא עבד קשה וכל הכבוד לו, מדהים. השאיפה שלי היא להגיע לתחרויות בחו"ל, לעלות בדרגה. לוס אנג'לס בעוד שמונה שנים? אני מקווה. אני אעבוד קשה בשביל זה".
אחד המתחרים הצעירים בנבחרת של אגודת גלגולים הוא עמית קאופמן, רק בן 8 מכרמיאל. גם הוא כבר אלוף ישראל, בדרגה 1, ושמח לראות את ההצלחה באולימפיאדה: "הרגשתי טוב ושמחתי בשבילו. אני חושב שגם אני אוכל להגיע לאולימפיאדה, ואני מתכוון להמשיך לעבוד קשה ולהתאמן".
פז: "המון שואלים את הילדים הספורטאים האלה, 'איפה הילדות', אז אנחנו תמיד עונים שזאת הילדות שהם בחרו להם. צריך להקריב זמן עם המשפחה. הם נמצאים פה באולם בין שש לשמונה שעות ביום, אלה שמכוונים לטופ. אבל מסביבם יש אגודה שלמה שמוחזקת ומתוחזקת, גם כלכלית בשביל להחזיק את הילדים האלה. מה שארטיום עשה היום רק נותן לנו עוד כוח ללכת וללמוד".
- המדינה עוזרת? מכניסה יד לכיס? "המדינה מכניסה יד לכיס בדיוק כמו לשאר האגודות. יש מה שנקרא תקצוב אגודות, אנחנו מקבלים כמו כולם. האם זה עוזר? צריך תמיד עוד".
- מהפריפריה יותר קשה להגיע לטופ? "אני דווקא חושבת שמהפריפריה יותר קל להגיע לטופ מכיוון שכמות העיסוקים והרעיונות שיש לילדים לעשות מחוץ לבית מצומצמת יותר. הקושי שלנו הוא בעיקר לנסוע באמת למרכז לאימוני נבחרת. הכל מתקיים שם, גם התחרויות. יש לנו בגלל זה גם יותר נסיעות, גם יותר הוצאות וגם התארגנות לוגיסטית הרבה הרבה יותר גדולה. אנחנו בקו שהוא צפונה מנתניה - שם הקושי שלנו".

צחקנו שברגע האמת זה יקרה

ארטיום דולגופיאט, האלוף האולימפי הטרי בהתעמלות, עלה לישראל מאוקראינה בגיל 12 והשתלב בקבוצת ההתעמלות של מכבי תל אביב, שם החל להתאמן תחת וייסבורג שכאמור מלווה אותו עד היום. בבית הספר להתעמלות מכשירים של מכבי תל אביב צפו אתמול המתעמלים הצעירים והצוות בהתרגשות בהופעתו של ארטיום באולימפיאדה וצהלו מאושר לאחר שהוכרז כזוכה במדליית הזהב.
מאותו מועדון יצא גם אלכס שטילוב, שהשתתף בשלוש אולימפיאדות והגיע לגמר. "הצפייה הייתה מאוד מרגשת, זו פעם ראשונה שמישהו מייצג את ישראל ברמה כזו טובה", אמר נועם ברקוביץ בן ה-13, המתעמל בהתעמלות מכשירים במועדון. "מאז ומעולם החלום שלי היה להגיע לאולימפיאדה ולזכות. החלום הזה מקבל תקווה".
בית הספר להתעמלות מכשירים מכבי ת"א:
8 צפייה בגלריה
בביה"ס להתעמלות מכשירים של מכבי ת"א
בביה"ס להתעמלות מכשירים של מכבי ת"א
(צילום: נדב אבס)
8 צפייה בגלריה
בביה"ס להתעמלות מכשירים של מכבי ת"א
בביה"ס להתעמלות מכשירים של מכבי ת"א
(צילום: נדב אבס)
8 צפייה בגלריה
בביה"ס להתעמלות מכשירים של מכבי ת"א
בביה"ס להתעמלות מכשירים של מכבי ת"א
(צילום: נדב אבס)
8 צפייה בגלריה
בביה"ס להתעמלות מכשירים של מכבי ת"א
בביה"ס להתעמלות מכשירים של מכבי ת"א
(צילום: נדב אבס)
גם ג'ון ניקולייב בן ה-8 מרשה לעצמו לחלום: "כמו שהוא זכה במדליית זהב, עכשיו אני מרגיש שזה באמת אפשרי שגם אני אגיע לזה מתישהו".
רון אורטל בן ה-13, מתעמל בהתעמלות קרקע מכשירים: "כיף לדעת שיש בישראל מתעמלים ברמה הזאת. אתה שואף אליהם והם נותנים לך השראה. מה שארטיום עשה זה לגמרי החלום, ללא ספק".
ורד עצמון, יו"ר איגוד ענף ההתעמלות במכבי תל אביב וחברת איגוד מכבי ישראל, סיפרה על המתח במשך התחרות והשמחה שאחרי הניצחון: "לא ישנתי כבר כמה לילות. אנחנו מלווים את ארטיום מגיל 12. הוא הגיע לכאן איך שהוא נחת בארץ וכבר בהתחלה ידענו שמדובר במתעמל מוכשר. ראינו אותו צומח מילד שמעריך את שטילוב למישהו שמתאמן לצידו ועכשיו גם קוטף הישגים מדהימים. זה מקצוע כל כך אכזר שמספיקה מעידה הכי קטנה ואתה לא זוכה. אבל הנה, ידענו מה יש לנו בידיים".
דורון שיטרוק, יו"ר ענפי ספורט במכבי תל אביב וחבר הנהלת מכבי ישראל, אמר כי שטילוב היה הראשון במועדון שעורר עניין בישראל סביב ענף התעמלות המכשירים, ועכשיו, בזכות הניצחון של דולגופיאט זה יתרחב: "ארטיום פשוט עילוי ברמה אחרת. עכשיו החבר'ה הצעירים, שהם הדור הבא באולימפיאדה, יכולים לקבל את התקווה ולהבין שזה אפשרי".
אילן קורצ'ק (23), חבר נבחרת ישראל בהתעמלות מכשירים: "אני מתאמן עם ארטיום ארבע שנים. כמה פעמים הוא הגיע למקום שני ותמיד צחקנו בינינו שברגע האמת זה יהיה מקום ראשון. אני שמח שזה קרה. התקשרתי לברך אותו אחרי הזכייה. הוא ממש מאושר ועייף מאוד. אני מאמין שהוא מעכל את זה לאט לאט".
פורסם לראשונה: 22:35, 01.08.21